Dashcash Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 Først og fremst lurer jeg på om man har lov til å ha reflekterende teip på panseret og siden av bilen. Jeg søkte litt på det fant ikke noen lover mot det. Fant faktisk at man kunne kjøpe felgteip, så den typen reflekterende teip er vel grei, men kan man ha det på bilen er spørsmålet mitt. I tillegg.. Har prøvd å finne informasjon , lover og regler om dette men finner ikke noe annet info enn at man ikke kan lakkere om bilen uten å omregistrere den i vognkortet. Og det jeg har funnet om klistremerker er bare at de ikke skal dekke frontruten og hemmer sikt. Så er det lov å da ha et par (ganske så normale) klistremerker utenpåbilen på panseret , siden av døren for eksempel? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 (endret) Du får lese deg opp på https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#%C2%A728-1 Men jeg tipper at det ikke er lov Endret 20. september 2018 av Dubious Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 § 28-5.Lysutstyr som bil kan ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1) REFLEKS – FORAN 5. Bil kan ha to eller flere hvite refleksanordninger foran. 5.1 Refleksanordningene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav: a) Være E-merket og av klasse I i henhold til ECE-reg.nr. 3, serie 02, tillegg 1. b) Være e-merket og av klasse I i henhold til direktiv 76/757/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 87/354/EØF. c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b. 5.2 Refleksanordningene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den reflekterende flaten er 35 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den reflekterende flaten skal være mindre enn 90 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet. 5.3 Minst en refleksanordning skal være plassert slik på hver side at den reflekterende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant. REFLEKS – PÅ SIDEN 6. Bil kan ha to eller flere gule refleksanordninger på hver side. 6.1 Refleksanordningene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav: a) Være E-merket og av klasse I i henhold til ECE-reg.nr. 3, serie 02, tillegg 1. b) Være e-merket og av klasse I i henhold til direktiv 76/757/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 87/354/EØF. c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvar ende krav som i alt. a eller b. 6.2 Refleksanordningene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den reflekterende flaten er 35 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den reflekterende flaten skal være mindre enn 90 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet. 6.3 Refleksanorningene skal være plassert foran og bak på siden av bilen, mindre enn 1 m fra bilens begrensning i lengderetningen. REKLAMESKILT 7. Bil kan ha svakt lysende eller belyste reklameskilt e.l. 7.1 Lyset fra reklameskilt e.l., eller de deler av reklameskilt e.l. som blir belyst, må ikke være til sjenanse for den øvrige trafikk, ei heller være slik at de kan forveksles med trafikklyssignal. ANDRE REFLEKSANORDNINGER 15. Kjøretøy i gruppe N2 og N3 (lastebiler over 3,5 tonn, min anmerkning) kan ha reflekser på siden eller bak som indikerer kjøretøyets størrelse. Refleksbjelke bak skal være godkjent i henhold til ECE-reg.nr. 70.00. Reflekser som striper eller konturmarkering på siden og/eller bak skal være godkjent i henhold til ECE-reg.nr. 104.00. Innenfor en konturmarkering er det tillatt med reflekterende grafikk i henhold til regulativet. Andre typer refleks enn det som er nevnt her under "kan ha" kan du altså ikke ha. Reklame/firmalogoer/klistremerker som ikke er reflekterende, kan du vel i prinsippet ha så mye du vil av, bare det ikke dekker vinduer og lykter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå