Gå til innhold

Nyere iPhone for dyr, liker ikke Adroid. What to do?

anaconda

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er fortsatt eier av iPhone 5s, men trenger ny telefon asap.

Jeg prøvde meg på Samsung S9. Fantastisk fin telefon, veldig godt display og kameraet tok fantastiske bilder. Men synes den var vanskelig å bruke og klarer ikke å like android uansett hvor mye jeg prøver.
Brukte angreretten. Ser at den ligger nå til 5690,- og det er en bra pris for en så fin telefon.

Jeg bestemte meg for å vente å se hva apple kommer ut med. Jeg er helt sjokkert over prisnivået de legger seg på. For meg er helt uaktuelt å bruke så mye penger på en telefon. Til og med "billig" modellen deres XR er svindyr, og virker som et dårligere kjøp enn Samsung S9.

Jeg ser at iPhone 8 har gått litt ned i pris. Men det er da 64GB utgaven jeg kan ha råd til. Jeg liker at iPhone 8 har fingeravtrykkleser på hjem-knappen som jeg er vant til på iPhone 5s. Men jeg er redd iPhone 8 vil føles litt "gammeldags" og har dårligere kamera enn Samsung S9. Er det noen som har sammenlignet kameraene på disse telefonene? 64GB kan også bli for lite, og det spørs om jeg ikke må ha 256 GB som er alt for dyr.

Det kommer vel ny Google Pixel 3 snart? Jeg har lest en del om google pixel 2 og det virker bra, men likte ikke helt utseende.

Størrelse på telefon er viktig at den ikke er for stor (eller for liten). Har  innsett at skjermen på min iPhone 5s er i minste laget. Men syntes størrelsen på S9 var passe. Må ikke bli større. Derfor er S9+ og iPhone  8+ uaktuelle.

Har dere noen tips her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En får som regel det en betaler for. Apple gir deg totalpakken som er brukervennlig og virker, men det koster litt ekstra :/ Jeg begynte å få samme feeling som deg når iphone X ble lansert, men har nå forsøkt og feilet to ganger med å kjøpe android telefon. Har innsett at det er bare å cashe ut om man ikke vil inngå kompromiss med brukervennlighet og kvalitet.

Lenke til kommentar

Nå finnes Android i alskens varianter da, og Samsung har fylt sin Android med Samsung ting som bare er irriterende.

Xiaomi har veldig gode og billige mobiler med MIUI, som er designet for å være veldig likt Apple sine telefoner.

Huawei har og ett system som kan minne om Apple sitt, men ikke i like stor grad og ikke like bra i mine øyne.

Åsså har du Google Pixel, Oneplus, Nokia og generelt telefoner merket "Android One" som kjører helt ren Android.
Dette gir i mine øyne helt best opplevelse, da den kommer nesten helt uten apper og man legger inn det man ønsker selv.
Dem er og gjerne mye raskere i bruk da ren Android er mye lettere å drive rundt enn andre som er tuklet mye med.

Men for å ha det sakt - Samsung har ikke noe god Androidopplevelse, da Samsung har endret på absolutt alt dem kan.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En får som regel det en betaler for. Apple gir deg totalpakken som er brukervennlig og virker, men det koster litt ekstra :/ Jeg begynte å få samme feeling som deg når iphone X ble lansert, men har nå forsøkt og feilet to ganger med å kjøpe android telefon. Har innsett at det er bare å cashe ut om man ikke vil inngå kompromiss med brukervennlighet og kvalitet.

Jeg synes det er bedre brukervennlighet og kvaltiet på Android jeg. Og jeg trenger ikke betale masse penger for det. Så det er ikke sant på noen måte.

En feil mange gjør er å tenke at Samsung = Android. Det er ikke sant. Spesielt for folk som typisk liker iPhone er vanligvis ikke Samsung det de liker best. Også ironisk at det meste Apple har gjort de siste årene i iOS er å gjøre det likere Android. Tette manglene i iOS i forhold til hva Android har. Og så skal det liksom være dårligere? Her tror jeg det er i overkant mye personlige følelser og lite objektivt.

Til TS: Pixel 3 blir ikke billig. Skal du har verdi for pengene få for kinesiske mobiler. Xiaomi, OnePlus eller Huawei. OnePlus er svært nær ren Android og klarer bedre flyt enn Pixel med svært god HW til en uslåelig pris. Definitivt annen opplevelse enn Samsung og. Som nevnt er både Xiaomi og Huawei sine UIs liker iOS enn vanlig Android.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det er bedre brukervennlighet og kvaltiet på Android jeg. Og jeg trenger ikke betale masse penger for det. Så det er ikke sant på noen måte.

En feil mange gjør er å tenke at Samsung = Android. Det er ikke sant. Spesielt for folk som typisk liker iPhone er vanligvis ikke Samsung det de liker best. Også ironisk at det meste Apple har gjort de siste årene i iOS er å gjøre det likere Android. Tette manglene i iOS i forhold til hva Android har. Og så skal det liksom være dårligere? Her tror jeg det er i overkant mye personlige følelser og lite objektivt.

Til TS: Pixel 3 blir ikke billig. Skal du har verdi for pengene få for kinesiske mobiler. Xiaomi, OnePlus eller Huawei. OnePlus er svært nær ren Android og klarer bedre flyt enn Pixel med svært god HW til en uslåelig pris. Definitivt annen opplevelse enn Samsung og. Som nevnt er både Xiaomi og Huawei sine UIs liker iOS enn vanlig Android.

For min del var det ikke Samsung sin bloat som var problemet heller. Det stikker mye dypere.. Jeg kjørte ren android rom en stund også så fikk prøvd hvordan det var. Flott at noen orker å holde ved android for det er sunt for konkurransen at ikke Apple blir for store :)

Lenke til kommentar

For min del var det ikke Samsung sin bloat som var problemet heller. Det stikker mye dypere.. Jeg kjørte ren android rom en stund også så fikk prøvd hvordan det var. Flott at noen orker å holde ved android for det er sunt for konkurransen at ikke Apple blir for store :)

Apple har vel bare drøy 15% av markedet, mens android har mesteparten, så det er nok ikke noe stort problem akkurat. Er vel heller flott at noen orker å kjøpe Apple slik at android ikke blir det eneste på markedet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Man kan velge å bli fornøyd, eller man kan velge å betale mindre. Sånn er det bare :) 

Jada, Apple er overpriset. jeg er ikke noen reindyrka apple fan generelt og har vært frem og tilbake i begge leire de siste årene, men når det kommer til mobiltelefon og ikke minst nettbrett så er det Apple som gjelder her i gården.

Men de siste årene har Samsung/LG/Sony smart telefoner kun gitt meg hodebry etter noen ukers bruk og det meste går på batterikapasitet som jeg også har nevnt flere ganger tidligere her inne. 

Andre deler ikke alltid mine opplevelser, men så lenge jeg selv etter til sammen 11 smart telefoner med omtrent 50/50 iPhone og andre merker så ser jeg hvor behagelig det er å faktisk eie en iPhone for min del. 

Eneste fordelen med å eie en Samsung kontra en iPhone er at man på Samsung kan konfigurere telefonen i dypere grad. Jeg har selv installert såkalt launchers og endret ikoner etc og det er litt gøy i starten, men launchers jeg har testet suger strøm og skaper hodebry med tanke på notifiication badges som plutselig forsvinner fra ikonene etc. 

Etter noen måneder blir jeg bare uhyre lei hele greia.

Lenke til kommentar

Jeg bestemte meg for å vente å se hva apple kommer ut med. Jeg er helt sjokkert over prisnivået de legger seg på. For meg er helt uaktuelt å bruke så mye penger på en telefon. Til og med "billig" modellen deres XR er svindyr, og virker som et dårligere kjøp enn Samsung S9.

Dette er status quo for Apple de siste 5 årene, hvorfor er du sjokkert?

Jeg ser at iPhone 8 har gått litt ned i pris. Men det er da 64GB utgaven jeg kan ha råd til. Jeg liker at iPhone 8 har fingeravtrykkleser på hjem-knappen som jeg er vant til på iPhone 5s. Men jeg er redd iPhone 8 vil føles litt "gammeldags" og har dårligere kamera enn Samsung S9. Er det noen som har sammenlignet kameraene på disse telefonene? 64GB kan også bli for lite, og det spørs om jeg ikke må ha 256 GB som er alt for dyr.

