spansk123 Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 Jeg vurder å søke på lektorstudiet til neste år, men jeg er veldig usikker. Leser stadig vekk negative ting om yrket. Jeg har selv noen fantastiske lærere, og det er disse som inspirerer meg og som får meg til å ville velge denne veien. Jeg har en stor interesse for spansk, og syns det høres gøy ut å være lektor i spansk. Men spansk er jo ofte et fellesfag, og i fellesfag er det ofte umotiverte elver... Jeg lurer på om noen her har erfaring som lektor - syns dere det er verdt det? Når dere til tider har klasser med svært umotiverte elver? Og i tillegg vil jeg gjerne ha samfunnsfag/sosiologi/sosialkunnskap o.l som fag 2. Vet noen om dette er en mulig fagkombinasjon? Å ha spansk som hovedfag, og samfunnsfag som fag 2? Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 (endret) Det kommer an på både hvordan du har tenkt å bli lærer (eller lektor, om tittel er viktig, selv om jobben er den samme) og hvordan du ser for deg å fungere som lærer. Om du vil bli lærer ved å ta hovedfag/master i «fag som interesserer deg» og så ta PPU (https://utdanning.no/studiebeskrivelse/praktisk-pedagogisk_utdanning_ppu) eller om du går rett på ett «lektorstudie» (https://utdanning.no/studiebeskrivelse/lektorutdanning) er en stor forskjell. Om du «må» undervise i «ditt hjertefag» eller om «alt jeg er kvalifisert til» er det du vil er også en stor forskjell. Tar du «lektorstudie» blir det en fast pakke du må følge. Tar du «master + PPU» velger du mer selv. Uansett kan du undervise i flere fag (så lenge du har nok studiepoeng i faget) når du først er godkjent lærer Endret 21. september 2018 av M98kF1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 M98kF1 har god oversikt. Sagt på en annen måte: Velger du utelukkende språkstudier først og deretter PPU, "slipper" du mye praksis. Med det alternativet får du nærmest all didaktisk og pedagogisk opplæring over ett år. Det er fordeler og ulemper med det, avhengig av hvordan du ser på saken. Om du skulle velge PPU velger du selv hva som er ditt fag 1 eller fag 2. Fag 1 trenger faktisk ikke å være faget som du tar mastergrad i, pussig nok.I vår tid hvor mastergrad plutselig ble et krav til lærerne, stiller du nok bedre med et lektorstudie. I et lektorstudie får du anledning til å velge et ekstra fag, og faglig utdanning pluss pedagogikk tar jo bare fem år. Med PPU blir det fort seks år til sammen, sju år hvis du tar PPU på deltid.Er du veldig flink og flittig, kunne du til og med tatt ekstra emner i et tredje fag, spredt utover fem år. Flere studiesteder tilbyr studiemner som kan gi undervisningskompetanse i skolen, bl. a historie, engelsk, nordisk, religion og samfunnsfag ved Høgskulen i Volda, eller sosiologi ved UiT, eller nordisk-emner fra NTNU for den del. Emnene jeg tenker på har ikke oppmøteplikt, kun eksamen/hjemmeeksamen eller innleveringer. Å ta ekstra studiepoeng er noe jeg sjeldent anbefaler, men en mulighet vi har i rolige semestre. Ett semester tok jeg nesten 60 studiepoeng, et annet hadde jeg mer enn nok med normalprogresjonen. Velger du dette, må du passe på at de 60 poengene du jager er innenfor samme fag. Historiestudiet ved Hivolda (4x60) koster ikke mer enn semesteravgift (ca 500 kroner). Alt på det studiet leveres på nett.Stopper bablingen og sier kortfattet: Du sparer tid på å velge lektorstudiet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå