Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Uklart eller tåkete syn - Hva kan dette være? Noen erfaringer?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Har du målt blodsukkeret ditt? Merker du noe forskjell når du spiser eller ikke? Det kan være veldig mye forskjellig.

Så du bør nok sjekke det ut.

God bedring!

Ja, dette er viktig å sjekke. Høyt nivå av blodsukker over tid er ikke bra for synet og mye annet for den saks skyld. Det kan også være verdt å sjekke om du får nok A-vitamin. Uansett bør du få oppfølging av dette. Stress øker konsumet av vitaminer i kroppen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det var litt slik jeg tolket det du skrev her, at det har vært pågående en stund og ikke forsvunnet selv om du har tatt pauser.

De som har migrene kan ofte ha det ganske så tøft sånn sett og det kan mistolkes mot andre sykdommer, men jeg vil nok tro at det å undersøke ordentlig ikke er noe man skal være nervøs til.

Ja, jeg føler det har vart lenge nok (4-5 uker i varierende grad) til at det ikke kan være kun at jeg er sliten. I så fall må øynene mine være så utslitt at jeg trenger flere dager uten lesing eller skjermbruk for å bli bra. Men føler ikke at det kan stemme heller. Egentlig har jeg brukt øynene noe mindre enn vanlig. Men har trent mer enn vanlig (frem til inntil 1 uke siden - trappet ned nå).

Usikker på hva du mente med å være nervøs for å undersøke ordentlig eller om det var generelt ment, men jeg er i hvert fall veldig interessert i å finne ut av dette ASAP. Skulle gjerne tatt en MRI, men det virket ikke som legen engang vurderte at det kunne være svulst/kreft. Selv om jeg sa at jeg også hadde vært kvalm og svimmel.

Akkurat nå kjenner jeg på fysisk ubehag i selve øyet (venstre), så jeg er egentlig ikke beroliget på noen måte. 

Legen ville forsøke å henvise meg til en ny øyenlege og se om han fant plass til meg raskere, så håper det kan la seg ordne. Om ikke vurderer jeg en privat øyenlege. Vet ikke om en optiker kan være til hjelp. Dit er de vel raskt (og billigere) å få time.

Men vurderer også å spørre legen om en MRI for å være helt sikker. Men hater å mase.

Om det skulle være svulst/kreft, så antar jeg at det vil også vise på de blodprøvene jeg har tatt?

Anonymous poster hash: 26e9e...69d

Lenke til kommentar

Svulst / kreft på hjernen kan vises gjennom synet så en god øyelege vil nok kunne se om du har et problem under en slik undersøkelse.

Blodprøver slår ikke alltid ut på kreft og det gjorde i alle fall ikke på meg i 2008 da jeg hadde en del symptomer, men min egen lege mente det var stress.

Ubehagene dine ligner på det jeg selv har hatt , så ja min mening er at det er viktig at du får en god granskning så du finner ut om det er en bagatell eller noe som bør taes tak i fort.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Svulst / kreft på hjernen kan vises gjennom synet så en god øyelege vil nok kunne se om du har et problem under en slik undersøkelse.

Blodprøver slår ikke alltid ut på kreft og det gjorde i alle fall ikke på meg i 2008 da jeg hadde en del symptomer, men min egen lege mente det var stress.

Ubehagene dine ligner på det jeg selv har hatt , så ja min mening er at det er viktig at du får en god granskning så du finner ut om det er en bagatell eller noe som bør taes tak i fort.

Ja, hvis øyelegen kan se det og ellers utelukke problemer med selve øyet, så er jeg beroliget. Har nå sendt ut mail til 10 ulike øyeleger og betaler selv om jeg må, så håper jeg får undersøkt i løpet av uken.

Setter pris på dine innspill! :) 

Lenke til kommentar

Da var øyelegebesøket over! :) 

Han fant ingenting galt på tester, bilder eller undersøkelse. Jeg tok først en test i en maskin på hvert øye som testet sidesynet. På høyre øye følte jeg at jeg så alt. På venstre øye følte jeg at jeg så veldig lite på venstre sidefelt.

Så jeg var veldig overrasket når resultatet fra maskinen viste full pott på begge og ingen forskjell på venstre og høyre. Det var en annen person inne like etter meg med samme etternavn (litt av en tilfeldighet forresten), så håpet det ikke skjedde noe rot der. 

Men, sannsynligvis er jeg helt frisk! Når både øyelege og lege har friskmeldt meg, så får jeg i hvert fall slå meg til ro med at det sannsynligvis ikke er noe alvorlig eller at jeg kan miste synet. Kanskje øynene mine bare er slitne. Slik det er nå føler jeg at symptomene er omtrent de samme. Det er som en slags diffus lett tåke på venstre synsfelt på venstre øye.

Får bare se det an.

