Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Masse gjeld..masse dumme valg økonomisk...lesson learned...aldri mer forbrukslån..

Siddisland

Anbefalte innlegg

Hei sliter med dyrt kredikort gjeld har ca 205000 i forbrukslån å 95000 i kredittkort gjeld i komplett bank å har jobb som innleid tjener ganske bra ca 30 000 utbetalt men problemene startet då jeg ringte banken for å gi beskjed at det var krøll med lønna den eine mnd å spurte om jeg kunne utsette lånet til neste lønning å har bare råd til rentene å det er ca 6500 jeg betaler å nå skal dem ha dobbelt opp siden jeg ikke kunne betale minste beløpet å har husleie på 11000 +ei lita jente på 2 år det er ikje billigt med barn akkurat..å nå starte disse dyre bomsatsene å har ikke mulig til kollektiv transport til jobb å fikk for mye betalt når jeg hadde pappaperm min egen feil så betaler til nav innkreving ca 50 000 skylder jeg å betale 2500 i mnd +tlf å mat å

Barnehage å utgangspunktet skulle jeg greie dette med min inntekt men måtte fikse tenner kostet 100000 å ryddet opp i gammel gjeld derfor tok jeg det lånet..ser dette kan gå gale hvis jeg ikke tar grep snarest før det hopper seg skikkelig mye gjeld å inkasso på har budskjett å har sluttet å røyke å under meg ingenting ekstra bare håpet på gode råd hva kan jeg gjøre for å bli gjeldfri fortest mulig å hvordan jeg kan gå fram til banken er det mulig å slå sammen lånene til et..?å om det er mulig å spørre om lavere rente...jeg flytter fra kåna for å bo nærmere jobben selger bilen etter jul å nyttår..tenkte å å få gode råd før det virkelig balle på seg med gjelden...har inkasso bemerkning så får ikje lån i banken til å refinansiere lånet til mer gunstig rente..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betalingsanmerkning er noe dritt. Mitt råd blir at du snakker med banken(e) igjen, og får en muntlig garanti på at du får refinansiert lån til en best mulig rente.

Så tenker jeg at det burde være mulig for det å låne penger på kreditt igjen for å betale det lånet som gir betalingsanmerkning.

Dette forutsetter jo at du har mer igjen på kredittgrensa. Hvis du ikke har det, kan du vurdere å prøve å ordne et nytt kredittkort. Hvis banken allerede har garantert deg å gi deg forbrukslån til en bedre rente, så spiller det ingen rolle hvordan du betaler de mest forestående regningene som gir deg krøll.

Et annet alternativ er å prøve å spørre noen private. Kanskje du kjenner noen med bedre ordnet økonomi, og kan rekke ut til dem? 300 000 kan høres mye ut for mange, men hvis det skrives en skikkelig kontrakt, som sier at du er ansvarlig uansett, så kan det jo hende det finnes noen som er villige til å hjelpe. Kanskje noen kunne gitt deg lån av sitt boliglån til 2% rente. Dét er premien du kan oppnå for innsatsen, i stedet for 25% rente. Så jeg ville vurdert å gjøre det hvis du kjente noen.

Anbefaler deg å skrive ned alt på papir strukturert, så du slipper å gå rundt og ha det i hodet.

Jeg er ikke fan av luksusfellen, men hvis jeg skal ta noe råd derfra, så er det at det ikke finnes noen gratisbillett. Har sett hvordan de jobber når de forhandler, og det de gjør er at de ringer hele tiden til de med mest makt i selskapene til de får gjennomslag. De kan også bruke taktikker som "du får ikke penger før den regningen er betalt, så det er i deres beste interesse å gå med på denne fellesavtalen". De setter hardt mot hardt.

Nå kan det være litt urealistisk for den som sitter med lånet å bruke slik ordbruk, det går an å ta en mildere tone, men fremdeles bruke den samme taktikken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Lev som en maggot.

Gå ned til billigste mobilabonnement.

Aldri spis ute eller kjøp dyre lunsjer på jobb.

Spis kjedelig og billig mat selv så lenge ungen får ordentlig mat. 

Si opp alle abonnementer som ikke er nødvendig (netflix o.l)

Finn deg en ekstra jobb du kan gjøre på kveldstid.

Hør med nærmeste familie om de kan hjelpe. Kanskje du kan få et privat lån hos dem slik at du slipper å sitte med lån med helvettesrente

Lenke til kommentar

Hei sliter med dyrt kredikort gjeld har ca 205000 i forbrukslån å 95000 i kredittkort gjeld i komplett bank å har jobb som innleid tjener ganske bra ca 30 000 utbetalt men problemene startet då jeg ringte banken for å gi beskjed at det var krøll med lønna den eine mnd å spurte om jeg kunne utsette lånet til neste lønning å har bare råd til rentene å det er ca 6500 jeg betaler å nå skal dem ha dobbelt opp siden jeg ikke kunne betale minste beløpet å har husleie på 11000 +ei lita jente på 2 år det er ikje billigt med barn akkurat..å nå starte disse dyre bomsatsene å har ikke mulig til kollektiv transport til jobb å fikk for mye betalt når jeg hadde pappaperm min egen feil så betaler til nav innkreving ca 50 000 skylder jeg å betale 2500 i mnd +tlf å mat å

Barnehage å utgangspunktet skulle jeg greie dette med min inntekt men måtte fikse tenner kostet 100000 å ryddet opp i gammel gjeld derfor tok jeg det lånet..ser dette kan gå gale hvis jeg ikke tar grep snarest før det hopper seg skikkelig mye gjeld å inkasso på har budskjett å har sluttet å røyke å under meg ingenting ekstra bare håpet på gode råd hva kan jeg gjøre for å bli gjeldfri fortest mulig å hvordan jeg kan gå fram til banken er det mulig å slå sammen lånene til et..?å om det er mulig å spørre om lavere rente...jeg flytter fra kåna for å bo nærmere jobben selger bilen etter jul å nyttår..tenkte å å få gode råd før det virkelig balle på seg med gjelden...har inkasso bemerkning så får ikje lån i banken til å refinansiere lånet til mer gunstig rente..

Håper, som Rankiz nevner, at du kan strukturere teksten litt bedre, for det var ikke veldig lett å henge med her.

Slik jeg forstår deg har du totalt 300 000 kr i gjeld. I tillegg skylder du 50 000 kr til NAV.

Finn ut hva som har høyest rente, jeg vil anta at det er kredittkortet. Dette skal du betale ned først.

Er det satt opp en betalingsplan for pengene til NAV, der du betaler 2 500 kr per mnd. i 20 mnd., eller noe slikt? I så fall skal den ligge i bunn. Videre betaler du minimumsbeløpet for det lånet som har nest høyest rente hver måned, antar at dette er forbrukslånet.

Du har 30 000 kr utbetalt. Du nevner kona - bor dere sammen i bolig som dere leier til 11 000 kr/mnd.? Er kona i jobb? Hva er i så fall samlet inntekt hver mnd.? Har du snakket med henne om gjeldsproblemet allerede? Du skriver at du vil flytte fra henne for å bo nærmere jobben, er dette noe som kommer til å skje, eller er dette bare en idé du har? Det vil nok være best økonomisk å bo sammen heller enn at du må finne en egen hybel/leilighet, lage mat til én person, ha datteren din annenhver uke, osv.

Som Rabagast skriver må alt unødvendig kuttes ut. Gå gjennom hva du bruker penger på i dag, og spør deg selv for hver ting om dette virkelig er nødvendig, eller om du kan klare deg uten (enten for alltid eller for noen måneder). Det at du har sluttet å røyke viser at du er på god vei her. Sett opp et budsjett basert på gjennomgangen, da ser du hvilke utgifter som kan endres og hvilke som ligger fast. Bruk SIFOs referansebudsjett for å sammenligne.

Har du ting som kan selges? Tenker kamera, spillkonsoll, osv. Her må du tenke på samme vis - er denne tingen virkelig nødvendig for meg? Hvis svaret er nei, legg den ut på Finn.no.

Er det mulig å jobbe overtid på jobben du har? Dess mer penger du får inn hver måned, dess raskere vil du kunne nedbetale gjelden. Siden du nevner bompengebelastningen - har du en jobb der det er mulig for deg å komme på jobb før rushtidsperioden, og å reise hjem etter rushtiden på ettermiddagen? Det vil i så fall bli 10 timer per dag. Kan du eventuelt sykle til jobb?

Når det gjelder bilen din, hvor mye tror du at du kan få for den? Kan det være et alternativ at du selger den og kjøper en billig kassebil? Type noe til 20-30 000 kr som er EU-godkjent en del mnd. fram. Da kan du hver dag sjekke Finn småjobber, ofte kan det være folk som trenger hjelp til å frakte noe stort eller levere noe til gjenvinningsstasjonen. Får du til å gjøre 1-2 slike småjobber i uka vil det fort kunne bli 2-4 000 kr per mnd. ekstra du kan bruke til nedbetaling. Dette passer best hvis du ikke har mulighet til valgfri overtidsjobbing.

Redigert: En annen løsning du også kan se på er å justere ned forventet lønn for resten av året, og dermed få mer utbetalt hver måned. Se oppskrift hos Pengenytt. Du "låner" da av Staten, og disse pengene må betales inn i 2019, men ikke før i august og september (da med en lav rente på 0,39 % som løper fra 1. juli året før, se regneeksempel hos Skatteetaten). La oss for enkelhets skyld si at du har 45 000 kr før skatt hver måned. Justerer du skattekortet ditt nå slik at det ser ut til at du ikke skal tjene mer i år (forventet lønn 2018 = det du har fått i januar-september), så vil du da få utbetalt 45 000 kr i oktober, november og desember. Altså 15 000 x 3 = 45 000 kr ekstra å betale ned lånet med høyest rente for. Fram til første forfall for restskatt i august 2019 vil du da i følge regneeksempelet til Skatteetaten få en rentekostnad på ca. 200 kr for dette "lånet". PS: Dette krever at du er disiplinert nok til å spare opp disse 45 200 kr i tide til betaling i august og september.

Endret av Frank Drebin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...