Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Uklart eller tåkete syn - Hva kan dette være? Noen erfaringer?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har de siste ukene hatt en følelse av at synet er noe uklart og tåkete. Det er en litt diffus følelse ettersom jeg ser det meste tydelig og klart, men det føles allikevel som noe ikke er helt som det skal.

Jeg sitter mye foran PC både på jobb og etter jobb, så har tenkt at det kanskje har noe med det og at jeg bare har slitne øyner. Men kan ha det slik når jeg våkner også. Har hatt mye å gjøre i det siste, så har tenkt at jeg kanskje bare er generelt sliten. Men føler meg egentlig bra og opplagt i dag. 

Noen som kjenner seg igjen eller vet hva dette kan være? 

Synes å huske jeg hadde noe lignende under en eksamensperiode for noen år tilbake, men da fikk jeg bare beskjed med legen om at jeg sannsynligvis var overarbeidet. Den gang gikk det over av seg selv. 

For ordens skyld bruker jeg ikke briller.

På forhånd takk for svar! :) 

Anonymous poster hash: 26e9e...69d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har samme problemet,trøtt/sliten og tåkete syn,spesielt om jeg ser på dataskjerm,eller når jeg kun ser på ene øyet,og har hatt litt smerter rundt ene øyet.

ble sendt til røntgen,og der ble det oppdaget svulst på hypofysen,og denne klemmer på synsnerven,skal operere nå i oktober.

så vil anbefale og dra til legen,og be om blodprøver,og nevne synsproblemer,i tilfelle det kan være samme problemet

Lenke til kommentar

har samme problemet,trøtt/sliten og tåkete syn,spesielt om jeg ser på dataskjerm,eller når jeg kun ser på ene øyet,og har hatt litt smerter rundt ene øyet.

ble sendt til røntgen,og der ble det oppdaget svulst på hypofysen,og denne klemmer på synsnerven,skal operere nå i oktober.

så vil anbefale og dra til legen,og be om blodprøver,og nevne synsproblemer,i tilfelle det kan være samme problemet

Det er riktig.

Har faktisk en svulst selv og smertene på øyet er et tegn på kreften som er der oppe, så viktig å sjekke grundig om tåkete syn og andre ting dukker opp.

Lenke til kommentar

svulst på hypofysen?

Venstre hjernehalvdel og strekker seg mot og rundt synsnervene, operert bort 50%, stråling og kjemio for resten, så forhåpentligvis får jeg fjernet en god del. Første operasjon fjernet nesten 4,5 i diameter ( 2010 ) og denne siste tok vel omtrent 3 cm av 6,5 cm sånn ca.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar! :) 

Da fikk dere meg til å bestille time hos fastlege. Fikk time tirsdags morgen, så håper det er tidsnok.  Lurte på om jeg kunne dra direkte til øyelege selv, men jeg trenger vel henvisning? Ønsker å minst mulig fravær fra jobb. 

I går kveld var jeg nesten ikke på skjerm, men hadde det like mye i dag tidlig etter en lang natts søvn. Og har det også nå. Så føler på en måte at det er noe som ikke er som det skal og jeg får det ikke etter en lang dag foran skjermen. Det er der på en måte fra starten av.

Håper det ikke er så alvorlig som det har vist seg å være for enkelte av dere.

Anbefaler øyelege, da de har verktøyene for å gi deg en grundig sjekk =) God bedring!

Takk! :) 

Har du noen andre symptomer?
Kvalme om morgenen?
Hodepiner?

Nei, dette er nok hovedsymptomet. Har kanskje vært litt sliten og umotivert, men har også jobbet mye og trent mye, så vanskelig å si om det faktisk er et symptom eller en naturlig konsekvens av det.

Hodepine har jeg aldri vært plaget med, men får av og til lysmigrene (aura og forstyrrelse på synsfeltet). Hadde en slik for en måned tilbake, men gitt fort over.

Har tidligere slitt med utmattelsesproblematikk og brukte lang tid på å finne ut av dette, men fant aldri noen svar til tross for noen unormale prøvesvar den gang. Til slutt slo jeg meg bare til ro med at ting var slik og jeg har blitt mye bedre og/eller lært meg til å leve med det.

Ikke bra. Er dette kreft?

Håper det ordner seg for deg! :)

Lenke til kommentar

Takk for alle svar! :)

Da fikk dere meg til å bestille time hos fastlege. Fikk time tirsdags morgen, så håper det er tidsnok.  Lurte på om jeg kunne dra direkte til øyelege selv, men jeg trenger vel henvisning? Ønsker å minst mulig fravær fra jobb. 

