Gå til innhold

Usikker på valg av elbil? Det kan være bedre for CO2-regnskapet å kjøpe brukt fossilbil


Anbefalte innlegg

Hvordan kan eksosen være lite forurensende? Den går ikke gjennom noen slags rensing etter hva jeg har forstått iallefall.

 

Man kan selvsagt argumentere at totalforbruket av dette blir lavt. Men det kommer jo an på bruken. 0,5 liter i timen og putrer & går kanskje 3-4 timer i døgnet hos noen for alt vi vet.

Men hvor reelt er dette lengre? Kjenner ikke til noen nye biler som verken har bruk for dette eller kommer med det. Klart, har en ekstremt lite batteri så trengs det når det er kaldt og en ikke kan lade, men slik lages ikke bilene lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo an på infrastrukturen i distriktet man bor, og kald vinter. Jeg kan tenke meg det blir mer bekvemt å ettermontere et diesel-apparat enn å gamble med kjørelengden for å si det sånn.

Normalen for elbiler nærmer seg 500 km rekkevidde. Altså selv om man antar 250 km rekkevidde ved tøffe vinterforhold, så er det rikelig i forhold til det folk flest kjører. En gjennomsnittlig bil tilbakelegger ca 35 km per dag.

 

Det vanlige vil være at folk lader hjemme og bruker varmeapparatet så mye de vil, uten å ha særlig utfordringer med rekkevidde. Og så har man hurtigladere for langturene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kommer jo an på infrastrukturen i distriktet man bor, og kald vinter. Jeg kan tenke meg det blir mer bekvemt å ettermontere et diesel-apparat enn å gamble med kjørelengden for å si det sånn.

 

Ettermontere diesel-apparat vill ikke utgjøre en stor fordel da en ikke får varmet batteriet, det er dette som trekker. Å det går ikke så mye energi at en trenger å gjøre om på infrastrukturen. Har du prøv dette selv, eller gjetter du bare nå? 

Lenke til kommentar

Det er forbrenning i en motor som skaper forurensning først og fremst.

 

 

Hvordan kan eksosen være lite forurensende? Den går ikke gjennom noen slags rensing etter hva jeg har forstått iallefall.

 

 

Stemmer hva kremt skriver: det er forbrenning under høyt trykk og temperatur og 'tidspress' som er det mest problematiske med dieseleksos - diesel-prosessen. Jeg var med på slutten av det forrige årtusen at vi drev en dieselbrenner i en hall. Riktignok var en stor port åpen, men eksosen også i nærheten av maskinen var til å leve med - noe helt annet enn om det hadde vært en dieselmotor med samme effektuttak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ettermontere diesel-apparat vill ikke utgjøre en stor fordel da en ikke får varmet batteriet, det er dette som trekker. Å det går ikke så mye energi at en trenger å gjøre om på infrastrukturen. Har du prøv dette selv, eller gjetter du bare nå? 

 jeg ser denslags diskuteres på elbilforum

 

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=33142.0

 

Hvis det ikke har noe for seg mht. kjørelengde, hvorfor ville Posten ha det på 300 nye elbiler?

 

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/q0W9g/posten-gjoer-kjempekjoep-av-elbiler

 

og så vil du sikkert si at dette ikke er gyldig lengre, fra 2018

Lenke til kommentar

 jeg ser denslags diskuteres på elbilforum

 

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=33142.0

 

Hvis det ikke har noe for seg mht. kjørelengde, hvorfor ville Posten ha det på 300 nye elbiler?

 

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/q0W9g/posten-gjoer-kjempekjoep-av-elbiler

 

og så vil du sikkert si at dette ikke er gyldig lengre, fra 2018

 

Du linker til eksemplet jeg sa fra første kommentar, dette omhandler biler med ekstremt små batteri og har ingenting med "infrastruktur" å gjøre, de har bare ikke noe å gå på. Dette er dog noe som ikke kommer fremover, jeg vet iallefall ikke om noen. 

Lenke til kommentar

Det er selvsagt vanskelig å spå hvordan hvermansen vil handle, så antallet dieselvarmere levert eller ettermontert får vi ikke statistikk på.

 

Eneste synlige tegn er at andre billister evt. stusser over ELBIL ved pumpa på bensinstasjonen. (dog blir det vel mest hjemmefylling fra kanner for å unngå "blikk" kan jeg tenke meg)

Lenke til kommentar

Det er selvsagt vanskelig å spå hvordan hvermansen vil handle, så antallet dieselvarmere levert eller ettermontert får vi ikke statistikk på.

 

Eneste synlige tegn er at andre billister evt. stusser over ELBIL ved pumpa på bensinstasjonen. (dog blir det vel mest hjemmefylling fra kanner for å unngå "blikk" kan jeg tenke meg)

 

Det er jo bare til å ringe til den lokale sjappa som installerer slik det, ganske sikker på at de kommer til å le i andre enden og si de har ingen/få slike bestillinger. 

 

At det var aktuelt før i tiden er jeg helt enig i, men når en får 30+kWh å rutte med, da er det meningsløst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du beviser nok en gang hvor lite du kan om dette.

Det er klart at når man kan få 5 kw varme fra en webasto så vil man få bedre rekkevidde om vinteren enn om man trakk dette fra batteriet. Problemet er kostbar installasjon på gjerne 20 tusen.

Ja, kan ekstremt lite om dette. Morsomt når det kommer fra en som skal trekke "5kw" fra batteriet, nevner ingenting om tid som igjen gir ingen mening. Skal ikke nevne feil benevnelse engang, jeg har også tidvis problemer med språket.

 

Selvfølgelig vill en spare energi, det er ikke poenget. Poenget er at det er en så liten del av den tilgjengelige energimengden på moderne biler at det ikke trengs. Det er en grunn til at dette ikke installeres av merkene, det er ikke ett behov.

Lenke til kommentar

5 kw er effekten på en typisk webasto.

Kjører man i 3 timer vil dette utgjøre 15 kwh.

Den nye Nissan Leaf har et batteri på 40 kwh brutto.

Vil du si at 15 av (nesten) 40 er en så iiten del av den tilgjengelig energimengden at det ikke merkes?

Det er jo litt av poenget her, å varme kupeen drar ikke 5kWh i en elbil. Sammenligningene tas helt ut av kontekst.

 

Og du mener jeg ikke skjønner dette...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan dette er relevant kan jeg vanskelig svare på. Du tilfører sikkert ekstra energi der i form av en slags varmepumpe luft eller borehull.

Er du uenig i mitt utsagn om at en typsik webasto for bil/båt har en varmeeffekt på 5 kw?

Hva du har i ditt hus bryr meg midt på kneet, snakk om å spore av.

Lenke til kommentar

Hvordan dette er relevant kan jeg vanskelig svare på. Du tilfører sikkert ekstra energi der i form av en slags varmepumpe luft eller borehull.

Er du uenig i mitt utsagn om at en typsik webasto for bil/båt har en varmeeffekt på 5 kw?

Hva du har i ditt hus bryr meg midt på kneet, snakk om å spore av.

 

Poenget er vell at det er helt meningsløst å kjøre den på max effekt i 3 timer, da koker det i kabinen. 

 

Sett varme på elbilen uten å kjøre den, les av hvor mye batteri en har ved start og slutt og del på antall timer så ser en hvor mye energi det trekker. Dette vill være høyere enn normalt da en ikke får spillvarmen fra inverter/motor. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...