Gå til innhold

Slik ser iPhone Xs ut inni


Anbefalte innlegg

Det var ellers ikke feil på Apples batterier, og det er heller ikke feil. De bare av ulike grunner går ned i batterihelse som gjør at Apple så har bestemt seg for å skru ned telefonytelsen for at telefonen skal fungere som normalt. Og dette er ikke fikset. "Fiksen" er å bytte batteri. Samtidig er Apple eneste selskap som har telefoner der du må bytte batteri etter 2-3 års tid for at telefonen skal fungere som normalt. Dette er jo en politikk som oppfordrer til å kjøpe nytt, som var hovedgrunnen til at Apple ble kritisert. Så morsomt når folk påstår Apple er så "miljøvennlige". Alle telefonselskaper vil jo at folk skal kjøpe ny mobil hvert år. Derfor de og kommer med ny mobil selv om de ikke har egentlig noe videre nytt å putte i den.

 

Generelt er ikke mobiltelefoner veldig miljøvennlige produkter og definitivt konsumprodukter.

 

 

Apple er ikke den eneste produsenten som har hatt problemer med batterihelse. Alle jeg kjenner med Google nexus 6p har måttet bytte batteri etter et års tid da telefonen begynte å slå seg av når batteriet kom ned i en 40% eller så. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første mobilene fikk gjerne strøm fra et 12V bil batteri...

 

Noen produsenter har tatt teknologien videre, ved å redusere strømforbruket, og dermed ha behov for stadig mindre batterier. Dette er selsagt positivt da batterier utgjør et miljøproblem i vår verden.

 

Andre produsenter fra ikke teknologiske land som kina, taiwan, kenya, og korea, har desverre ikke evnet det samme, og fortsetter å forsøple vår jordklode med batterier og ubrukelige produkter.

 

Noen forbrukere forstår desverre ikke, at deres valg faktisk betyr noe.... for miljøet, for menneskerettigheter, for hele verden...

Har stockholm-syndromet gått så langt at man tror Apple leverer med sub-par batterier for å spare miljøet? Å redusere strømforbruket er jo en hederlig ting, og noe absolutt alle mobilprodusenter og hardware-fabrikanter aktivt er med på.

 

Større batteri betyr forøvrig lengre tid mellom lading, som betyr færre ladesykluser, som betyr mindre slitasje på batteriet, som betyr lengre levetid på batteriet. Apple er forøvrig ikke i nærheten av topplisten engang over telefoner med bra batteritid

Lenke til kommentar

Apple er ikke den eneste produsenten som har hatt problemer med batterihelse. Alle jeg kjenner med Google nexus 6p har måttet bytte batteri etter et års tid da telefonen begynte å slå seg av når batteriet kom ned i en 40% eller så. 

Jeg tror ikke problemet der var batterihelse. Hvis alle må bytte innen et år så er det helt klart noe galt med de batteriene. Ikke at problemet er normal slitasje. 

Lenke til kommentar

Større batteri betyr forøvrig lengre tid mellom lading, som betyr færre ladesykluser, som betyr mindre slitasje på batteriet, som betyr lengre levetid på batteriet. Apple er forøvrig ikke i nærheten av topplisten engang over telefoner med bra batteritid

Ikke nødvendigvis, om batteri X er 30% større enn batteri Y og mobilen som bruker batteri X bruker 30% mer strøm enn Y har det ikke noe å si. En ladesyklus er ikke relatert til antall mah, men en lading fra 0-100%

Lenke til kommentar

Største fordelen med mobiler som har stort batteri og heller ikke noe høyere strømtrekk enn mobiler med mindre batteri er at du kan lade til 80%. Lade en Huawei til 80% og du har like mye strøm som en iPhone på 100%. Og da får du ~3 ganger flere ladesykluser da 80->100 er en ekstremt stor del av en ladesyklus, mens 0->80 er nærmere en tredjedel av en ladesyklus.