I går kveld var jeg nesten ikke på skjerm, men hadde det like mye i dag tidlig etter en lang natts søvn. Og har det også nå. Så føler på en måte at det er noe som ikke er som det skal og jeg får det ikke etter en lang dag foran skjermen. Det er der på en måte fra starten av.

Håper det ikke er så alvorlig som det har vist seg å være for enkelte av dere.

Takk! :) 

Nei, dette er nok hovedsymptomet. Har kanskje vært litt sliten og umotivert, men har også jobbet mye og trent mye, så vanskelig å si om det faktisk er et symptom eller en naturlig konsekvens av det.

Hodepine har jeg aldri vært plaget med, men får av og til lysmigrene (aura og forstyrrelse på synsfeltet). Hadde en slik for en måned tilbake, men gitt fort over.

Har tidligere slitt med utmattelsesproblematikk og brukte lang tid på å finne ut av dette, men fant aldri noen svar til tross for noen unormale prøvesvar den gang. Til slutt slo jeg meg bare til ro med at ting var slik og jeg har blitt mye bedre og/eller lært meg til å leve med det.

Ikke bra. Er dette kreft?

Håper det ordner seg for deg! :)

svulst på hypofysen går ikke under kreft som jeg vet,er vel også godartet,problemet med dette,er jo presset på synsnerven,og at hypofysen ikke fungerer som den skal,da det er den som justerer hormonene du trenger,så går på 2 forskjellige hormon kurer nå.

Lenke til kommentar

svulst på hypofysen går ikke under kreft som jeg vet,er vel også godartet,problemet med dette,er jo presset på synsnerven,og at hypofysen ikke fungerer som den skal,da det er den som justerer hormonene du trenger,så går på 2 forskjellige hormon kurer nå.

Skjønner :) 

Våknet litt etter svarene i denne tråden. Har legetime tirsdag, så håper det ikke er for sent. Men har hatt det en 4-6 uker nå. Tror jeg har hatt det tidligere også, men da har det vel brukt å gå over ganske raskt. Nå har det vært vedvarende en stund...

Lenke til kommentar

I verste fall er det nok noe alvorlig, altså svulst eller lignende, i beste fall en bagatell.

Uansett pass på å nevne alt til legen og at du mener at dette bør sjekkes så fort som mulig med MR og på sykehus.

Får håpe det er en bagatell, men begynner bli litt urolig. Håper legen tar ting på alvor i morgen. Noe må det i hvert fall være. Tror ikke det er helt normalt å ha det slik...

Har du målt blodsukkeret ditt? Merker du noe forskjell når du spiser eller ikke? Det kan være veldig mye forskjellig.

Så du bør nok sjekke det ut.

God bedring!

Tror dessverre ikke det har noen sammenheng med blodsukker. Merker det mest på ene øyet og er det samme enten jeg har spist eller ikke.

Tusen takk! :) 

Lenke til kommentar

Er det permanent?

Isåfall er det ikke hve jeg har. Jeg jobber mye på pc og opplever ofte at jeg får tåkesyn når musklene blir slitne.

Jeg har også migrene som gir uklart syn.

Man kan også ha flere migrene typer samtidig. Man kan også ha migrene uten smerte - man føler seg bare litt groggy og får div aura som lys eller tåkete syn.

Stress er veldig vanlig trigger.

Men det er selvfølgelig ikke konstant.

Lenke til kommentar

Da var legebesøket over. Vet ikke om det gikk så bra. Han fant ingenting galt når han undersøkte meg og virket ikke som han var så veldig bekymret. Tok også en synstest og merket selv at synet på venstre øye var vesentlig dårligere.

Det ble tatt blodprøver etter at jeg ba om det selv eller hintet om det kunne være lurt...

Jeg ble henvist til øyelege og fikk raskt plass, men ikke før starten av november. Synes det var i lengste laget å vente når jeg føler det som jeg gjør nå. Mulig symptomene forsterkes (psykologisk) når man begynner å tenke på det, men føler jeg har vondt i øyet nå.

Sendte en melding til legen og hørte om det var mulig å få komme raskere. Om ikke vurderer jeg privat øyelege.

MRI virket ikke være nødvendig. Han hadde liten tro på kreft eller svulst...Hadde kanskje fått MRI om jeg hadde maset, men synes det blir litt feil...

Lenke til kommentar

Ja, det var litt slik jeg tolket det du skrev her, at det har vært pågående en stund og ikke forsvunnet selv om du har tatt pauser.

De som har migrene kan ofte ha det ganske så tøft sånn sett og det kan mistolkes mot andre sykdommer, men jeg vil nok tro at det å undersøke ordentlig ikke er noe man skal være nervøs til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...