Speideren Skrevet 23. september 2018 Del Skrevet 23. september 2018 Har oppkjøring snart, og prøver å forstå meg på hva økonomisk kjøring innebærer. Noe av det viktigste er visst å kjøre på så høyt gir som mulig. I dag velger jeg vanligvis disse girene i disse fartssonene: 10-30: 2 30-55: 3 55-70: 4 70-90: 5 90- : 6 Det kommer selvfølgelig hvordan veien er. Kunne jeg brukt høyere gir i noen av fartssonene? Jeg kjører en BMW 1-series med 140 hk diesel, som liker lave gir har jeg erfart... Lenke til kommentar
TMB Skrevet 23. september 2018 Del Skrevet 23. september 2018 (endret) Det er jo ikke fartsgrensen alene som bestemmer dette. Hvis det er oppoverbakke for eksempel så må du ha levere gir hvis ikke klarer ikke bilen å dra/dytte deg opp. Jeg kjører en diesel varebil, og der kan jeg fint ligge i 3. gir i 30 km/t, og 4. gir i 45 km/t for eksempel. Så det kommer også an på bilen. Endret 23. september 2018 av TMB 3 Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 23. september 2018 Del Skrevet 23. september 2018 Spør kjørelæreren og gjør som vedkommende sier. Etter oppkjøring ligger du i det giret som er hensiktsmessig. Det er ikke alltid hensiktsmessig å ligge i høyest mulig gir og dermed ikke ha noen umiddelbar akselerasjonsmulighet. Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 23. september 2018 Del Skrevet 23. september 2018 I staden for å sjå på hastigheita, sjå på turtellaren. Dieselen min kan fint halde oppe hastigheita på flatmark ved rundt 1000 o/min. Dvs. at eg kan køyre i ca. 50 i 5. gir. 7 Lenke til kommentar
teitur Skrevet 23. september 2018 Del Skrevet 23. september 2018 I staden for å sjå på hastigheita, sjå på turtellaren. Dieselen min kan fint halde oppe hastigheita på flatmark ved rundt 1000 o/min. Dvs. at eg kan køyre i ca. 50 i 5. gir.Men det er ikke lurt å tyne dieselmproren med høy belastning på lavt turtall, selv om den fortsatt drar. Da ber man om svinghjulhavari. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Er det krav om økonomisk kjøring på oppkjøringen nå? Lavest turtall er ikke alltid lavest forbruk Lenke til kommentar
Speideren Skrevet 24. september 2018 Forfatter Del Skrevet 24. september 2018 Er det krav om økonomisk kjøring på oppkjøringen nå? Lavest turtall er ikke alltid lavest forbruk Ja. Uøkonomisk kjøring er faktisk en strykgrunn 2 Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Finn ut hvilket turtall motoren liker å ligge på, så prøver du å ligge så nærme det som mulig. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Det skal være ganske "alvorlig" for at de stryker deg på noe sånt. Dette er grunnet at selv sensorer vet at alle biler er forskjellig, og sterkt avhengig av om du kjører diesel, bensin, og automat eller manuell. Uansett så liker dieselen seg ofte på et turtall mellom 1800 og under 2500. Er du kjent med bilen er også lyden et godt signal på hvordan motoren har det. Lenke til kommentar
fjs Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Hvis du blir strøket pga "uøkonomisk gir valg" burde kjørelærer ha vurdert å vente med oppkjøring imo. "Riktig" gir går av seg selv etterhvert, du merker selv når bilen helst vil opp og eller ned ett gir. Kjør i det giret som føles riktig, men ha et øye med turtelleren. Så lenge du ikke jager høyt turtall, eller bilen sliter med å komme seg fremover så er du ikke i "feil gir". Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 (endret) Det vil alltid være overlapp mellom fartssonene. Slik at f.eks både 2 og 3 gir kan brukes i 30km/t, og 3 og 4 gir kan brukes i 50km/t. Mellom ca 1500 og 2500 er vanligst turtall for en dieselbil. I 1-3 gir og lav belastning kan turtall gå helt ned til 1000. Regelen er som du sier å kjøre på så høyt gir som mulig. Endret 24. september 2018 av Svein M Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 (endret) Er man egentlig klar for veien hvis en ikke vet hvordan gir motoren skal ha? Første gir skal du bruke noen få meter før du girer over til andre. Deretter girer du opp på rundt 2,1 - 2,2t omdreininger. edit: sensorene foretrekker kanskje økonomisk kjøring. Men de vil og at du skal kjøre i et gir der du har motorkraft tilrådelig uten at du skal trenge å gire ned. For utenom på landeveiskjøring selvfølgelig. Endret 24. september 2018 av Jokerjævel Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Er det krav om økonomisk kjøring på oppkjøringen nå? Lavest turtall er ikke alltid lavest forbruk Det er et "krav", men det er mer om at må faktisk gire i stede for å komme til fjerdegiret og ligger der på lengre turer. Mer "bruk gir og gas aktivt" i stede for "rus bilen" Lenke til kommentar
toth Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Gir opp på 2000 rpm til ønsket hastighet er nådd så bør du være innafor. Automatkasser(diesel) cruiser somregel på 1800-2000. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 Det er et "krav", men det er mer om at må faktisk gire i stede for å komme til fjerdegiret og ligger der på lengre turer. Mer "bruk gir og gas aktivt" i stede for "rus bilen" Det er eit formelt krav at kandidaten skal køyre økonomisk, og oppkøyringa skal vurderast som heilheit. Dette gjer at ein kan oppleve forskjellig vektlegging. For ein fersk sjåfør som ikkje merker kva som er eit fornuftig turtal, så vil eg anbefale å slå opp i bilmanualen, der vil det vanligvis stå kva produsenten oppgir som idielt turtal. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 (endret) Om du girer etter hastigheit så bør du bruke meir tid på lærekøyring etter mi meining. Gjerne turar der du skiftar med sjåføren for å få betre inntrykk av når han eller ho girer. Ei potensiell utfordring i dag som kanskje ikkje var like aktuelt tidlegare er at motorane lagar mindre lyd og du ikkje får like god auditiv tilbakemelding på når du bør gire. Eg har sjølv opplevd å køyre ein bil nokre hundre meter utan å legge merke til at den låg i eit gir for lågt. Eg trur det var på ein bil med automatgir og eg hadde den i manuell. Når det er sagt så er dette "problemet" snart ikkje aktuelt lengre sidan bilar med manuelt gir vil forsvinne, eller i alle fall avgrense seg til dei spesielt bilinteresserte. For folk flest blir det snart ikkje aktuelt med noko anna enn automatgir. Endret 27. september 2018 av Zeph Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Kommer ann på bilen som sagt, men legger bilen i så høyt gir som mulig med mindre jeg trenger ekstra power til å akselerere. Sånn bortsett ifra det så pleier jeg å holde turtallet over 1800. Kjører mest motorvei og da cruiser jeg stort sett i 6. gir. kjører diesel. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. oktober 2018 Del Skrevet 1. oktober 2018 Kjører diesel automat og har ikke så mye valg hvilket gir jeg skal ligge i, bortsett fra hvor hardt jeg trykker på gassen Jeg vet når bilen min girer opp/ned og hvor mye jeg kan presse den før den girer ned/opp, så skal jeg holde fartsgrensen så vil bilen gire ned for å klare bakkene, men om jeg kjører over før bakken så holder jeg grensen på toppen, uten å gire ned Med manuell så er sånt mye lettere da en har full kontroll over når en skal gire Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå