Gå til innhold

Føring av timelister - i arbeidstiden?


Anbefalte innlegg

Jeg jobber i en bedrift hvor man er pålagt å føre timeliste hver dag. Arbeidstakerne reiser rundt på forskjellige serviceoppdrag og skal føre timer og arbeidsrapporter/servicerapporter fortløpende. Det er ikke alle som er like flinke til å gjøre disse tingene når hvert oppdrag avsluttes og i mange tilfeller vil man heller ikke få tid til å føre disse tingene innenfor arbeidstiden etter dagens siste oppdrag.

 

Resultatet av dette er at det ofte går med en del tid på morgenen for å fullføre disse oppgavene fra dagen før. Dette gjøres da på kontoret før man reiser ut på nye serviceoppdrag. På grunn av prat med andre kolleger, kaffedrikking osv går det med mer tid før man kommer seg ut på nye oppdrag enn dersom man hadde ført disse tingene alene i bilen når oppdraget ble fullført. 

 

Resultatet av dette er, slik jeg ser det, at man for det første ikke utnytter arbeidstiden så effektivt som man burde - noe som igjen fører til at man får utført færre oppdrag. Det andre er at den ekstra tiden man bruker på dette blir belastet kunden, noe som heller ikke er riktig.

 

 

AML §10.1 sier : "Med arbeidstid menes den tid arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver.".

 

Spørsmålet er om føring av timelister er "å være til disposisjon for arbeidsgiver"? Sagt på en annen måte - kan arbeidsgiver kreve at man fører timeliste (og/eller arbeidstrapporter/servicerapporter) i fritiden eller er dette noe man skal ha kompensasjon for (lønn, overtid osv)?

 

Kan legge til at en slik arbeidsrapport/servicerapport er å fylle ut noen felter om kunde osv samt et par setninger om problemet og hva man har gjort. Det tar med andre ord ikke mange minuttene pr. stk.

 

Noen som kjenner til andre paragrafer som tar for seg dette evt. tilfeller hvor dette har blitt tatt opp/behandlet?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette spurte vi i vår bedrift om for en del år siden, og fikk beskjed om at vi skal gjøre det i arbeidstiden. Det er tross alt en del av jobben.

 

Jobber i byggebransjen med ca 450 ansatte. Vi fører også hva vi gjør hver dag, kilometer/oppmøte/ div andre tillegg.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Når det er arbeidsgiver som krever at du skal levere dokumentasjonen, så er det også rimelig at det er arbeidsgiver som bærer kostnaden ved dette arbeidet.

^ Dette ^

Lenke til kommentar

Timeføring er åpenbart en del av arbeidstiden. Hvis arbeidsgiver har problemer med at det går med mye tid om morgenen, får arbeidsgiver heller gi tydeligere instrukser om når timelister skal føres (herunder når det skal gjøres hvis man ikke rekker det umiddelbart etter oppdrag), og stramme inn på pauser om morgenen. Det er ikke åpenbart at arbeidsgiver skal betale for at du drikker kaffe. Det sagt, å burde de fleste arbeidsgivere se sin interesse i å ha et godt arbeidsmiljø. Spesielt om arbeidstakerne er mye ute på oppdrag. Men alt med måte, selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...