Kameraet på iPhone 8 er ikke like bra som på S9 nei, det er mer sammenlignbart med S8.

gsmarena har tatt testbilder av svært mange telefoner som kan sammenlignes i detalj her.

Har dere noen tips her?

Du har to valg:

1. Fortsett å kjøpe Apple-telefoner, til stadig høyere priser.
  2. Finn ut hvordan du kan bruke en Android-telefon uten problemer i hverdagen.

En får som regel det en betaler for. Apple gir deg totalpakken som er brukervennlig og virker, men det koster litt ekstra :/

Bare som en kommentar:

Du liker at Apple automatisk aktiverer finn min iPhone, som gjør telefonen til en papirvekt om du glemmer kontoen?

Det er brukervennlig å ikke kunne overføre presentasjoner, dokumenter, eller filer fra en datamaskin til en annen ved å bruke telefonen som minnestikke?

Det er brukervennlig å måtte sortere vekk appene du ikke bruker så ofte inn i mapper?

Det er totalpakke å ikke få hurtiglader, og ikke få 3.5mm-adapter i tilfelle batteriet dør på hodetelefonene dine?

Det er brukervennlig å måtte installere iTunes for å sikkerhetskopiere bilder til datamaskinen din?

Det er brukervennlig å måtte kjøpe en Apple TV for å speile telefonen mot TV-en?

Det er brukervennlig å måtte skru av telefonen i 5+ minutter for å installere en oppdatering?

Det er brukervennlig å måtte oppgradere telefonens programvare før du kan ta den i bruk?

Alle disse poengene er relatert til problemer og irritasjoner jeg har møtt med Apple-telefoner i hverdagen. Det er kjekt at overføring fra gammel til ny telefon er relativt smertefritt, men det er nå faktisk tilfelle på Android også i dag.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg gikk fra android til iphone i 2014 for primar mobil og samtidig på nettbrett fra galaxy note 10.5 til ipad.

Jeg kjenner meg ikke helt igjen i det Noreng lister opp under «ikke brukervennlig»

1) Finn iphone er en super tjeneste. Som med alle kontoer enten det er bank,mail,ad etc så «glemmer» man ikke IDer og påloggingsinformasjon. At enheter har god sikring mot misbruk/tyveri er ikke negativt, snarere tvert imot.

2) Har alltid med meg «ekte minnepenn».

3) Med sveipe og søk funksjonen er det blitt uten betydning hvor «appene» ligger og på hvilken skjerm.

4) Ikke noe stort problem da man skaffer det man trenger. Fikk også med 3.5 til lightening adapter i pakken før. At man ikke får det nå er greit da majoriteten brukere kjører trådløst i 2018. Trådløs lader til ny generasjon burde dog være inkludert. At 5W standardlader følger med er greit nok da majoriteten brukere klarer seg med denne.

5) Sikkerhets kopier av bilder er ikke trygt på PCen min , men i skyen rett fra telefon over wifi. Har aldri brukt itunes for pc til dette.

6) Speile telefonen mot TV er ikke noe jeg har bruk for. Men har selvsagt en Apple-TV som erstatning for en android mediahub/server fra Samsung (Homesync 1TB) som bare var totalt «flawed»

7) Skru av telefonen +5minutter for oppgradering. Hvis du mener ny ios versjon e.l har jeg ikke noen merkbare dårligere erfaringer med iphone enn med android mtp versjons oppgraderinger. Har forresten android telefoner i bruk også med versjon 6 og 7.

8) Er ikke å oppgradere enheter versjon til siste før man tar de i bruk noe alle foretrekker , enten det er en i-dings eller a-dings. Dette er heller ikke noe irritasjonsmoment for min del.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Overkant av personlige følelser? Kan ik en si d samme om din post da?

Lenke til kommentar

Overkant av personlige følelser? Kan ik en si d samme om din post da?

Se forskjellen er at disse iOS folka skriver iOS er mye bedre enn Android og du må "betale for å få det beste".

Altså de skriver det som om det er fakta. Det er derimot ikke sant. Hverken iOS eller Android koster penger. Inntektene for OSene ligger i tjenester, app-butikk osv. Så "du får det du betaler for" er en idiotisk påstand da du hverken betaler for iOS eller Android. Du betaler for mobilen.

