Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Uklart eller tåkete syn - Hva kan dette være? Noen erfaringer?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Takk for innspill! Dette hørtes relevant ut med en gang, men når jeg leste nærmere på linken virket det ikke helt å stemme allikevel. Derealisering høres mer ut som man ser verden på en spesiell måte og kanskje er litt deprimert? Som om man er i en drøm?

Tror du det at jeg opplever dette primært på venstre øye kan utelukke derealisering?

Hvor lang pause tok du?

Det er ingen tvil om at jeg er sliten og burde tatt en pause, men det er litt vanskelig akkurat nå uten en sykmelding.

Forøvrig er ikke Oter og jeg samme person, nei. Han postet vel først fordi han hadde lignende symptomer og ville fortelle at det for hans del var en svulst.

God bedring, Oter! :)

Anonymous poster hash: 26e9e...69d

Det kan nok helt sikkert utelukke det. Da er det vel noe fysisk som feiler deg. Tenkte bare på dette fordi jeg trodde faktisk det var synet mitt den første stunden jeg hadde det selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det fortsatt er ille, uklart syn, hodepiner og eventuelt kvalme om morgenen og du ikke har tatt en MR av toppen hadde jeg bedt om det for å utelukke alvorlige tilstander.

Spesielt når smerter er lokalisert på et øye og ikke begge hadde jeg vært grundig da det er litt samme symptomer som meg.

Slik var mitt første forløp og så senere kjennskap :

1 : Litt oftere sliten, kvalme om morgenen.

2 : Stamming innimellom.

3 : Oftere hodepine og kraftigere / migrene.

4 : Sløvet blikk, noe smerter bak venstre øye.

5 : Uregelmessig hjerterytme.

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det fortsatt er ille, uklart syn, hodepiner og eventuelt kvalme om morgenen og du ikke har tatt en MR av toppen hadde jeg bedt om det for å utelukke alvorlige tilstander.

Spesielt når smerter er lokalisert på et øye og ikke begge hadde jeg vært grundig da det er litt samme symptomer som meg.

Slik var mitt første forløp og så senere kjennskap :

1 : Litt oftere sliten, kvalme om morgenen.

2 : Stamming innimellom.

3 : Oftere hodepine og kraftigere / migrene.

4 : Sløvet blikk, noe smerter bak venstre øye.

5 : Uregelmessig hjerterytme.

Takk for svar :)

Jeg sliter med 1., 2., og 4., men per i dag ikke nok til at jeg orker å mase på legen min. Jeg sendte dog en oppfølgingsmail/e-konsultasjon og fortalte at jeg ikke var særlig bedre og om det var grunnlag for å ta noen flere undersøkelser.

Fikk til svar at alle blodprøver tatt så normale ut og blant annet en som kunne utelukke øyesykdommer visst nok. Ble også oppmodet om å kontakte øyelege for ny kontroll om jeg følte for det.

Men jeg vurderer som du sier å ta kontakt for en MR undersøkelse.

Lenke til kommentar

Når det ikke er noen konkrete endringer og man fortsatt ikke er helt i form må jeg nesten si at du trenger et lite løft og få litt fortgang i dette, det kan trolig være noe som ikke er så farlig, men samtidig så må du huske at om det er noe alvorlig så er det ekstremt viktig å få tid til å finne det og ta tak i det mens man kan.

Hadde jeg vist at jeg hadde en ondartet hjernesvulst i 2008 så hadde jeg trolig vært frisk i dag og ikke fått livsforlengende behandling slik de kaller det akkurat nå da den ikke er så enkel å fjerne pga området den sitter i.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, Malvado. :)

Jeg purret på legen min, men han mente jeg skulle sjekke dette med øyelege og at det måtte være opp til øyelegen om jeg skulle til MR eller ikke. Greit nok. Så nå har jeg oppfølgingstime hos øyelege om 9 dager.

I dag er forøvrig et perfekt eksempel på hvorfor jeg føler noe er galt...

Jobbet kun 7 timer i går og gikk tidlig fra jobb. Konsert på kvelden. Dvs., nesten null pc-bruk og mobilbruk. Følte meg rimelig opplagt.

Sover 8 1/2 timer natt til i dag.

Så snart jeg er våken føler jeg at synet er dårlig eller rart. Tåkete. Litt som en aura. Spesielt rundt venstre øyet. Er som noe trykker på siden eller på øyelokket. Litt vanskelig å beskrive egentlig da det er en litt diffus følelse.

Skuille egentlig jobbe litt på PC-en i dag, men tror jeg bare må droppe det. Slitsomt å forsøke å lese aviser også.

Føler meg ellers bra forøvrig.

Hva i alle dager er dette for noe...

Lenke til kommentar

Vanskelig å si for meg som ikke er lege, det likhetstrekket som jeg hadde var nedsatt syn og press / trykk på venstre øye, som regel kraftigere om morgenen rett etter man har stått opp.

Om du kan sjekke hvordan du føler deg ved litt lett fysisk til mild fysisk aktivitet så er det lurt, ha gjerne med deg noen for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si for meg som ikke er lege, det likhetstrekket som jeg hadde var nedsatt syn og press / trykk på venstre øye, som regel kraftigere om morgenen rett etter man har stått opp.

Ja, innser jo at det er umulig å vite/diagnostisere over et forum, men virker å være like symptom, ja...

Vet du hvorfor det var kraftigere om morgenen?

Jeg ser også litt likhet med hvordan jeg har det når jeg får lysmigrene, bortsett fra at den er mye sterkere og er som regel over etter 30-60 minutt.

Om du kan sjekke hvordan du føler deg ved litt lett fysisk til mild fysisk aktivitet så er det lurt, ha gjerne med deg noen for sikkerhets skyld.

Får ikke anledning til det i dag, men jeg har trent nesten som vanlig etter jeg ble oppmerksom på disse symptomene. Har ikke merket noe spesielt, men har jo hatt en del dager i det siste hvor formen generelt har vært dårligere og hvor jeg har vært kvalm på trening, men med viljestyrke kommer jeg meg gjennom både hverdag og trening. :) 

Lenke til kommentar

Denne kan gi litt bedre forklaring https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/nevrokirurgi/hjernesvulst-symptomer-og-tegn/

Men blir man litt småkvalm om morgenen og ikke senere på dagen, så kan det være et tegn ja.

Det er mye som kan være et tegn så sjekk gjerne grundig om du har god grunn til å mistenke det.

Takk for lenken. Slik jeg føler det nå er det en anstrengelse å lese, så skummet raskt gjennom. Er vel synsforstyrrelser jeg kjenner mest på per i dag og det har faktisk vært ekstra ille i helgen føler jeg.

Tror jeg skal prøve å purre på og få tatt en sjekk i løpet av uken. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...