Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Transformator oppgaver jeg ikke får til.

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er min første gang her.

Jeg har to oppgaver jeg ikke får til. Takker for svar :) 

Oppgave 1.

1. En transformator til en batterilader har primærspenningen 230 V. Primærsiden har 1800 vindinger, og sekundærsiden har 94 vindinger. Vi ser bort fra tap i transformatoren.

a) Regn ut transformatorens omsetningsforhold.

b) Hvor høy er spenningen på sekundærsiden?

c) Hvor stor er strømmen på primærsiden når strømmen på sekundærsiden er 2 A?

Oppgave 2. 

1. Et amperemeter som er koblet til primærsiden på en transformator, viser at strømmen er 6 A. Transformatoren har et omsetningsforhold O = 50, og nettspenningen er 230 V.

a) Hvor mange vindinger har transformatoren på sekundærsiden når primærsiden har 900 vindinger?

b) Hvor stor strøm går det i sekundærviklingene til transformatoren når vi setter virkningsgraden lik 0,8?

c) Hvor stor effekt yter transformatoren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

transformatoren.GIF

Som du ser utifra bilde er prinsippet i oppgavene her bare og gå utifra formelen som sier at spenningen inn (U1) / spenningen ut (U2) = Viklinger på primærside (N1) / Viklinger på sekundærside (N2).
Så lenge du vet viklingene vet du forholdet mellom strøm / spenning siden effekten forblir den samme på høyre og venstre side. Bare og snu litt på formlene ved enkle grep og forstå hvordan transformatoren fungerer.

Regner med du enkelt klarer å løse disse oppgavene selv nå :)

Lenke til kommentar

tusen takk! :)

transformatoren.GIF

Som du ser utifra bilde er prinsippet i oppgavene her bare og gå utifra formelen som sier at spenningen inn (U1) / spenningen ut (U2) = Viklinger på primærside (N1) / Viklinger på sekundærside (N2).
Så lenge du vet viklingene vet du forholdet mellom strøm / spenning siden effekten forblir den samme på høyre og venstre side. Bare og snu litt på formlene ved enkle grep og forstå hvordan transformatoren fungerer.

Regner med du enkelt klarer å løse disse oppgavene selv nå :)

Ja! Tusen takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...