Gå til innhold

Telltale har fortalt sitt siste eventyr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke ha vært billig heller mtp alle lisensene de hadde gående. Avtale med Marvel for Guardians, DC for Batman, Microsoft for Minecraft osv. Igjen jeg syntes den første sesongen av TWD og Wolf Among US var kvalitet på øverste hylle, etter det har det igrunnen gått nedover jevnlig. For mange lisenser og lage spill til, spredd seg for tynt på prosjektene, grafikkmotoren var dårlig og sang på siste verset osv.

Ser rett og slett ut som dårlig ledelse og det blødde utover i de andre divisjonene. Tragisk mtp de som mistet jobbene sine, men de finner nok nye hjem i industrien. Får se om THQ Nordic sin lommebok er dyp fortsatt, de har en tendens til og skyte inn penger når ting faller sammen.

Endret av Akrabra
Lenke til kommentar

Ser på Telltale som en produsent av ikke-spill med overdrevne narrative pretensjoner, mye av det som er galt med spillbransjen i dag. At det ikke går rundt gir meg tilbake litt av troen på menneskeheten.

 

Du har helt rett i at det ikke er "spill" i vanlig forstand. Det er mer som en moderne versjon av pek og klikk eventyrene fra LucasArt(LucasFilm, som Manianc Mansion, Day of the tentacle, Indiana Jones & The Fate of Atlantis, Full Throttle, Sam and Max: Hit the road og alle de der. Men de er vel ikke "spill" de heller? :) Samme gjelder for øvrig Life Is Strange. Vi styrer karakteren selv, men det har fint lite å si. I stedet for å klikke med musen på et 2D bilde, spaserer vi rundt i et 3D bilde. Ellers er det mye av det samme som de spillene jeg nevnte. De igjen er bare en moderne versjon av Sierra-spillene (King's Quest, Space Quest osv), der man skrev inn kommandoer. Og de igjen er bare en videreføring av rene teksteventyr som Zork osv, der alt blir beskrevet med tekst i stedet for bilde, og vi skriver kommandoer i stedet for å trykke med musen. Det er rimelig stor forskjell på Zork og Wolf Among Us, men prinsippet er det samme hele veien.

 

Men uansett, trist at det gikk slik. Har kost meg mye med spillene deres, og skulle mer enn gjerne sett mer av dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har helt rett i at det ikke er "spill" i vanlig forstand. Det er mer som en moderne versjon av pek og klikk eventyrene fra LucasArt(LucasFilm, som Manianc Mansion, Day of the tentacle, Indiana Jones & The Fate of Atlantis, Full Throttle, Sam and Max: Hit the road og alle de der. Men de er vel ikke "spill" de heller? :) Samme gjelder for øvrig Life Is Strange. Vi styrer karakteren selv, men det har fint lite å si. I stedet for å klikke med musen på et 2D bilde, spaserer vi rundt i et 3D bilde. Ellers er det mye av det samme som de spillene jeg nevnte. De igjen er bare en moderne versjon av Sierra-spillene (King's Quest, Space Quest osv), der man skrev inn kommandoer. Og de igjen er bare en videreføring av rene teksteventyr som Zork osv, der alt blir beskrevet med tekst i stedet for bilde, og vi skriver kommandoer i stedet for å trykke med musen. Det er rimelig stor forskjell på Zork og Wolf Among Us, men prinsippet er det samme hele veien.

 

Men uansett, trist at det gikk slik. Har kost meg mye med spillene deres, og skulle mer enn gjerne sett mer av dem.

Pek og klikk spill er spill du spiller de, telltel er lavbudsjetts cgi filmer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Denne diskusjonen kan nok pågå i flere dager. :p Vi kunne for eksempel ha startet med å diskutere hvor grensen mellom et pek og klikk spill og Telltale-spill går. Hvor passer for eksempel Life Is Strange inn her? Det aller meste i disse spillene går ut på å gå rundt og lete etter en gjenstand som gir deg nok en lang filmsekvens, og den igjen er som oftest bare satt på pause når du må velge hva karakteren skal svare eller gjøre for å drive historien videre. Men vi har også korte sekvenser der vi går rundt omkring og plukker opp ting vi kan bruke sammen med andre ting for å løse gåter osv. Er dette et pek og klikk spill eller Telltale spill? :) Eller kan vi være enige i at forskjellige folk liker forskjellige spill? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har helt rett i at det ikke er "spill" i vanlig forstand. Det er mer som en moderne versjon av pek og klikk eventyrene fra LucasArt(LucasFilm, som Manianc Mansion, Day of the tentacle, Indiana Jones & The Fate of Atlantis, Full Throttle, Sam and Max: Hit the road og alle de der. Men de er vel ikke "spill" de heller? :) Samme gjelder for øvrig Life Is Strange. Vi styrer karakteren selv, men det har fint lite å si. I stedet for å klikke med musen på et 2D bilde, spaserer vi rundt i et 3D bilde. Ellers er det mye av det samme som de spillene jeg nevnte. De igjen er bare en moderne versjon av Sierra-spillene (King's Quest, Space Quest osv), der man skrev inn kommandoer. Og de igjen er bare en videreføring av rene teksteventyr som Zork osv, der alt blir beskrevet med tekst i stedet for bilde, og vi skriver kommandoer i stedet for å trykke med musen. Det er rimelig stor forskjell på Zork og Wolf Among Us, men prinsippet er det samme hele veien.

 

Men uansett, trist at det gikk slik. Har kost meg mye med spillene deres, og skulle mer enn gjerne sett mer av dem.

Pek-og-klikk-sjangeren døde hen med god grunn. Spill med tildels høy estetisk verdi, men lite gameplay. Elektroniske pekebøker for "voksne" ispedd (ulogisk) hjernetrim. Etterhvert som teknologien ga muligheter til estetikk og gameplay samtidig, fant folk bedre ting å kaste bort tiden på. Det er nostalgisk potensiale i en blanding av gamlinger som har glemt hvor drit det var før, i kombinasjon med ungdom på søken etter kred, og på dette baserte Telltale sitt entreprenørskap. Men produktene manglet sjel, og fremsto som hastverksarbeid. Nå skal det sies at jeg var negativt innstilt fra begynnelsen av, men verken sjanger eller fanskare fortjener bedre.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pek og klikk sjangeren døde fordi dagens ungdom har tålmodigheten på bunn, og spillutviklere nå til dags er redd for at om noen står fast mer en 30 sekunder så slutter de å spille. Det er derfor alle spill i dag føles mer og mer som de er rettet mot kids som har en herlig blanding mellom ADHD og Red Bull-avhengighet.

 

Kjipt egentlig. Telltale var ikke i nærheten av Lucas Arts, men jeg satt pris på at noen prøvde noe litt annerledes iallefall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Triste nyheter, TWD season 1 er nok ett av mine største høydepunkter for spill og jeg har spilt siden starten av 80tallet ca. Selv om TWD S1 var ganske linjert, selv om man hadde sine valg så var det en gripende historie, hadde sine valg og fantastisk stemmeskuepill. Litt synd om ikke de 2 siste episodene i TWD final season blir fullført, håper de klarer å sluttført dem og få de ut. At de 25 som er igjen f.eks ikke bare tar ferdig Minecraft (som jeg ikke kommer til å legge penger i), men også tar ferdig de to siste TWD episodene, for de er nok ganske godt på vei både på manus og produkt. Så krysser fingre slik at TWD serien får en verdig avslutning i det minste. :)

Lenke til kommentar

De kjipe fakta i saken er no at arbeidsforholdene var horrible. Sjefene i Telltale forlangte spill på løpende bånd, og ansatte forteller om måneder med arbeid døgnet rundt. Dette går selvsagt utover kvaliteten på sluttproduktet. Merka spesielt de siste 2-3 årene at kraftige forsinkelser dukka opp på episodeslipp. Men definitivt ikke rettferdig for fans av Clementine og TWD at man kansellerer spillet ETTER at folk har kjøpt det, for istedet å lage noe Netflix-greier med Minecraft. Er så mye feil som er gjort her. Visste ikke om siste sesong før jeg bladde gjennom preorders. Null markedsføring=null salg

Lenke til kommentar

Pek og klikk sjangeren døde fordi dagens ungdom har tålmodigheten på bunn, og spillutviklere nå til dags er redd for at om noen står fast mer en 30 sekunder så slutter de å spille. Det er derfor alle spill i dag føles mer og mer som de er rettet mot kids som har en herlig blanding mellom ADHD og Red Bull-avhengighet.

 

Kjipt egentlig. Telltale var ikke i nærheten av Lucas Arts, men jeg satt pris på at noen prøvde noe litt annerledes iallefall.

Ungdommen-i-dag-argumentet, gitt.

Lenke til kommentar

Håper virkelig ikke funcom ansetter noen fra grafisk. Er så lei tengeserie grafikk på alt som er av spill om dagen.

Uhm, håper du forstår at "tegneseriegrafikken" er et stilvalg, ikke en mangel fra grafikkdesignernes side? Det er ikke sånn at de grafikkdesignerne ikke klarer å lage realistisk grafikk (forøvrig: *gjesp*). Grunnen til at de endte med den stilen var forøvrig i utgangspunktet fordi TWD er en tegneserie. Og det er også de fleste spillene de har laget i den stilen basert på også (Guardians, Wolf Among Us, Batman).

 

Lå i kortene, men jævlig trist. Men det er da ulovlig å ikke levere et ferdig produkt. Har kjøpt siste sesong av twd, og forventer at jeg får 4 episoder.

Nei. Det er ikke ulovlig så lenge de erklærer konkurs.

 

Pek og klikk spill er spill du spiller de, telltel er lavbudsjetts cgi filmer.

Kan du forklare oss forskjellen på tradisjonell pek-og-klikk og disse spillene?

Endret av Gringorilla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

 

Noe OT måttes fjerne fra tråden

 

(Dette innlegget skal ikke kommenteres i tråden, reaksjoner på moderering kan sendes til meg på PM.)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt overraskende, da jeg fikk inntrykk av at Telltale-spillene var ganske mainstream populære, men føler ikke at dette blir noe stort tap.

 

Det inntrykket jeg har fått er at det meste av deres nyere spill er mer i "interaktiv film" sjangeren enn faktiske adventure-spill med utforsking og problemløsing. Omtrent som Quantic Dream, bare med mindre pretensiøsitet og QTE.

Lenke til kommentar

Jeg er uenige med enkelte av forumdeltagerne på at det Telltale levert med Walking Dead etc bare var "en videreutvikling av Point & Click". Det første som møtte meg da jeg skulle prøve TWD var at en eller annen zombie skulle gnage litt på meg. "trykk så fort du bare kan på firkant-tasten" fortalte spillet meg. Og det gjorde jeg, men ikke fort nok. Jeg døde, og våknet igjen av at en zombie gnagde litt på meg. "Trykk på firkant-tasten" fortalte spillet meg denne gangen også. Der og da minte det meg mer som en videreutvikling av de gamle Commodore 64-spillene hvor man skulle riste så fort så mulig for å få til noe (Eks: Green Beret, Sex Games, deler av Summer og Winder Games etc.).

 

Om vi går tilbake til starten på Telltale Games så var vel det første jeg spilte fra dem Sam & Max. Var ikke så begeistret for grafikken, men musikken var god, humoren var ok og det var litt hjernetrim av det slaget som jeg forventer av et Point & Click eventyr-spill. Altså, litt hjernetrim, prøve rare kombinasjoner og så videre. I noen spill skyter man seg videre, i Point & Click tenker man seg videre. Jeg har jo et ekstra handicap i forhold til de nyere Telltale-spillene med at jeg har aldri vært en konsoll-gamer. Jeg har en xbox-kontroller som jeg bruker på enkelt spill på maskinen, men det er ikke den jeg bruker oftest...

Lenke til kommentar

Håper virkelig ikke funcom ansetter noen fra grafisk. Er så lei tengeserie grafikk på alt som er av spill om dagen.

 

Hvis Funcom, rent hypotetisk, ansetter noen fra Telltale til å jobbe med grafikk betyr ikke det at framtidige Funcom-spill vil ha samme stil som Telltale-spill ;)

Endret av Rustymagus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...