Gå til innhold

Nvidia NVEC4 og streaming


Svar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel få som gidder å bruke tid på nvenc p.g.a tidligere issues med lav kvalitet på fornuftig båndbredde.

Flott om de har bedret den, men jeg tror ærlig talt at de ikke prioriterer dette. x264 er vanskelig å slå på kvalitet da en har det litt mer romslig på en CPU enn på en GPU.

Hva tenker du om Quicksync ?

Endret av vidor
Lenke til kommentar

 

 

Nvidia has also worked to improve NVENC, the hardware used for video encoding/decoding. Pascal GPUs delivered good performance but the quality of the resulting videos wasn't always as good as even the x264 Fast profile running on a CPU. With Turing, Nvidia claims to deliver equal or better quality than x264 Fast, with almost no CPU load.
If you're streaming at 1080p, this won't matter much since Pascal could handle that resolution fine, and a good CPU could run x264 Fast encoding with only a modest overhead. Moving up to 4k and higher bitrates is a different matter, with CPU utilization spiking and a large number of dropped frames. Turing aims to deliver 4k encoding with almost no CPU impact

 

Lenke til kommentar

Could handle it just  fine är ju inte samma sak som att det är lika bra som x264. Kvaliteten går inte att jämföra på några plan, i alla fall inte genom OBS till Twitch. Många, eller de flesta Unreal Engine spel, kan du streama x264 i medium och 900p/5700 kbit med en Ryzen 1700 och samtidigt spela i 1440p med ett 1080. Med Snowdrop så går detta inte utan att dra ned på kvaliteten. Kort sagt, detta varierar otroligt mycket från engine till engine.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis er det for lite forbedring til at det monner.

 

Det beste er å bygge en dedikert PC med >= 10 kjerner kjerner og encode i software.

 

NVENC med 2500-6000 bitrate ser for ille ut med Pascal.

10 kjerner er vell litt overkill vist det skal være en ren streaming pc.

Vist man også skal spille på den, ser jeg poenget.

Lenke til kommentar

circa 14 kjerner er bra for 1080p 60fps for raske spill, men det går med 8 kjerner og men ikke i samme kvalitet..

Jeg ville satt 12 kjerner til encoding for 1080p 60fps og 2 kjerner til "lookahead" tråder, det ville vært optimalt selv for veldig høy bevegelse i spill. Alternativt 8 kjerner og super rask ram kunne gjort samme nytten - til dels, men jeg ville heller hatt de ekstra kjernene.

Det kommer selvfølgelig helt an på hva man tenker encode.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis er det for lite forbedring til at det monner.

 

Det beste er å bygge en dedikert PC med >= 10 kjerner kjerner og encode i software.

 

NVENC med 2500-6000 bitrate ser for ille ut med Pascal.

 

Problemet blir om man spelar i 1440p och 144hz och Gsync. Finns få eller inga capturecards med DP.

Lenke til kommentar

circa 14 kjerner er bra for 1080p 60fps for raske spill, men det går med 8 kjerner og men ikke i samme kvalitet..

Jeg ville satt 12 kjerner til encoding for 1080p 60fps og 2 kjerner til "lookahead" tråder, det ville vært optimalt selv for veldig høy bevegelse i spill. Alternativt 8 kjerner og super rask ram kunne gjort samme nytten - til dels, men jeg ville heller hatt de ekstra kjernene.

Det kommer selvfølgelig helt an på hva man tenker encode.

Min 18core er akkurat passe sammen med Optane 900p og 4000c17 minne ;)

Lenke til kommentar

circa 14 kjerner er bra for 1080p 60fps for raske spill, men det går med 8 kjerner og men ikke i samme kvalitet..

Jeg ville satt 12 kjerner til encoding for 1080p 60fps og 2 kjerner til "lookahead" tråder, det ville vært optimalt selv for veldig høy bevegelse i spill. Alternativt 8 kjerner og super rask ram kunne gjort samme nytten - til dels, men jeg ville heller hatt de ekstra kjernene.

Det kommer selvfølgelig helt an på hva man tenker encode.

snakker du nå om en maskin for kombinert streaming og spilling eller kun streaming?

Lenke til kommentar

Det er vel smart å encode på annen hardware. F.eks har en Allwinner H3 prosessor som brukes i knøtte-PC en HW-encoder. Kult om en sånn billig og enkel dings kunne settes til å gjøre jobben sånn at PC 100% frigjøres oppgaven. Som regel får man litt latency uansett hvor mye man tweaker prioriteringer på hoved-PC, så jo mer man klarer å avlaste, jo bedre, så lenge en ikke får sync-problemer av å knytte alt sammen igjen senere.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

 Forøvrig går jeg også utifra kompilert nginx / ffmpeg, skjønt zeranoe's funker veldig fett siden v4.0 (men ikke før),
http://hg.nginx.org/nginx
https://ffmpeg.zeranoe.com/builds/

snakker du nå om en maskin for kombinert streaming og spilling eller kun streaming?

Kun for streaming. En dedikert box. Og jeg går utifra en rekke konfa opsjoner som er tilpasset for det som jeg sa, raskt spill høy fps mye bevegelse osv. Du kan komme langt forbi ytelsen og høyere kvalitet enn hva de standard presets er med riktig konfigurerte innstillinger for cpu'n. Minne spiller faktisk en viktig rolle for x264. Det skalerer veldig bra faktisk.

 

Min 18core er akkurat passe sammen med Optane 900p og 4000c17 minne ;)

Bruk ramdisk i stedet for temp filer, og du får det enda raskere, bortkastet å bruke en optane til det selv om den har ugudelig levetid. 1gb ramdisk holder til temp. En dedikert streaming pc så er formålet å fjerne alt overhead så mye som mulig, med videre bonus opsjoner å kjøre stream videre til flere tjenester, re-encode stream til nas osv. Men med 18kjerner og quad channel kunne en nok gjort flere av disse tingene, men litt av poenget med en dedikert pc til dette formålet er fjerne så mye % av input lag og annet så mye som man kan.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

 Forøvrig går jeg også utifra kompilert nginx / ffmpeg, skjønt zeranoe's funker veldig fett siden v4.0 (men ikke før),

http://hg.nginx.org/nginx

https://ffmpeg.zeranoe.com/builds/

Kun for streaming. En dedikert box. Og jeg går utifra en rekke konfa opsjoner som er tilpasset for det som jeg sa, raskt spill høy fps mye bevegelse osv. Du kan komme langt forbi ytelsen og høyere kvalitet enn hva de standard presets er med riktig konfigurerte innstillinger for cpu'n. Minne spiller faktisk en viktig rolle for x264. Det skalerer veldig bra faktisk.

 

Bruk ramdisk i stedet for temp filer, og du får det enda raskere, bortkastet å bruke en optane til det selv om den har ugudelig levetid. 1gb ramdisk holder til temp. En dedikert streaming pc så er formålet å fjerne alt overhead så mye som mulig, med videre bonus opsjoner å kjøre stream videre til flere tjenester, re-encode stream til nas osv. Men med 18kjerner og quad channel kunne en nok gjort flere av disse tingene, men litt av poenget med en dedikert pc til dette formålet er fjerne så mye % av input lag og annet så mye som man kan.

Ok :) For jeg synes 14kjerner høres helt sykt mye ut for en dedikert streaming box.

Har hørt at en 2-4gen i7 er mer enn bra nok, men det kommer vell ann på hva man streamer og i hvilken kvalitet.

De fleste holder seg jo på 720/30/60@3000-3500 og max h264 slow preset

(slow så vidt jeg vet spiser mye kraft)

Lenke til kommentar

Ok :) For jeg synes 14kjerner høres helt sykt mye ut for en dedikert streaming box.

Har hørt at en 2-4gen i7 er mer enn bra nok, men det kommer vell ann på hva man streamer og i hvilken kvalitet.

De fleste holder seg jo på 720/30/60@3000-3500 og max h264 slow preset

(slow så vidt jeg vet spiser mye kraft)

Det skjønner jeg veldig godt. Utgangspunktet mitt her er da altså 1080p 60fps, det spiller ingen rolle hvor fort spill/bevegelse du har, og det skal absolutt aldri være en spike eller hakk. Rett og slett top notch kvalitet som du skulle sett på tv eller hva jeg skal si. Jeg tror med riktig raskt chipset/ram og alt annet kunne det gått greit på 10 kjerner, men det ville da vært lite rom til overs for f.eks andre programmer du vil ha i bakgrunnnen. Slow preset er i seg selv helt ok men veldig dårlig mht raske bevegelser å encode og er mest egnet for 30 fps eller at du faktisk setter i en enda sykere cpu som har såpass mange kjerner at det spiller ingen rolle. Det er faktisk overraskende mange jeg har sett som har satt i 2x xeon 30+, 36 tror jeg har sett mest, kjerners og andre ting bare for at dette skal være perfekt og har da både spill og streaming pc i en og samme pc egentlig, men driter i det og bruker det kun som dedikert box, og kan levere 1080p 60 med 10mbit kvalitet i 4-5mbit encoding. Men jeg har ikke sansen for det, en kan nærmest doble max fps ytelsen ved å tweake driten til å bruke den chipen en har oppmot hva en vil encode iht max frames mulig å encode og tjene inn 20-40% ytelse ved å finne de riktige innstillingene. (Ie gå fra max kunne streame 60 til 200 fps uten problemer.)Det er faktisk ganske mye når en kan da få 5-10 ekstra fps på samme kvalitet og ergo holde en høy 60 fps stream stabil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...