Og jeg respekterer når folk sier at "jeg liker dette, jeg synes dette er bra". Og ser du hva jeg skrev? Sa jeg Android ER best? Nei, jeg sa jeg SYNES Android er best. Så ja det er personlig, jeg skriver jo det. Disse andre folka derimot skriver sine personlige følelser som om de er fakta. Det er galt. Så det er poenget mitt. Det er ikke fakta de skriver, bare hva de selv føler.

Det ironiske også er at helt siden iOS 7 så har Apple jobbet aktivt med å fulle hullene i oversimplifiserte iOS for å gjøre det likere Android og få inn essensielle funksjoner i OSet. Så folk sier de ikke like Android, men de liker Android funksjoner etter Apple putter det inn i iOS....

I tillegg se på hvor mange som bruker Google tjenester på iOS. Det er utrolig mange. Hvor mange bruker Apple tjenester på Android? Google er verdens største SW selskap av en grunn. Du kan kritisere Google for personvern osv, men jeg har ikke sett noen som mener Google sine tjenester er dårlige. Med mindre du møter iOS fans, da sier de det er dårlig i forhold til iOS, mens de sitter på Gmail, finner veien på Google maps osv....

Sannheten er at begge OS er svært gode. De er forskjellige med styrker/svakheter. Så da velger du det du liker, men så er iOS bare tilgjengelige på ekstremt dyre telefoner. Samtidig kan du med Android få det på ekstremt bra telefoner som er 90% av en iPhone til 1/3 av prisen. Og selvfølgelig mobiler som er bedre/like bra til halve prisen. Du betaler ikke ekstra for å få det beste, du betaler ekstra for å få det du liker best.

• Liker 1
Lenke til kommentar

At 5W standardlader følger med er greit nok da majoriteten brukere klarer seg med denne.

Ja jeg kan lade opp mitt 30% større batteri på en time, mens iPhone bruker 3 timer. Sikkert "greit" nok. Det er jo som kjent det du betaler masse ekstra for med en iPhone. Å få noe som er "greit nok" slik at du virkelig føler du får verdi for å kjøpe den dyreste mobilen på markedet eller hva? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tolker det han skriver som at ingen av delene er objektivt best, som for min del stemmer ganske bra, hele iOS vs Android blir subjektiv pga usecase og personlige meninger.

Jeg er helt uenig. Totalpakken er objektivt best med iPhone/iOS, men man kan ha subjektive meninger om at android er like bra/bedre.

Nå sporer tråden helt av her så kanskje vi skulle dreid den inn på temaet igjen. Tror ikke trådstarter får mye hjelp i at vi krangler om at noe som bare funker er bedre enn noe som kan justeres i alle mulige veier og som KANSKJE funker til slutt.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg er litt i samme båt som deg OP.

Jeg har testa ut de fleste top modeller av andre merker, men liker rett og slett IOS best.

Mitt valg ble en splitt ny iphone 7, den er passe stor, mer enn godt nok kamra osv.

Du får 32 gb ny i butikk til rett rundt 5k.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3895089

Eller hvis du bor i nærheten og kan gjøre ett trygt kjøp ganske mange "nye" på finn til rundt 4500 og oppover.

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?category=0.93&condition=2&lat=60.39358&lon=5.32479&product_category=2.93.3217.39&q=iphone+7+ny&search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&sort=3&sub_category=1.93.3217

Edit; jeg betalte 4k for min ifjor høst på finn.no. Av typen en som hadde fått ny på garantien. 

Endret av SKAÐI
Lenke til kommentar

Vil og si til TS. Hvis du ikke har penger til det du ønsker deg, så finnes det egentlig bare to løsninger. Enten å tjene mer penger, eller å velge noe annet. Hvis du sier du vil på ferie til Thailand, men det er for dyrt, men du liker heller ikke Spania. Vel, det finnes liksom ingen magisk løsning på dette. Når du ikke har masse penger til å gjøre hva enn du vil må du prioritere og ta til takke med det du kan få tak, kan få gjort.

Det å lære seg å bruke Android er noe du vil spare mye penger på. Så du må og se på hvordan du prioriterer mobil mot andre ting du bruker penger på. Kanskje du alltid kommer til å like iOS best, det er nå greit. Men om du si sparer 5000 kr i året med å velge en annen mobil så kan du bruke det på noe annet. Så blir det opp til deg da, hvordan du vil bruke pengene. Hva som er viktigst for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...