Lenke til kommentar

Største fordelen med mobiler som har stort batteri og heller ikke noe høyere strømtrekk enn mobiler med mindre batteri er at du kan lade til 80%. Lade en Huawei til 80% og du har like mye strøm som en iPhone på 100%. Og da får du ~3 ganger flere ladesykluser da 80->100 er en ekstremt stor del av en ladesyklus, mens 0->80 er nærmere en tredjedel av en ladesyklus.

80->100 er 0.2 av én ladesyklus

0->80 er 0.8 av én ladesyklus

Endret av steikemeg
Lenke til kommentar

80->100 er 0.2 av én ladesyklus

0->80 er 0.8 av én ladesyklus

Det er ikke sånn ladesykluser fungerer...

 

Akkurat som hvis du antar du bruker 100 minutter å lade et batteri. Da tar ikke 0->80 80 minutter, og 80->100 20 minutter. Det er mer som 50 minutter fra 0->80 og så 50 minutter for de resterende 20%.

Lenke til kommentar

Det er ikke sånn ladesykluser fungerer...

 

Akkurat som hvis du antar du bruker 100 minutter å lade et batteri. Da tar ikke 0->80 80 minutter, og 80->100 20 minutter. Det er mer som 50 minutter fra 0->80 og så 50 minutter for de resterende 20%.

Ladetid har ingenting med ladesyklus å gjøre. Én ladesyklus er når du har fylt batteriet 100%. Om du lader fra 60% til 100% ene dagen, og fra 50% til 100% neste dag, så er det fylt til sammen under én syklus (0.9).

Én ladesyklus=100% påfyll

Endret av steikemeg
Lenke til kommentar

Ladetid har ingenting med ladesyklus å gjøre. Én ladesyklus er når du har fylt batteriet 100%. Om du lader fra 60% til 100% ene dagen, og fra 50% til 100% neste dag, så er det fylt til sammen under én syklus (0.9).

Én ladesyklus=100% påfyll

https://www.ecnmag.com/blog/2015/11/why-you-should-stop-fully-charging-your-smartphone-now

https://pushevs.com/2018/04/27/battery-charging-full-versus-partial/

 

Om du ikke gidder å lese så står det essensielt at det du sier er helt feil. Om du fortsatt vil hevde dine feilaktige påstander er riktig så står du fritt frem til å finne forskning som skal støtte dette. All forskning jeg har sett fra alle ledende batteriselskap sier derimot at det du påstår er helt feil.

Lenke til kommentar

https://www.ecnmag.com/blog/2015/11/why-you-should-stop-fully-charging-your-smartphone-now

https://pushevs.com/2018/04/27/battery-charging-full-versus-partial/

 

Om du ikke gidder å lese så står det essensielt at det du sier er helt feil. Om du fortsatt vil hevde dine feilaktige påstander er riktig så står du fritt frem til å finne forskning som skal støtte dette. All forskning jeg har sett fra alle ledende batteriselskap sier derimot at det du påstår er helt feil.

Kanskje du skal lese hva jeg skriver én gang til.

Du svarer på noe som ikke har med ladesyklus å gjøre, men derimot hvordan batteriet lader ved bla hurtiglading. Jeg forstår hva du sikter til, men det har fortsatt ikke med én ladesyklus å gjøre.

Kanskje et eksempel fra "forskning" vil støtte "mine feilaktige påstander"

https://support.apple.com/no-no/HT201585

Endret av steikemeg
Lenke til kommentar

Kanskje du skal lese hva jeg skriver én gang til.

Du svarer på noe som ikke har med ladesyklus å gjøre, men derimot hvordan batteriet lader ved bla hurtiglading. Jeg forstår hva du sikter til, men det har fortsatt ikke med én ladesyklus å gjøre.

Kanskje et eksempel fra "forskning" vil støtte "mine feilaktige påstander"

https://support.apple.com/no-no/HT201585

So let me break it down for you, every time you refill the battery from 0 percent to 100 percent, that's one cycle. By recharging your device from 0 percent to only 50 percent instead, you're actually tripling or quadrupling the number of recharges the battery can undergo before it's “kicked,” opposed to overexerting the battery and, in turn, shortening it's lifespan. That's a whopping 1,200 to 1,500 cycles, as opposed to the mere 300-500 cycles you'd get if you fully charged the battery each time.

