Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Valg av topologi

Anbefalte innlegg

Hei,

lurte på om noen har en god ide til oppsett av nettverk her.

Jeg har NextGentel (netopia router) på et rom. Har en pc i stua som jeg hadde tenkt å koble opp med LAN for å ha rask nok linje til å streame filmer osv fra serveren på rommet.

Skal dele internett med naboen via WLAN. Har et fungerende WLAN access point med 5 ports switch, nettverkskabel som rekker mellom rom og stue og en 5 ports switch.

Problemet er at jeg vil ha access punktet i stua.

Er det mulig å få til det her uten å få to kabler mellom stua og soverommet?

Noen som skjønner hva jeg mener?

Her er en illuststrasjon av min beste ide, men jeg vil helst slippe 2 strekk med kabel...

topologi.jpg

Endret av fudun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kansje flytte AP'et til der routern står, regner med det fremdeles er signalstyrke til WLAN noden, og at du strekker en lang kabel fra AP til ikke-trådløse stue PC'en, og en kort til PC'en ved routern.

Kan tegne en tegning hvis ingen skjønner hva jeg mener :-)

Lenke til kommentar
Banjo:Den har dhcp server, ja.... Det var slik jeg hadde tenkt å sette det opp. Hmmm... Holder det å aktivere dhcp server?

Det holder med å sette på DHCP-server, og sette nett-kort til motta IP fra HDCP ja.

Men det burde også fungere med å sette fast IP-adr på alle enheter. sålenge de er i samme sub-nett med samme nett-maske.

f eks IP: 192.168.1.xxx

Netmask: 255.255.255.0

Du kan kansje flytte AP'et til der routern står, regner med det fremdeles er signalstyrke til WLAN noden, og at du strekker en lang kabel fra AP til ikke-trådløse stue PC'en, og en kort til PC'en ved routern

Helt klart den enkleste å sette opp sålenge signal-styrken er god nok.

Lenke til kommentar

Er det sånn du mente, Bajno:

topologi2.jpg

Det skal gå an å få delt internett med alle også på den måten her? Jeg prøvde, og hadde satt faste IP instillinger som fungerte når det er koblet uten å bruke dhcp serveren i AP'et.

Skal prøve igjen nå, med DHCP.

Endret av fudun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...