Takker for alle innspill og gode råd i tråden! Ønsker også å ønske lykke til til de av dere som faktisk har svulster i hjernen. Håper det går bra med dere! :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen!
Det er flott å høre at det er innenfor normalen til deg, som jeg påpekte tidligere så hjelper det å få en bekreftelse på at det ser bra ut, men fortsetter symptomene og du har problemer så er det nok viktig å påpeke dette til sin egen lege så man kan prøve å gjøre noe med det, spesielt om du har tatt grep om stress og andre ting.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da ligger jeg på rikshospitalet, ble operert for svulst på hypofysen på mandag, pga størrelsen på svulsten, så blir jeg liggende lenger en vanlig her, drar til lokale sykehus i morgen er det siste jeg har hørt, fikk mye bedre syn samme dag som operasjonen var, men ser frem til at nesen fungerer som den skal igjen

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har de siste ukene hatt en følelse av at synet er noe uklart og tåkete. Det er en litt diffus følelse ettersom jeg ser det meste tydelig og klart, men det føles allikevel som noe ikke er helt som det skal.

Jeg sitter mye foran PC både på jobb og etter jobb, så har tenkt at det kanskje har noe med det og at jeg bare har slitne øyner. Men kan ha det slik når jeg våkner også. Har hatt mye å gjøre i det siste, så har tenkt at jeg kanskje bare er generelt sliten. Men føler meg egentlig bra og opplagt i dag. 

Noen som kjenner seg igjen eller vet hva dette kan være? 

Synes å huske jeg hadde noe lignende under en eksamensperiode for noen år tilbake, men da fikk jeg bare beskjed med legen om at jeg sannsynligvis var overarbeidet. Den gang gikk det over av seg selv. 

For ordens skyld bruker jeg ikke briller.

På forhånd takk for svar! :)

Høres ut som derealisering.

The detachment of derealization can be described as an immaterial substance that separates a person from the outside world, such as a sensory fog, pane of glass, or veil.

https://en.wikipedia.org/wiki/Derealization

Du merket det du beskriver av eksamen tidligere. Det høres veldig ut som overarbeid og stress har ført til derealisering. Det trigges av stress og vedvares av å bekymre seg over det.

Når underliggende angst er borte vil symptomer forsvinne.

Jeg har hatt dette av og på ganske mye. Bruker å ta en god pause fra alt for å få det vekk.

Det kan selvsagt være noe helt annet du har, om du faktisk har fysisk tåkete syn. Derealisering fører til psykisk tåkete syn der alle tingene mister sin visuelle kvalitet og verden fremstår mindre fargerik.

Endret av Edgelord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siterer denne der Oter sier at han/hun har samme problem som trådstarter.

har samme problemet,trøtt/sliten og tåkete syn,spesielt om jeg ser på dataskjerm,eller når jeg kun ser på ene øyet,og har hatt litt smerter rundt ene øyet.

ble sendt til røntgen,og der ble det oppdaget svulst på hypofysen,og denne klemmer på synsnerven,skal operere nå i oktober.

så vil anbefale og dra til legen,og be om blodprøver,og nevne synsproblemer,i tilfelle det kan være samme problemet

Les forrige side så ser dere at dette er en annen person. :)

Endret av Edgelord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gikk ikke så lett alikevel dette, sikkert litt med størrelse på svulsten og gjøre, normalt så ligger man 2 dager etter operasjonen før man får dra hjem, eller drar til sitt lokale sykehus 1-2 dager, jeg lå 5 dager med operasjonsdagen, og er nå på min andre dag på det lokale sykehuset, og det blir sikkert flere dager, har altfor lave elektrolytt målinger i blodet, og rekker ikke annet en og pisse, rimelig lei sykehus nå, servicen er god, men det hjelper ikke :)

Lenke til kommentar

Høres ut som derealisering.

https://en.wikipedia.org/wiki/Derealization

Du merket det du beskriver av eksamen tidligere. Det høres veldig ut som overarbeid og stress har ført til derealisering. Det trigges av stress og vedvares av å bekymre seg over det.

Når underliggende angst er borte vil symptomer forsvinne.

Jeg har hatt dette av og på ganske mye. Bruker å ta en god pause fra alt for å få det vekk.

Det kan selvsagt være noe helt annet du har, om du faktisk har fysisk tåkete syn. Derealisering fører til psykisk tåkete syn der alle tingene mister sin visuelle kvalitet og verden fremstår mindre fargerik.

Takk for innspill! Dette hørtes relevant ut med en gang, men når jeg leste nærmere på linken virket det ikke helt å stemme allikevel. Derealisering høres mer ut som man ser verden på en spesiell måte og kanskje er litt deprimert? Som om man er i en drøm?

Tror du det at jeg opplever dette primært på venstre øye kan utelukke derealisering?

Hvor lang pause tok du?

Det er ingen tvil om at jeg er sliten og burde tatt en pause, men det er litt vanskelig akkurat nå uten en sykmelding.

Forøvrig er ikke Oter og jeg samme person, nei. Han postet vel først fordi han hadde lignende symptomer og ville fortelle at det for hans del var en svulst.

God bedring, Oter! :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...