ZxxxxP Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 Hei! Dette er min første gang her. Jeg har to oppgaver jeg ikke får til. Takker for svar Oppgave 1. En transformator til en batterilader har primærspenningen 230 V. Primærsiden har 1800 vindinger, og sekundærsiden har 94 vindinger. Vi ser bort fra tap i transformatoren. a) Regn ut transformatorens omsetningsforhold. b) Hvor høy er spenningen på sekundærsiden? c) Hvor stor er strømmen på primærsiden når strømmen på sekundærsiden er 2 A? Oppgave 2. Et amperemeter som er koblet til primærsiden på en transformator, viser at strømmen er 6 A. Transformatoren har et omsetningsforhold O = 50, og nettspenningen er 230 V. a) Hvor mange vindinger har transformatoren på sekundærsiden når primærsiden har 900 vindinger? b) Hvor stor strøm går det i sekundærviklingene til transformatoren når vi setter virkningsgraden lik 0,8? c) Hvor stor effekt yter transformatoren? Lenke til kommentar
DonaldAllmektig Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 Som du ser utifra bilde er prinsippet i oppgavene her bare og gå utifra formelen som sier at spenningen inn (U1) / spenningen ut (U2) = Viklinger på primærside (N1) / Viklinger på sekundærside (N2).Så lenge du vet viklingene vet du forholdet mellom strøm / spenning siden effekten forblir den samme på høyre og venstre side. Bare og snu litt på formlene ved enkle grep og forstå hvordan transformatoren fungerer.Regner med du enkelt klarer å løse disse oppgavene selv nå Lenke til kommentar
ZxxxxP Skrevet 22. september 2018 Forfatter Del Skrevet 22. september 2018 tusen takk! Som du ser utifra bilde er prinsippet i oppgavene her bare og gå utifra formelen som sier at spenningen inn (U1) / spenningen ut (U2) = Viklinger på primærside (N1) / Viklinger på sekundærside (N2).Så lenge du vet viklingene vet du forholdet mellom strøm / spenning siden effekten forblir den samme på høyre og venstre side. Bare og snu litt på formlene ved enkle grep og forstå hvordan transformatoren fungerer.Regner med du enkelt klarer å løse disse oppgavene selv nå Ja! Tusen takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå