Gå til innhold

IOS/Android - Funksjoner og tjenester

minim

Anbefalte innlegg

Det jeg mener er Apple kan jo umulig logge seg inn på alle dine kontoer. Og ting som ruterbilett kan naturligvis ikke synces via iCloud som jeg regnet med. Så jeg lurer hvilke typer apper er denne syncingen av appdata viktig for? Jeg kan tenke med meldinger, alarmer ol, men av 3. part apper så ser jeg ikke helt nytten der? Skal jeg ha SAS billetten min så logger jeg inn på SAS og syncer fra deres server. Osv for andre apper.

Ruter har vel et par muligheter for å flytte billett, men ja kanskje litt feil å si synkronisere si du bare kan ha den et sted av gangen.

En god del apper vil du jo kunne bli logget inn på samt at data overføres, det samme gjelder jo android.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En god del apper vil du jo kunne bli logget inn på samt at data overføres, det samme gjelder jo android.

Kan ikke si jeg var pålogget mye når jeg byttet. Har en del 2-faktor autentisering aktivert og jeg ser ikke hvordan Google eller Apple skal kunne gjøre dette for meg? Er ikke hele poenget med 2-faktor at selv om noen har login-info så kan de ikke logge på, fordi du trenger en form for ekstern autentisering?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke denne diskusjonen noen gang blir matnyttig om en tror det er så lite sammensatt at innlogging på apper er det som savnes når en bytter telefon en gang i året. Denne diskusjonen kommer ingen vei når ikke en har prøvd og sammenlignet begge deler.

Vi får heller si det sånn at icloud/iOS funksjoner kun handler om å synce app settings og bilder å at det gjør Android like bra. Da kan vi med eple dingser humre litt inni oss og være fornøyd med litt humor i hverdagen  :xmas:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi får heller si det sånn at icloud/iOS funksjoner kun handler om å synce app settings og bilder å at det gjør Android like bra. Da kan vi med eple dingser humre litt inni oss og være fornøyd med litt humor i hverdagen :xmas:

Da foreslår jeg at du uttrykker klart og tydelig hva som savnes under overføring av Android. Ellers kan Android-brukere sitte og humre seg over at iOS-brukere ikke behersker skriveferdigheter...

Slik jeg har min mobil satt opp:

Google tar sikkerhetskopi av anropslogg, notater, meldinger, bilder, Wifi-passord, og installerte apper.

Nova Launcher har backup av hjemskjermen min.

Firefox sync lar mobilen synkronisere nettsider mot PC.

Messages lar meg lese og svare på meldinger fra datamaskinen.

Hva mangler jeg i forhold til iCloud?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg var pålogget mye når jeg byttet. Har en del 2-faktor autentisering aktivert og jeg ser ikke hvordan Google eller Apple skal kunne gjøre dette for meg? Er ikke hele poenget med 2-faktor at selv om noen har login-info så kan de ikke logge på, fordi du trenger en form for ekstern autentisering?

Det er jo da poenget mitt, det er mer eller mindre ingen løsning i dag som flytter over appdata, se feks. på appen Jodel som ikke har noen pålogging, der må du flytte appdata for å beholde brukeren din.

Jo, Apple/Google vil aldri ha mulighet til å logge deg inn, det er heller ikke slik appdata fungerer, appdata inneholder tokens som er gyldige, men du må generelt fortsatt godkjenne med 2-faktor de stedene du har det. Appdata inneholder heller ikke passord eller lignende.

Lenke til kommentar

Da foreslår jeg at du uttrykker klart og tydelig hva som savnes under overføring av Android. Ellers kan Android-brukere sitte og humre seg over at iOS-brukere ikke behersker skriveferdigheter...

Slik jeg har min mobil satt opp:

Google tar sikkerhetskopi av anropslogg, notater, meldinger, bilder, Wifi-passord, og installerte apper.

Nova Launcher har backup av hjemskjermen min.

Firefox sync lar mobilen synkronisere nettsider mot PC.

Messages lar meg lese og svare på meldinger fra datamaskinen.

Hva mangler jeg i forhold til iCloud?

Personlig syntes jeg det er lettere å forholde meg til 1 backup-løsning, ikke 3. Savner også muligheten til å gjøre backup til Google når jeg selv ønsker det.

Si feks at jeg skal fabrikkinnstille telefonen imorgen. Jeg sjekker backupen og ser at det ikke har blitt synkronisert siden igår og jeg har fått noen viktige sms og kontakter i mellomtiden. Da kan jeg ikke tvinge Google til å ta backup slik man kan med iCloud.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo da poenget mitt, det er mer eller mindre ingen løsning i dag som flytter over appdata, se feks. på appen Jodel som ikke har noen pålogging, der må du flytte appdata for å beholde brukeren din.