 

Cycling from 100 to 0 % we get 500 cycles

 

Cycling from 80 to 0 % we get 3.000 cycles

 

 

Dette er utsnitt fra de to artiklene som du ikke leste som lett beviser at det du sier er bare tull. Du får så mange flere sykluser ved å kun lade til 80%. Om du nekter å lese artiklene og prøve å¨holde på din feilaktige påstander er det ditt valg, men det er ikke slik det fungerer.

Lenke til kommentar

So let me break it down for you, every time you refill the battery from 0 percent to 100 percent, that's one cycle. By recharging your device from 0 percent to only 50 percent instead, you're actually tripling or quadrupling the number of recharges the battery can undergo before it's “kicked,” opposed to overexerting the battery and, in turn, shortening it's lifespan. That's a whopping 1,200 to 1,500 cycles, as opposed to the mere 300-500 cycles you'd get if you fully charged the battery each time.

 

Cycling from 100 to 0 % we get 500 cycles

 

Cycling from 80 to 0 % we get 3.000 cycles

 

 

Dette er utsnitt fra de to artiklene som du ikke leste som lett beviser at det du sier er bare tull. Du får så mange flere sykluser ved å kun lade til 80%. Om du nekter å lese artiklene og prøve å¨holde på din feilaktige påstander er det ditt valg, men det er ikke slik det fungerer.

Du prøver å si at jeg kommer med feil påstander, men du snakker om andre ting enn det jeg sier.

 

Én ladesyklus er når man har ladet batteriet til hundre prosent.

 

Jeg sier ingenting om hva som er best for batteriet, og hva som kan gjøres for å få flere sykluser ut av batteriet. Du kan komme med all engelsk, og linker du bare vil. Så vær snill å hold tonen grei mot meg, når det dessverre er du som svarer på noe annet.

 

Det står tilogmed i første setningen din:

"So let me break it down for you, every time you refill the battery from 0 percent to 100 percent, that's one cycle."

Endret av steikemeg
Lenke til kommentar

Du mener at en ladesyklus er linær. Altså 0->80 = 0.8 ladesyklus og 80->100 er 0.2.

 

Dette er ikke tilfellet. Lader du fra 0 til 80 er dette langt ifra en ladesyklus. Mindre en en halv ladesyklus faktisk. Så når batteriet er oppgitt til 500 ladesykluser og si du lader opp til 80% hver gang så klarer batteriet 3000 slike sykluser. Og 500*1 = 500, og 3000*0.8 = 2400. Så som du ser av tallene så får du så utrolig mye mer ut av batteriet ditt ved å kun lade til 80%. En grunn til at gode elbiler ikke lader til 100% til vanlig. De siste 20% koster MYE i batterilevetid. 

 

Si du har en Mate 10 Pro vs en iPhone Xs. Du lader begge 100 ganger. iPhone til 100, Mate til 80. Da har batteriet blitt slitt tilsvarende 100 ladesykluser for iPhone, men kun rundt 25 for Mate sin del. Og da varer altså batteriet 4 ganger så lenge.

Lenke til kommentar

En ladesyklus er 100% av den totale kapasiteten, MAO 0-30 = 0.3 ladesyklus, 45-65 = 0.2 ladesyklus, 50-100 = 0.5 ladesyklus osv osv.

 

Ja et batteri som holdes mellom 65-75% slites langt mindre enn et som holdes mellom 25-100%, MEN det endrer ikke hva en ladesyklus er for det, om du lader ditt batteri fra 65-75% 10 ganger er det en ladesyklus, på lik linje som at 1 gang fra 0-100% er en ladesyklus selv om førstnevnte er langt bedre for ditt batteri.

