Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Betaler for mye tilbake til Lånekassen

konomi

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lenge hatt en mistanke om at mine månedlige tilbakebetalingsbeløp til Lånekassen er for høye.

I dag sjekket jeg, og fann ut at jeg betaler 252 kr mer per måned til Lånekassen, enn jeg ville gjort på et boliglån med de eksakt samme betingelsene:

Lånesummen er identisk.

Renten er identisk.

Nedbetalingstiden er identisk.

Iflg Lånekassens tilbakebetalingsoversikt er det heller ingen månedlige gebyrer knyttet til nedbetalingen.

For noen år siden kortet jeg ned på antall nedbetalingsår hos Lånekassen. Jeg mistenkte at jeg betalte for mye også før jeg kortet ned på nedbetalingstiden.

Hva kan forskjellen utgjøre?

Hvis Lånekassen har gjort en feil her, så koster det meg 20 000,- totalt for de årene jeg har igjen på lånet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du gått inn på kontobevegelser og sett korleis dette fungerer? Du kan ikkje samanlikne med bustadlån sidan Lånekassen bereknar rente kvar dag og rentebeløpet du betalar heile tida varierer.

Mest sannsynleg betalar du riktig beløp, men eg har ikkje noko god forklaring på korleis du skal rekne på dette her for å sjekke det, om det i heile tatt er gjennomførbart.

Om du går inn på betalingsplanen og ser på detaljane, så vil du sjå at renta du betalar endrar seg frå månad til månad. Du ser òg her korleis renta heile tida endrar seg: https://www.lanekassen.no/rentesatser

Renter blir beregnet daglig og blir lagt til minst én gang hver måned.

Har beløpet minustegn foran, har rentene blitt trukket fra gjelden din.

Noen ganger står det flere kontobevegelser med samme dato. For eksempel vil det etter en innbetaling kunne vises både en rad for selve innbetalingen og en for renter, fordi vi legger til renter som er påløpt fra forrige rentebelastning når vi mottar en innbetaling fra deg.

Mange rader med «Renter»
Når vi oppdaterer saldoen på lånet ditt, medfører dette ofte at renter blir lagt til flere ganger. Dette er fordi rentebeløpene stammer fra forskjellige perioder. Et vanlig eksempel på dette oppstår ved for sene innbetalinger. Det ene rentebeløpet vil da komme fra perioden fra forrige rentebelastning og fram til forfallsdato. Det andre rentebeløpet vil komme fra perioden fra forfallsdatoen og fram til innbetalingen ble registrert.

Andre eksempler på forhold som gjør at vi må oppdatere saldoen på lånet ditt, er ved opprettelse av betalingsplan, ved omgjøring av lån til stipend, ved sletting av renter, ved betalingsutsettelse, ved månedsslutt.
Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Her er snakk om avvik på 252,- på et lite lån med lav rente. Hvordan renter oppgis og kapitaliseres vil ikke være i nærheten av å lage så stort avvik.

Her er det 7 år og 2 måneder igjen til innfrielse, altså 86 terminer hvis man betaler månedlig (Trodde det var kvartalsvis i lånekassen, mulig jeg bare er blitt gammel.).

Med rente og restbeløpet som oppgis (om det er korrekt) skal terminbeløpet være ca 1965,- Om det er vesentlig avvik fra det er det feil noe sted, enten i OP sine observasjoner, eller i lånekassens fakturering.

Kan forøvrig berolige OP med at pengene blir ikke tapt. Reskontrosystemet skal regne innbetalinger på lånet mot balansen separat fra renter, så hvis du faktisk betaler for mye bil det bety at balansen på lånet er lavere enn den skal være, og du vil nå 0 i balanse før planlagt. Innbetalingene uansett ikke gå i tapt.

Lenke til kommentar

Vi venter alle i spenning på å få høre om TS endte opp med å klage, samt om det månedelig terminbeløpet er vesentlig forskjellig fra knapt 2000,-, som posteren over påpeker at vil være et fornuftig anslag.

For min egen del blir avviket på terminbeløpet fra Lånekassen på rundt 10-15 kr når jeg sammenligner med lånekalkulator.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...