Gå til innhold

Nå er det dyrere å ikke flytte Teslaen


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt greit med litt voksenopplæring i folkeskikk. Noen få mangler dessverre dette. For oss andre vil det ikke bety noe.

 

Men satsene virker noe uklare:

8,10 kr/min når alle laderne er opptatt

4,05 kr/min når minst halvparten av laderne er opptatt

Hva er taksten når under halvparten av laderne er opptatt?

Hvis en bil står der over lengre tid kan det da hende at antall opptatte ladere varierer mellom disse tre kategoriene. Følger satsen da andelen opptatte minutt for minutt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det hjelper kanskje litt, men det er sjølvsagt ein fare for at Tesla-eigarar har nok kroner på konto til å ikkje stresse med det for å spare nokre hundrelapper.

 

Karantene hadde kanskje fungert. Om du sto over tida så fekk du ikkje lada neste gong før karantenetida har gått ut. Du får heller ikkje plugga i bilen sånn at ladinga startar når tida er gått ut. Du må vente til den er gått ut og deretter plugge inn.

 

Eg har ikkje Tesla så eg veit ikkje kor stort problem dette er, men ser for meg at det kan bli eit aukande problem på ladestasjonar, både Tesla sine og dei generelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet dere at lithiumsbatterier har det best mellom 20-80% kapasitet. Eller er dette lagt inn som en sikkerhetsfaktor i teslabatteriene? Noen som vet?

 

Nei, det er veldig små marginer i topp og bunn som er skjermet fra bruker.

App og bil viser hvor grensene burde være. De har en øvre grense for "Trip" som er 90%. That's it.

Hvis du ikke skal langt daglig så er det greit å ligge på 60-70% hele tiden.

Lenke til kommentar

Det hjelper kanskje litt, men det er sjølvsagt ein fare for at Tesla-eigarar har nok kroner på konto til å ikkje stresse med det for å spare nokre hundrelapper.

I vanlig matematikk er det sånn at desto mer en trekker fra sparekontoen for bil, desto mindre blir det igjen til parkeringsgebyrer. Jeg har inntrykk av at en del Teslaeiere ofte har tømt og vrengt sparekontoen grundig for å få råd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns de i tillegg skulle meldt fra dersom det er / forventes stor mengde biler. En melding på mobilen så som at "Det er / forventes ladekø der du nå lader. Vennligst vis hensyn og vurder om du har nok batteri til å kjøre videre."

 

Tror nok mange vil respondere bedre på en slik melding enn "Nå må du begynne å betale hvis du ikke henter bilen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns de i tillegg skulle meldt fra dersom det er / forventes stor mengde biler. En melding på mobilen så som at "Det er / forventes ladekø der du nå lader. Vennligst vis hensyn og vurder om du har nok batteri til å kjøre videre."

 

Tror nok mange vil respondere bedre på en slik melding enn "Nå må du begynne å betale hvis du ikke henter bilen".

Jeg mener det bør sterkere lut til. En pris og sanksjoner dersom man ikke gjør opp for seg. Men de bør selvsagt ordlegge seg pent.

 

Dagens navigasjon melder bare om ladestasjonens belastning i øyeblikket, selv om man kanskje er en time unna. Jeg synes de burde lagt inn forventet belastning ved ankomst.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg en Tesla, men det hadde vel ikke kostet så mye å kun gjøre dette dersom det var fullt på alle plassene som fungerer? Det er ikke vits å ta betalt om det ikke er behov for lading..

Heller ikke vits å stå til lading om du ikke har behov. Hvis det først koster penger når det er fult, så vil det jo hele tiden bli fult  og så må folk få melding eller noe? om at de nå blir trukket penger, så må de eventuelt komme og hente bilen. Så det løser ikke akkurat noe problem...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De har lite strøm, gidder ikke å sitte i bilen i en time for å få fullt, så de får kone/venn til å hente seg, så henter de bilen kanskje 4-5 timer senere.

 

Så... de får noen til å kjøre fram og tilbake i fossil som bruker X kr pr km for å "spare". LOL for noen genier.

Nå blir de heldigvis straffet for å stå der over tiden :)

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så... de får noen til å kjøre fram og tilbake i fossil som bruker X kr pr km for å "spare". LOL for noen genier.

Nå blir de heldigvis straffet for å stå der over tiden :)

Det er ikkje alle som køyrer Tesla til 700k+ for å spare pengar, og nokre kroner i bensin eller diesel av og til utgjer ingenting.

Lenke til kommentar

Det er ikkje alle som køyrer Tesla til 700k+ for å spare pengar, og nokre kroner i bensin eller diesel av og til utgjer ingenting.

 

Så hvorfor lar de den stå på supercharger i mange timer framfor en lader hjemme, da? Eneste motivet jeg kommer på er at de skal spare penger. ELLER de kan bo et sted der de ikke kan lade. Men da er de ganske tette i nøtta siden supercharging til stadighet vil nerfe ladehastighet etc.

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvorfor lar de den stå på supercharger i mange timer framfor en lader hjemme, da? Eneste motivet jeg kommer på er at de skal spare penger. ELLER de kan bo et sted der de ikke kan lade. Men da er de ganske tette i nøtta siden supercharging til stadighet vil nerfe ladehastighet etc.

Fordi de ikke har lademulighet hjemme eller det tar lengre tid

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...