 

Om du holder batteriet ditt mellom 65-75% vil du etter 4000 ladesykluser (40.000 landinger ettersom du bare lader 10% hver gang) klare å putte tilbake ca 95% av den originale kapasiteten og batteriet vil fint holde ca 90% av den originale kapasiteten etter 8500 ladesykluser, holder du det derimot mellom 25-100% vil du etter 4000 ladesykluser vil batteriet bare holde ca 75% av den originale kapasiteten tilbake i batteriet.

 

https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Endret av EggMan88
Lenke til kommentar

En ladesyklus er fra 0 til 100% ja. Helt enig. Det tror jeg vi alle er enige om.

 

Så når Apple eksempelvis sier at dette batteriet tåler 500 ladesykluser så vil det si at etter 500 oppladinger så vil batteriet måtte byttes typisk. Deres påstander er at dette er linært. Så om man lader 0-50 og så 0-50 så er dette en ladesyklus. Dette er derimot ikke tilfellet.

 

Se på tabell 4 i din link.

cLcauzM.jpg

 

Lader du batteriet til 100% så får du 500 ladesykluser, ikke sant?  Setter du grense = 80-85% derimot får du 1500. Basert på deres logikk burde du jo få litt flere sykluser, nærmere bestemt 625. Fordi du lader kun til 80% så 625*0.8 = 500. Vi ser derimot at det ikke er tilfellet i det hele tatt. Vi når 1500(!). Så det vil si at å lade de siste 20%? Det sliter ekstra mye på batteriet. Og det er jo det ladesykluser representerer. Så 0-80 er ikke tilsvarende 80% av en 0-100 ladesyklus. Det å lade de siste 20% er altså mer tilsvarende 66% av en ladesyklus.

 

0-80 = 33% og så 80-100 = 66% = 500 sykluser.

Dropper du de siste 20% derimot får du altså 3 ganger så mange sykluser.

 

Hvis 0-80 var samme slitasje, og lik del av en ladesyklus så ville ikke det å lade til 80 gitt 3 ganger flere sykluser. Dette er jo enkel logikk. Jeg ser ikke hvordan dere kan påstå 0-80 skal være 80% av en ladesyklus når tallene helt klart sier noe annet. Det er rimelig åpenbart at den delen opp til 80% utgjør en mye mindre andel av en ladesyklus enn 80%. Så du kan ikke bare plusse sammen alle prosenter du har ladet mobilen for å finne totalt antall ladesykluser. Og så sjekke opp mot hvor mye batteriet tåler. For om du gjorde 625 ganger 0-80 så er slitasjen lik  200 0-100 ladesykluser. Og batteriet tåler 500. Så du kan fortsatt lade den 900 ganger til 0-80. Basert på deres teori ville batteriet nå vært kaputt. Det er ikke riktig.

Lenke til kommentar

 

 

 MAO 0-30 = 0.3 ladesyklus, 45-65 = 0.2 ladesyklus, 50-100 = 0.5 ladesyklus osv osv.

 

 

 

80->100 er 0.2 av én ladesyklus

0->80 er 0.8 av én ladesyklus 

 

 

Disse to sitatene er det som er feil. Dette antyder helt klart at det er lineært. Du kan ikke bare telle batteriprosent og sette det lik samme nivå for en ladesyklus. Jeg sjekket Accubattery-appen nå og der står det at å lade til 80% tilsvarer 0.26 ladesykluser. Så 0-30 er ikke 0.3 ladesykluser, siden 0-80 er 0.26. Disse tallene er da selvfølgelig basert på at en ladesyklus er 0-100.

 

Dette er selvfølgelig viktig å vite. At selv om en ladesyklus er 0-100 så er det ikke sånn at hvis du lader 0-60 og så 0-40 så er det en ladesyklus fordi du har ladet 100% totalt. Det er nærmere 0.3 av en ladesyklus. Så det å ha batterikapasitet nok til å klare en dag fint på 80% vil altså være stor fordel da du kan bevare kapasiteten og forlenge levetiden på mobilen din betraktelig.

 

Og lading over natten er dårlig! Ikke fordi de lader over 100%, men fordi du lader opp til det spenningsnivået som sliter ekstra mye, og  du har mobilen liggende på 100%.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...