AnonymDiskusjon Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 Jeg er tillitsvalgt for en gjeng som driver med veiarbeid. Arbeidet foregår forskjellige steder hver gang, gjerne midt på en fylkesvei, ofte langt fra normal sivilisasjon. Nå har det kommer klager fra de ansatte om at arbeidsgiver ikke lønner lunsjpausene. Jeg ser at det stilles noen krav til egnet pauserom. "Et tilfredsstillende pauserom skal ligge i rimelig nærhet til arbeidsstedet, være hensiktsmessig innredet, og ha tilfredsstillende plass til egnet bruk." De ansatte har fått beskjed om benytte seg av firmabilen til å finne et egnet sted, så lenge de er tilbake innen 30 minutter. Jeg går ut ifra at dette ikke er innenfor regelverket når det kommer til ubetalt lunsj? Anonymous poster hash: 9f939...b12 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 Må de bruke av lunsjtiden for å reise til og fra spiselokale? Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 (endret) Dette er ikke innenfor. De skal ikke bruke sin pause på å kjøre til et sted som arbeidsgiver ikke stiller til disposisjon. Arbeidsgiver må enten kjøre betalt pause, plassere en brakke på arbeidsstedet eller kjøpe en iveco eller lignende stor bil som kan innredes som pauserom. Det gjør de fleste seriøse. Mitt gamle firma hadde en sånn liten tilhenger størrelse brakke på hjul med plass til et bord, fem-seks mann, et kjøleskap og en micro. De fleste er fornøyde med det. For min del var jeg røyker og inngikk avtale med sjefen at jeg kunne bruke arbeidsbilen som "pauserom" uten å kreve betalt pause eller brakke mot at jeg fikk røyke i bilen. Endret 21. september 2018 av Invader Zim 4 Lenke til kommentar
MKap Skrevet 22. september 2018 Del Skrevet 22. september 2018 Arbeidsmiljøloven §10-9 er ganske tydeleg på at pausen skal vera betalt når dokker ikkje har pauserom: https://lovdata.no/NL/lov/2005-06-17-62/§10-9 2 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 22. september 2018 Del Skrevet 22. september 2018 Det er helt tydelig at dere skal ha betalt pause. Dette må du ta opp med arbeidsgiver snarest mulig, evt. varsle fagforeningen sentralt dersom de ikke gir etter. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Spørsmålet reguleres av arbeidsmiljøloven § 10-9 første ledd: (1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves. Bestemmelsen fikk sin nåværende form i 1977, etter at stortingskomitéen skjøt inn bestemmelsen litt "på tampen". Komitéen uttalte (Innst. O. nr. 90 (1976-77) s. 22): Komitéen har drøftet de situasjoner som kan oppstå for visse yrkesgrupper der arbeidsforholdene er av en slik art at tilfredsstillende garderobe og spiserom ikke kan etableres på arbeidsstedet eller i rimelig nærhet. Slike yrkesgrupper kan være personell som skal rykke ut for å reparere elektriske kraftlinjer, transformatorer, o.l. Komitéen mener at spisepauser tatt under slike omstendigheter må betraktes som endel av arbeidstiden. Det samme vil etter komitéens mening gjelde for pauser der arbeidstakeren er så sterkt bundet at han ikke kan sies å ha rimelig frihet fra arbeid og arbeidsgiveren i hvilepausen. Et minimumskrav for at det skal sies at det "finnes tilfredsstillende pauserom" er at arbeidsgiver har etablert en forutsigbar ordning for hvor pauserommet er. "Finn selv" er ikke godt nok. 6 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. september 2018 Forfatter Del Skrevet 26. september 2018 Spørsmålet reguleres av arbeidsmiljøloven § 10-9 første ledd: Bestemmelsen fikk sin nåværende form i 1977, etter at stortingskomitéen skjøt inn bestemmelsen litt "på tampen". Komitéen uttalte (Innst. O. nr. 90 (1976-77) s. 22): Et minimumskrav for at det skal sies at det "finnes tilfredsstillende pauserom" er at arbeidsgiver har etablert en forutsigbar ordning for hvor pauserommet er. "Finn selv" er ikke godt nok. Nå kupper jeg tråden litt. Men om man er i en stilling hvor pausen er en del av arbeidstiden, vil man i så fall kunne gå hjem etter 7,5 timer på arbeidet i en jobb hvis tariffavtale inneholder arbeidstid på 37,5 timer i uken. Eller vil arbeidsgiver kunne kreve at man allikevel er på jobb i 8 timer hver dag? Vil man i siste tilfelle ha rett på overtidsbetaling (og vil ikke dette være planlagt overtid?) Anonymous poster hash: 0bc8b...84f Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Hvis tariffavtalen bestemmer at den ukentlige arbeidstid skal være 37,5 timer i uken (men ingen bestemmelser om daglig arbeidstid) vil arbeidstiden "fylle seg opp" fra mandag og fremover. Man kan ikke gå hjem tidlig med mindre tariffavtalen eller arbeidsavtalen også bestemmer at arbeidsdagen skal være 7,5 time. Hvis man arbeider 8-16 og lunsj regnes som arbeidtid vil konsekvensene bli: Mandag 8 timer, tirsdag 16 timer, onsdag 24 timer, torsdag 32 timer. På fredag vil ukentlig arbeidstid være fylt opp kl. 13:30. Arbeid etter kl. 13:30 på fredag vil være overtid (kan til en viss grad unngås ved gjennomsnittsberegning). Slik overtid rammes av de alminnelige begrensningene for overtid. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå