Gå til innhold

IOS/Android - Funksjoner og tjenester

minim

Anbefalte innlegg

Jeg har både ios og android hvis du ikke har fått det med deg.

Hvis du mener mitt iPhone 7 batteri med wear 92% er nær døden så er sannheten at det etter 2 år er bedre enn «normal» wear level og da med lading om natten , så beklager tar du nok feil i det med nattelading.

Nevnte batteri har en kapasitet på 1960 mAh (milliampere timer). Så forstår ikke hva bakgrunnen er for din besservisser belærende tone.

Batterier er kjemi, så ingen batterier vil reagere helt likt, men om du ser på forskningen bak, så stemmer mesteparten av det han skrev.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har både ios og android hvis du ikke har fått det med deg.

Hvis du mener mitt iPhone 7 batteri med wear 92% er nær døden så er sannheten at det etter 2 år er bedre enn «normal» wear level og da med lading om natten , så beklager tar du nok feil i det med nattelading.

Nevnte batteri har en kapasitet på 1960 mAh (milliampere timer). Så forstår ikke hva bakgrunnen er for din besservisser belærende tone.

Jeg linket to artikler som beviste det jeg sa. Om du er uenig finn gjerne kilder for dette. At du sier du har hatt en iPhone 2 år og har 92% wear beviser ingenting. Beklager. Vi har ingen data for bruk ol. Og jeg mener det at du sliter batteriet mer ved å lade til 100% er et ubestridt faktum. Jeg vet ikke om du prøver å si at dette er helt feil? Forskerne har ikke peiling på hva de driver med? Tesla har laget en Gigafactory sammen med Panasonic som er et av verdens beste batteriselskaper og når de lader til 80% for å forlenge levetid er dette bare tull? De vet ikke hva de driver med? Fordi din iPhone har du hatt i 2 år og kun 92% wear?

https://en.wikipedia.org/wiki/Ampere

Ampere er et mål for strøm. Altså Ampere * Volt = W. Og Ampere timer * spenning = Watt-timer

https://en.wikipedia.org/wiki/Kilowatt_hour

Så Wh er et mål på energi. Om du har 2000 mAh og batteriet er 4V og et annet er 2000 mAh med 5V så vil energimengden være ulik. Det er kun mobiltelefoner og små ladebanker som oppgis i mAh da spenning oftest er lik. Det er derimot ikke et riktig mål for energi. Så om du sammenligner med bilbatterier så gir det ikke mening å bruke ampere. Fordi bilbatterier måles i Wh. Så du kan si den har en kapasitet på så og så mange mAh og det er riktig, men det gir jo ikke mening i en slik sammenligning. Altså sammenligne 2000 mAh med 85kWh. Hvis du sammenligner 15 Wh med 85 kWh derimot så gir sammenligningen mening. Det var poenget mitt. Og når vi snakker ladere er og mAh irrelevant, da ladere også måles i W, ikke hvor mange Ampere de kan gi.

Lenke til kommentar

Korrekt, men når vil det bite Apple i rævva? I norge har vi latterlig mye penger, men jeg tror en del folk kommer til å bytte om de ser at de kan spare 5000kr i året bare på tlf, også koster Apple sine tjenester generelt 50% mer enn lignende hos andre.

Neste del av problemet kommer når noen lager en "apple break" pakke, hvor de lar deg sømløst flytte alt du har hos Apple over til noen andre, spesielt når det fort er snakk om at man kan spare ganske mye penger.

Det er faktisk og en ganske grei andel som bytter frem og tilbake mellom Android og iOS hvert år.

Det er jo ikke slik at du må låse deg til Apples tjenester. Akkurat som du ikke må låse deg til Samsungs tjeneste og kjøpe Samsung hvert år. Eller bruke Telenor sine tjeneste og måtte ha abb fra dem alltid.

Så mange kan ganske raskt bytte om det er noe de ikke liker så bra. Og mange bytter frem og tilbake.

Lenke til kommentar

Skulle akkurat til å skrive dette, som også var det jeg hintet til tidligere med at h*n sliter med å skille sin egne opplevelser fra det å være objektiv.

Tror ikke denne diskusjonen noen gang kan bli fruktbar om ikke alle parter vet hvordan iCloud/iOS/osx fungerer sammen. Dette er en av grunnene til at Apple selger så bra som de gjør og grunnen til at slike poster som dette her kommer. Det er vel allerede en 2-3-4stk i denne tråden som har sagt det samme som trådstarter bare her og jeg tror mye av grunnen er dette.

Så klart er mye av dette basert på egne opplevelser, men jeg mener at det er så enorme forskjeller at man kan kalle det objektivt sett bedre. Hadde det vært nyanser eller småting så er det en ting, men det er så totalt forskjellig at det knapt er rom for diskusjon.

Dette vet nok Apple også så derfor får man ikke lagt inn alt dette på annet enn osx/iOS. Det gjør at de får solgt mye mer enn om de hadde latt alle få tilgang med andre enheter.

Lenke til kommentar

Tror ikke denne diskusjonen noen gang kan bli fruktbar om ikke alle parter vet hvordan iCloud/iOS/osx fungerer sammen. Dette er en av grunnene til at Apple selger så bra som de gjør og grunnen til at slike poster som dette her kommer. Det er vel allerede en 2-3-4stk i denne tråden som har sagt det samme som trådstarter bare her og jeg tror mye av grunnen er dette.

Så klart er mye av dette basert på egne opplevelser, men jeg mener at det er så enorme forskjeller at man kan kalle det objektivt sett bedre. Hadde det vært nyanser eller småting så er det en ting, men det er så totalt forskjellig at det knapt er rom for diskusjon.

Dette vet nok Apple også så derfor får man ikke lagt inn alt dette på annet enn osx/iOS. Det gjør at de får solgt mye mer enn om de hadde latt alle få tilgang med andre enheter.

Jeg har både iPad pro og MacBook Pro med macOS, samt har hatt iPhone så jeg vet utmerket hvor godt det fungerer sammen, men jeg har virkelig ikke opplevd "at det bare fungerer" i det siste, husker jeg virkelig hadde den opplevelsen rundt iOS 6 tider, iOS 11 var en katastrofe, og jeg opplever flere og flere problemer med Apple sine plattformer, mens feks Android blir mer og mer polert for hver versjon som kommer.
Lenke til kommentar

Jeg linket to artikler som beviste det jeg sa. Om du er uenig finn gjerne kilder for dette. At du sier du har hatt en iPhone 2 år og har 92% wear beviser ingenting. Beklager. Vi har ingen data for bruk ol. Og jeg mener det at du sliter batteriet mer ved å lade til 100% er et ubestridt faktum. Jeg vet ikke om du prøver å si at dette er helt feil? Forskerne har ikke peiling på hva de driver med? Tesla har laget en Gigafactory sammen med Panasonic som er et av verdens beste batteriselskaper og når de lader til 80% for å forlenge levetid er dette bare tull? De vet ikke hva de driver med? Fordi din iPhone har du hatt i 2 år og kun 92% wear?

Ampere er et mål for strøm. Altså Ampere * Volt = W. Og Ampere timer * spenning = Watt-timer

Så Wh er et mål på energi. Om du har 2000 mAh og batteriet er 4V og et annet er 2000 mAh med 5V så vil energimengden være ulik. Det er kun mobiltelefoner og små ladebanker som oppgis i mAh da spenning oftest er lik. Det er derimot ikke et riktig mål for energi. Så om du sammenligner med bilbatterier så gir det ikke mening å bruke ampere. Fordi bilbatterier måles i Wh. Så du kan si den har en kapasitet på så og så mange mAh og det er riktig, men det gir jo ikke mening i en slik sammenligning. Altså sammenligne 2000 mAh med 85kWh. Hvis du sammenligner 15 Wh med 85 kWh derimot så gir sammenligningen mening. Det var poenget mitt. Og når vi snakker ladere er og mAh irrelevant, da ladere også måles i W, ikke hvor mange Ampere de kan gi.

Bare for å korrigere litt. Tesla lader ikke til 80%, men man kan selv velge hvor høyt man vil lade. De har dog en grense på 90% hvor det står et eller annet om Road trip og man får varsel om at man bør holde seg under denne utenom ved behov og for en kort stund. Jeg brukte denne selv i dag og ladet til 97% før jeg reiste på langtur, men da lot jeg aldri bilen stå med så høy SOC over tid.

Jeg savner at de ikke har et slikt valg på telefonen også. Har ikke Android det som er så konfigurerbart og åpent? Tror man hadde forlenget levetiden betraktelig ved å ha det.

Nå er det også stor forskjell på et telefon batteri og batteriet som ikke er av samme type og i en tesla som har forvarming, kjøling og et avansert BMS system så det er litt epler og pærer her :p

Lenke til kommentar

Det er du som trekker inn biler ikke meg. Du som sammenligner en enkel mobils batteri med en bank i elbiler. Ikke legg ord i munnen på meg.

Saken er at det trengs mindre spenning og strøm for å lade et mobil batteri enn en tesla , at mobiltelefoner kan brukes til det den er ment for selv om den er tilkoplet en kabelbasert lader eller en usb port i en pc/mac til motsetning fra en bil som ikke kan brukes mens den lades .Så hele sammenlikningen med elbi blir ganske meningsløs.

Jeg registrerer og at du har endret fra ødelegge batterier til «å slite det mer». For meg (og sikkert mange andre) er det akseptabel slitasje og wear med 8% tap over to år og det er også et ubestridt faktum.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare for å korrigere litt. Tesla lader ikke til 80%, men man kan selv velge hvor høyt man vil lade. De har dog en grense på 90% hvor det står et eller annet om Road trip og man får varsel om at man bør holde seg under denne utenom ved behov og for en kort stund. Jeg brukte denne selv i dag og ladet til 97% før jeg reiste på langtur, men da lot jeg aldri bilen stå med så høy SOC over tid.

Jeg savner at de ikke har et slikt valg på telefonen også. Har ikke Android det som er så konfigurerbart og åpent? Tror man hadde forlenget levetiden betraktelig ved å ha det.

Nå er det også stor forskjell på et telefon batteri og batteriet som ikke er av samme type og i en tesla som har forvarming, kjøling og et avansert BMS system så det er litt epler og pærer her :p

Du kan laste ned apper som begrenser lading til 80% på Android ja, men nesten ingen har det. Fordi som jeg sa så endrer de fleste ikke på allslags på Android. 

Selvfølgelig er det forskjell med mobilbatteri som ikke har forvarming eller kjøling. Derimot har og Tesla ladekretser med temperaturmåler ol. Så de kan kommunisere for hvilken strøm og spenning de ønsker. Og å optimalisere dette gir raskere lading, men og lading som er bedre for batteriet. Og dette har alle Android baserte toppmodeller, men ikke iPhone. Derfor selv 39W lader er tregere enn en 23W lader.

Det blir jo enda mer og mer fokus på teknologi for batterier, lading, iverta batterier og batterihelse. Tesla bruker stort sett alt av tilgjengelig teknologier for sine batterier. Og du ser f.eks mot Nissan Leaf at forskjell er enorm. For mobil er mulighetene mindre. Derimot er det helt klart en forskjell her mellom iPhone og BKK/Huawei sine løsninger. Så her burde definitivt Apple komme på banen å ta batterier mer på alvor, ikke fikse problemene med å bare tilby batteribytte mot penger.

Lenke til kommentar

Jeg savner at de ikke har et slikt valg på telefonen også. H

Min Nexus 4 fra 2012 hadde spærre på makslading, og rapporterte 100℅ før batteriet nådde dette for å bevare batteriet.

Dette var en telefon som var ganske tidlig ute med å ikke ha utskiftbart batteri så dem ønsket å bevare det.

Med å legge inn en ny Kernel fikk man valg om å deaktivere denne sperren, noe jeg gjorde og fikk en del bedre batteritid. Men det var neppe spesielt bra for batteriet.

Veldig usikker på dagens mobiler om 100℅ batteri faktisk er det. Man har såppas god batteritid at jeg sjelden trenger å lade mer enn 90℅ uansett.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Det er du som trekker inn biler ikke meg. Du som sammenligner en enkel mobils batteri med en bank i elbiler. Ikke legg ord i munnen på meg.

Saken er at det trengs mindre spenning og strøm for å lade et mobil batteri enn en tesla , at mobiltelefoner kan brukes til det den er ment for selv om den er tilkoplet en kabelbasert lader eller en usb port i en pc/mac til motsetning fra en bil som ikke kan brukes mens den lades .Så hele sammenlikningen med elbi blir ganske meningsløs.

Jeg registrerer og at du har endret fra ødelegge batterier til «å slite det mer».

Ja bruk gjerne hele innlegget på å mene at sammenligning med biler er meningsløst. Selv om battericellene som brukes i biler er helt lik mobiler. Så det stemmer ikke at det er meningsløst.

Antar du da er enig i at å lade til 80% er mye bedre? Så nattlading forkorter antall ladesykluser betraktelig. Så rask lading på dagen er mye bedre. Dermed burde Apple fikse dette + bedre kretser for snillere lading.

Endret ikke fra ødelegge til slite mer for batterier. Jeg sa at om batteriet er slitt ned til 80% er det ødelagt. Så prosenten din høres fin ut, men i realiteten er batteriet allerede halvdødt. Det høres ikke like bra ut :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg når aldri 80% da den telefonen kommer til å bli erstattet om en drøy måneds tid av en XS. Så natteladinger og brukte sykluser er langt innafor brukstiden uansett. Det overdramatiseres betydningen .

Batterier i forbruker elektronikk (mobil/pc/m.m) er forbruksvare og derfor dekkes heller ikke wear av garantier da slitasje er normalt. Hastigheten vil alltid variere fra applikasjon til applikasjon og bruker til bruker, det er noe vi alle vet.

Biler blir noe helt annet og har en helt annen forventet bruks/levetid og man må tilstrebe seg mere kontrollert lading/ladesykluser og nivåer.

Du kan vel innrømme at de to lar seg vanskelig sidestilles i så måte , eller ?

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg når aldri 80% da den telefonen kommer til å bli erstattet om en drøy måneds tid av en XS. Så natteladinger og brukte sykluser er langt innafor brukstiden uansett. Det overdramatiseres betydningen .

Batterier i forbruker elektronikk (mobil/pc/m.m) er forbruksvare og derfor dekkes heller ikke wear av garantier da slitasje er normalt. Hastigheten vil alltid variere fra applikasjon til applikasjon og bruker til bruker, det er noe vi alle vet.

Biler blir noe helt annet og har en helt annen forventet bruks/levetid og man må tilstrebe seg mere kontrollert lading/ladesykluser og nivåer.

Du kan vel innrømme at de to lar seg vanskelig sidestilles i så måte , eller ?

Ja selvfølgelig. Krav til varighet på bilbatterier er naturligvis høyere.

Faktum er jo derimot at Apple har et batteribytteprogram. Så du kan ikke si at det ikke er et problem for Apple produkter med batterislitasje. Og i tillegg den raskere ladingen fortsatt en god fordel. Jeg sier ikke du burde ikke kjøpe iPhone fordi den ikke har hurtiglading, men det er definitivt noe iPhone er dårlig på og det har betydning.

Et av de store problemene med trådløs lading er jo nettopp ladetid som er 2-3 ganger lengre enn leding.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøvde genuint å få satt opp slikt på Android og jeg laget til og med en tråd om det uten at noen bidro eller kunne hjelpe.

Du skrev en tekstvegg, det er ikke rart at du ikke fikk svar.

Hovedgrunnen til at Apple selger så bra er fordi "alle" vet at "det er best", svært få har kombinasjonen iPhone + iCloud + Macbook.

Macbook er forøvrig ikke en maskin for proffbrukere lengre i min mening, men det kan diskuteres en annen gang.

Det geniale med Apple-produkter er deres gode backup-løsninger, som iCloud og Time Machine, men det er faktisk en svært liten andel som bruker disse løsningene. Ville iPhone vært spesielt bra uten iCloud?

Lenke til kommentar

Angående mobiltelefoner og lading (ikke biler).

The takeaway here: if you plan to swap phones every year or two, charge the stupid thing any way you want, as often as you want, and don't worry about the diminished capacity. But if you want to stretch things out, use best practices for Lithium-Ion batteries we described above. It may help.

https://uk.pcmag.com/news/92897/charging-your-phone-overnight-battery-myths-debunked

• Liker 2
Lenke til kommentar

Alle lithium batterier må byttes før eller siden. Til og med ditt.

Levetiden på batteriene er i antall sykluser (cycle count) , ikke år. Iphone oppgitt til 500.

Min kan fint brukes på samme måte i to år til før den nærmer seg 80%.

Ingen må vel kaste en mobil når batteriet er oppbrukt, det koster relativt lite å bytte enten det er Samsung eller Apple eller noe annet. Jobben er ikke lett dog med store skjermer og ip sertifiserte enheter fra produsent x y eller z dermed er kostnadene variable avhengig at type telefon og ikke bare materiell (batteri) kostnad.

Apple er ikke tjent med at folk bytter batteri. De tjener på nysalg av enheter.

Hva med å komme tilbake til topic : Funskjoner og tjenester.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det geniale med Apple-produkter er deres gode backup-løsninger, som iCloud og Time Machine, men det er faktisk en svært liten andel som bruker disse løsningene. Ville iPhone vært spesielt bra uten iCloud?

Mange bruker icloud uten å være klar over det.

Icloud var etterkommer av Apples MobileMe og den er spesielt tilrettelagt IOS enheter og er således en del av funksjonaliteten og tjenesten til iPhones.

5GB er gratis og du kan oppgradere til 50GB for kun kr10,- pr mnd som for min del holder til både ipad ,iphone og apple-tv.

Lenke til kommentar

Icloud var etterkommer av Apples MobileMe og den er spesielt tilrettelagt IOS enheter og er således en del av funksjonaliteten og tjenesten til iPhones.

5GB er gratis og du kan oppgradere til 50GB for kun kr10,- pr mnd som for min del holder til både ipad ,iphone og apple-tv.

Er ikke iCloud og sync aktivert default da slik at de aller fleste benytter seg av det uten videre? Kan ikke huske å ha aktivert noe spesielt, men ting syncer og virker sømløst mellom enheter og ved bytte/oppgradering av telefon.

Lenke til kommentar

Mane bruker det frem til de har brukt alle 5GB ja, men etter det er det langt fra alle som betaler.

10 kr mens blir 120/år, eller 600 over 5 år, ikke store penger, men mange som nekter av prinsipp tror jeg.

Lenke til kommentar

Ja jøss 10kr pr mnd en røveri :p

Jeg betaler 59,- pr mnd for jottacloud . Men det er kjekt å ha nok plass på iCloud for systembackuper av flere devices å således slippe itunes.

Det er dyrt å drive datasenter cloud storage så det er lite av pålitelig rask cloud storage med vesentlig lagringsplass å finne uten å betale noe for det.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...