Gå til innhold

Audi E-tron-designer: – Mange spør seg hvorfor elbiler må se stygge ut


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Dette er kjedelig. Den grillen. Uffameg! Hva skal man med den? Vil jo ukke at dette skal se ut som en eller annen Audi dieseltraktor. Ikke engang ACC er standard på denne «premiumbilen». Er nok ikke sikker på om jeg benytter meg av min tidlig plass i denne køen.

 

Designet er greit nok. Det viktige er at bilen har lasteplass, takskinner og tilhengerfeste. Altså at elbilen kan brukes som bil.

 

Problemet er at Audi lokket meg inn med å dingle en elektrisk stasjonsvogn foran nesen min, men endte opp med å leverer en lastebil. Jeg føler meg lurt, og kommer neppe heller til å benytte min plass i køen.

 

Men så har jeg sutret lenge, fra de første 'lekkasjene' med informasjon om implementasjon av den endelige bilen dukket opp. Sukk. Hva skal man gjøre - der finnes bare ikke (noen annen) elektrisk stasjonsvogn med tilhengerfeste på markedet. 

 

PS! Det står heller ingen steder i klartekst hvorvidt e-Tron Quattro har ryggekamera som standard. Skal bli interessant lese den utstyrslista i detalj. 

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er ikke rart at man fanatisk prøver å spare på energiforbruket på elbiler ved å endre designet og bruke kamera som speil, når selv treverk har mer energitetthet enn lithium batterier.

 

Det tar mange år med sol å lade opp 60 kWh treverk, og man må tilføre noen tonn med vann mens de lades.

Noen ganger kan de kanskje brukes fuktige, men som oftest må de tørkes godt før bruk.

 

Ideen om å utnytte energien i treverk er ikke ny, og for bilbruk har man brukt både dampkjeler og knottgeneratorer.

https://no.wikipedia.org/wiki/Knottgenerator

 

Da man gikk over fra treverk til flytende drivstoff ble dampdrift kjekkere å bruke i biler, og Doble Model E fra 1920-tallet klarte 0-120 km/t på 10 sekunder.

https://en.wikipedia.org/wiki/Doble_steam_car

 

1924-doble-steam-phaeton-10173.jpg

Jeg vet, vi er way off topic her, men siden du begynte med knott generatorer, steam og denslags må jeg bare følge på og med at mange eksperimenterte med dampdrevne fly på 20-30 tallet.

https://www.youtube.com/watch?v=nw6NFmcnW-8

https://www.abebooks.co.uk/9781844152957/Steam-Air-Application-Power-Aviation-1844152952/plp

Lenke til kommentar

Oppladbart treverk?

 

Gjerne det, om noen kommer opp med det.

 

 

Det tar mange år med sol å lade opp 60 kWh treverk, og man må tilføre noen tonn med vann mens de lades.

Noen ganger kan de kanskje brukes fuktige, men som oftest må de tørkes godt før bruk.

 

Ideen om å utnytte energien i treverk er ikke ny, og for bilbruk har man brukt både dampkjeler og knottgeneratorer.

https://no.wikipedia.org/wiki/Knottgenerator

 

Da man gikk over fra treverk til flytende drivstoff ble dampdrift kjekkere å bruke i biler, og Doble Model E fra 1920-tallet klarte 0-120 km/t på 10 sekunder.

https://en.wikipedia.org/wiki/Doble_steam_car

 

1924-doble-steam-phaeton-10173.jpg

 

I enkelte land er treverk fortsatt den mest brukte energikilden.

 

 

Jeg vet, vi er way off topic her, men siden du begynte med knott generatorer, steam og denslags må jeg bare følge på og med at mange eksperimenterte med dampdrevne fly på 20-30 tallet.

https://www.abebooks.co.uk/9781844152957/Steam-Air-Application-Power-Aviation-1844152952/plp

 

Det ble eksperimentert med atomdrevne fly også. Ganske kult, men lite gjennomførbart. Litt som med elfly.

 

 

Jeg er ikke helt enig i det. Må sammenligne likt her enten i energitetthet ift. vekt eller volum. Men uansett tror jeg du får minst like mye energi ut av å brenne et batteri som å brenne tilsvarende mengde ved.

 

Litium har en energitetthet på ca 45 MJ/kg mens ved har ca 15 MJ/kg. Nå består et litium batteri av en del annet enn litium, så verdien for dette er nok en del lavere.

 

Elektrisitet er en mer høyverdig form for energi og du må heller sammenligne en bil med litium batteri mot en bil som drives av ved (feks. damp/elektrisk). Justert for virkningsgraden tror jeg litium batteriet vinner. Tror også det har noen praktiske fordeler.

 

Det som er mer interessant er biodiesel i forhold til batteri. Hva er total virkningsgrad hvis strøm vs biodiesel produseres av trevirke og benyttes til biltransport?

 

Elbilbatterier har håpløs lav energittetthet, enten om det måles mot masse eller volum. Diesel er flere titalls ganger mer energitett. Men fordelen ligger ikke hos batteriene, men hos elektromotorens effektivitet.

 

 

Elsker at det var sånn ca ingen som skjønte hva du ville frem til, vet ikke hvor hardt jeg skal facepalme meg selv, eller om de bare prøver å være "morsomme på fest" typ folk.

 

Men liker at Audi er de eneste som i det hele tatt prøver å få en elbil til å se ut som noe mer enn bare en mor kunne elsket, men de kunne jo gjort noe med det typiske elbil felgene, de er bare horrible å se på.

Men elsker jo at elbil elskerne sier denne ser ut som en vanlig bil å dømmer den nord og ned, sier sitt egentlig, folk vil ha en vanlig bil, EL eller ikke EL, ikke noe som ser ut som det kommer ifra år 2200 og skal fly når som helst.

 

Et smørbrød har også mer energitetthet enn et elbilbatteri, men blir litt vanskelig å stikke den i tanken  :wee:

 

Hvor mye ved trenger du for 500 km rekkevidde? Følger det med øks og i så fall, hva beregner du fylletiden til?

 

Litt mindre enn enn elbilbatterier. 40 kWt skal muligens holde.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Er enig at det er unødvendig å designe elbiler for å se sære ut. F.eks første generasjon Leaf og BMW i3 er jo ikke spesielt pene.

 

Men det betyr ikke at man må designe en bil til å være like traust og kjedelig som etron (og EQC).

 

F.eks har Jaguar i-Pace blitt seende ganske bra ut, og Tesla klarer som regel å lage ganske pene biler. (Model X er klart den svakeste, men fortsatt betydelig penere enn e-tron/EQC.)

Lenke til kommentar

Model X ser jo helt forferdelig ut i profil/bakfra, og fronten til Model 3 er komisk stygg. Per i dag er det ingen som har klart å lage en pen elbil.

Det er din mening, bilen selger som hakka møkk så det er åpenbart ikke alle som deler denne meningen. Var på service senteret i salt lake i dag, sto hundrevis av model 3 som skal ut til kunder. Aldri sett maken hos en bilforhandler før.

Lenke til kommentar

Det er din mening, bilen selger som hakka møkk så det er åpenbart ikke alle som deler denne meningen. Var på service senteret i salt lake i dag, sto hundrevis av model 3 som skal ut til kunder. Aldri sett maken hos en bilforhandler før.

Hakka møkk? Hmm... Prius har solgt i millioner, men tviler på at det er pga. designet. Det er ikke noe unikt at Tesla pumper ut biler ved kvartalsslutt.

 

Interessant med alle de som har forhåndsbetalt, men ikke fått overlevert bil:

 

w2KCZG7.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er litt ironisk at en som jobber i Audi klager på andres design. Er det et konsern som mangler fullstendig fantasi og lager kjedelige biler, så er det VW-konsernet. Det er gjenbruk tiår etter tiår på tvers av merkene. 

 

Vet for øvrig ikke hva jeg skal tro om at de nå går "feil vei" og at Audi kopierer fra billigmerkene i stedet for motsatt. De frontlysene fra Skoda kunne de spart seg for på en premiumbil.

Lenke til kommentar

 

Han mener at innfellbare håndtak gir dårligere sikkerhet. Da er han nødt til å vise til en kilde.

 

hvorfor må han det ?

 

Kødder/troller du? Dette er Teknisk Ukeblad. Noensinne hørt om Den Vitenskapelige Metode? Du vet, det lille grunnlaget for hele den vestlige sivilisasjon og industribygging? Prinsippet som litt enkelt fortalt fikk oss ut av en religiøs hengemyr kjent som den mørke middelalder.

 

Dette prinsippet har konsekvenser videre nedover i verdikjeden, slik som at alle påstander som kastes ut må dokumenteres for å ha noen som helst verdi. Under ma. Britisk/Amerikansk rettspraksis kan du atpåtil bli saksøkt for ærekrenkelser med mindre du kan dokumentere dine løse påstander. Osv. Så hva var spørsmålet ditt igjen?

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hakka møkk? Hmm... Prius har solgt i millioner, men tviler på at det er pga. designet. Det er ikke noe unikt at Tesla pumper ut biler ved kvartalsslutt.

 

Interessant med alle de som har forhåndsbetalt, men ikke fått overlevert bil:

 

w2KCZG7.jpg

Ja, de har jo en enorm backlog ift hva de har kapasitet til. Det er bare haterne som vanlig som ikke klarer å se slike enkle ting.

Lenke til kommentar

Ja, de har jo en enorm backlog ift hva de har kapasitet til. Det er bare haterne som vanlig som ikke klarer å se slike enkle ting.

Nå vet jeg ikke jussen på dette i USA, men i Norge vil man kunne kreve prisavslag dersom varen ikke blir levert til avtalt tidspunkt.

 

Jeg skjønner godt at kundene som har kjøpt bilen, betalt hele beløpet, og ikke mottatt bilen er misfornøyde.

Uavhengig om de er hatere eller ikke, Tesla har gjort for mange avtaler som de ikke klarer å holde. Skal man se igjennom fingrene på loven bare fordi selskapet heter Tesla og ikke har lang erfaring i bransjen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke jussen på dette i USA, men i Norge vil man kunne kreve prisavslag dersom varen ikke blir levert til avtalt tidspunkt.

 

Jeg skjønner godt at kundene som har kjøpt bilen, betalt hele beløpet, og ikke mottatt bilen er misfornøyde.

Uavhengig om de er hatere eller ikke, Tesla har gjort for mange avtaler som de ikke klarer å holde. Skal man se igjennom fingrene på loven bare fordi selskapet heter Tesla og ikke har lang erfaring i bransjen?

Altså, dette diskuterte jeg ikke. Jeg snakket om at de solgte som møkk. Selvfølgelig har de rett til å være irritert ved forsinket levering. Har selv vært utsatt for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...