Jo, Apple/Google vil aldri ha mulighet til å logge deg inn, det er heller ikke slik appdata fungerer, appdata inneholder tokens som er gyldige, men du må generelt fortsatt godkjenne med 2-faktor de stedene du har det. Appdata inneholder heller ikke passord eller lignende.

Men det vil jo ikke være nødvendig å flytte appdata om alle apper har appdatene dine på sine servere?

Er det viktig å få flyttet over appdata fra apper med egen innlogging? Altså SAS-appen f.eks, er det viktig å flytte over appdata fra den til en annen telefon? Jeg kan forstå det kan være viktig å flytte appdata om appen ikke har noen bruker og det du gjør i appen er lagret i appdata og for å få det samme over så må du synce appdata. Jeg har vel en kabalapp som er slik, der det er hundrevis av kabaler så det å syncet favoritter som sikkert ligger i appdata vil jo være greit, men det er også eneste app jeg har som jeg kommer på vil trenge det. Generelt så er jo alt det viktige jeg har i apper som jeg vil være likt på neste telefon allerede på den appens servere. Så når jeg logger inn så henter den all data der.

Fordi om tjenestene har dataene blir det jo mye enklere å flytte. Kan få det til Windows, Android, iOS, MacOS. Om du synker med Google, MS, Apple derimot får du jo bare over på en annen enhet med det OSet. Dette synes jeg er mye mer brukervennlig. Spesielt siden mer og mer blir web-basert. Google støtter jo tom apper på nett i Chrome. Og når tjenestene blir web-baserte som de blir, så er det ingen grunn til at de ikke skal fungere på alle OS. Det at alle skal ha egne programmer for sine OS er blitt litt gammeldags. Og helt unødvendig. Se på en app som Google maps, nesten alt der gjøres jo hos Googles web-servere, og nesten ingenting på din enhet.

Vet appdata ikke inneholder passord, men Google kan lagre passord på kryss av alt du har og i Android kan du lagre passord for apper ol også.

Lenke til kommentar

Icloud backup er genialt. Går innom butikken, leverer inn gammeltelefonen, får ny, logger inn, bruker ca 10 minutter og så er det medte på plass. Har man mye apps og bilder sp synkes og lastes dette ned når du er på wifi hjemme.

Diskusjonen går egentlig på hva er spesielt bra med iCloud vs Google sin backup? Minim hevdet det var så mye bedre, men har egentlig ikke kunne sagt noe som helst som er bedre med iCloud.

Lenke til kommentar

Jojo, men så jobber jeg hverken hos Apple eller Google og bryr meg egentlig svært lite om noe er lite bra for dem. Jeg bryr meg egentlig mest om forbrukerne jeg. Og vi ser jo hvordan ting blir i andre ikke-Norge land når vi lar selskapene bestemme hva som er bra praksis. 

Det vil uansett være nærmest helt umulig da Android og iOS kjører på 2 forskjellige systemer.

Er ingenting som er kompatibelt annet enn filer.

Lenke til kommentar

Det vil uansett være nærmest helt umulig da Android og iOS kjører på 2 forskjellige systemer.

Er ingenting som er kompatibelt annet enn filer.

Apper kan lett overføre data fra Android til iOS selv om ikke Google/Apple kan. Og om iCloud ol. var til Android så kunne du ha lastet ned iCloud og f.eks syncet alle bilder. Du kunne syncet tekstmeldinger med iMessage osv. Så du kan få rimelig mye til. Innstillinger fungerer selvsagt ikke.

Lenke til kommentar

Apper kan lett overføre data fra Android til iOS selv om ikke Google/Apple kan. Og om iCloud ol. var til Android så kunne du ha lastet ned iCloud og f.eks syncet alle bilder. Du kunne syncet tekstmeldinger med iMessage osv. Så du kan få rimelig mye til. Innstillinger fungerer selvsagt ikke.

Ja, alt av filer\sms\kontakter osv kan enkelt synkroniseres med hverandre.

Behøver ikke iCloud eller Android backup for det..

Lenke til kommentar

Diskusjonen går egentlig på hva er spesielt bra med iCloud vs Google sin backup? Minim hevdet det var så mye bedre, men har egentlig ikke kunne sagt noe som helst som er bedre med iCloud.

Nå var det ikke bare sync diskusjonen startet med, men den er jo ihjelmoderert og splittet fra en annen tråd så det er ikke godt å si lenger..

Urgelol er vel inne på det like over her med hvor bra det virker.. Dette kan man gjøre uten å ha gjort noe forarbeid utenom å logget inn på sin icloud konto (som alle er) og Noreng bekrefter det godt med å ha alt spredt utover i et virrvar av løsninger for å kunne få en halvgod løsning til slutt. Problemet jeg tok opp med at facebook f.eks ikke finner bilder i google photos er et klassisk eksempel på at ting ikke er polert og ting er lite gjennomført. Nå kommer det rennende inn at det er appen sin feil, men facebook og messenger er fra samme utvikler og oppfører seg likevel ulikt. Her er de mye flinkere med å ha en rød tråd på hvordan bruker skal løse et problem både i iOS UI og i appene. Om det er fordi utviklerne er påtvunget det av apple eller det er fordi de ser poenget vet jeg ikke noe om.. På iOS så oppfører face/messenger seg selvfølgelig likt. Jeg må heller ikke dille med oppsett og fullt av løsninger heller for å få det til det bare virker og kan tweakes ved behov.

Dette er også kun eksempler så ikke heng deg opp i dem spesifikt som den endeløse diskusjonen om appdata. Eksempelet kunne like gjerne vært imessage, airdrop, handover, facetime osv osv. Det er hele løsningen som objektivt sett er så mye smidigere, brukervennlig og funksjonsrik enn noe annet pr i dag. Dette er ikke min mening det er bare slik det er. Selvfølgelig kan en komme nært ved å legge inn en hærskare med apper og kontoer i øst og vest, men det scorer ikke akkurat brukervennlighetspoeng.. 

Men diskusjonen er virkelig helt nytteløs om dere ikke har brukt begge deler litt. Android har mye bra også og jeg savner multitasking, floating youtube, chat bobler og diverse andre ting, men jeg savner ikke hvor lite "røde tråder" det var i hvordan ting skulle gjøres og mangelen av gjennomført cloud og samspill med andre enheter som apple har fått til. Jeg hadde egentlig lovt meg selv å ikke kaste bort mer tid, men dette får bli siste post så får noen andre ta over om de gidder..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Google og har UI deisgn, regler for apper osv. Akkurat som Apple. Du snakker fortsatt bare om at "dette er bra hos Apple" men jeg har enda til gode å se noe som skal være bedre hos Apple enn Google. For tiden er det vel Google material design som er designtypen apper følger fra Google sin side.

Lenke til kommentar

Ang Google Photo og Facebook. Du har ikke tilfeldigvis brukt "Frigjør Plass"-funksjonen? Da lastes bildene opp i skyen og slettes fra enheten. Noe som igjen gjør at Google Photo albumet blir tomt når man browser det via en app.

Nei, men det er snakk om bilder som ikke er tatt på enheten ja. De som taes med telefonen viser som de skal, men man akkumulerer jo svært mange bilder etterhvert og når man skifter telefon minst en gang i året så er det naturlig at det gamle må henge med. Jeg trykket ikke på den knappen da det ikke var noe poeng med 512gb lagring på telefonen. 

Lenke til kommentar

Du kan lett gjøre filer tilgjengelig på mobilen med Google Drive.

Jeg føler at om Apples løsninger var så fantastiske burde noen klare å forklare hva som gjør de så gode. Hvis jeg går til en butikk og selger forteller meg at denne tingen er utrolig bra, men ikke kan forklare hva som er så bra så finnes det ingen verden hvor jeg vil tro på den selgeren. Samme her, om det ikke kan forklares engang, så kan det umulig være så bra.

Lenke til kommentar

Du kan lett gjøre filer tilgjengelig på mobilen med Google Drive.

Jeg føler at om Apples løsninger var så fantastiske burde noen klare å forklare hva som gjør de så gode. Hvis jeg går til en butikk og selger forteller meg at denne tingen er utrolig bra, men ikke kan forklare hva som er så bra så finnes det ingen verden hvor jeg vil tro på den selgeren. Samme her, om det ikke kan forklares engang, så kan det umulig være så bra.

Hva som er bra med iCloud på iPhone:

Den lagrer brukerdata, appdata, innstillinger, notater, taks, kontakter, Bilder og Videoer, passord, Meldinger, m.m. Alt du behøver er din AppleID. 

Nå med iOS 12 og FaceID så, får du opp passord managern med en gang du åpner nettsted/app på en nylig gjenopprettet iPhone. Dersom den forstår hvor du prøver å logge inn, så vil den automatisk logge deg inn. Hvis ikke får du opp passord managern og kan velge brukernavn og passord. 

Du behøver mao. ikke å styre med å huske på å installere alt du hadde på din gamle telefon på den nye (forutsatt at du brukte iCloud på din gamle telefon). 

Går du tom for plass på telefonen, så lagres f.eks. Bilder i iCloud istedet for på telefonen din. Altså, er det mye mer sømløst dersom du går tom for plass. Dette gjelder for apper også. 

Det er en utrolig sømløs løsning som (stort sett) bare fungerer. 

Apple har jo en lignende løsning på Mac med Time Machine. Alt blir tatt backup av. Alt på brukerkontoen din, apps og instillinger, alt blir med. Du må kanskje inn med Office lisensen på nytt eller logge på Adobe, men du behøver aldri å innstallere noe etter å ha reinstallert maskina. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...