Gå til innhold

Hvor lett klarer man seg uten NAV?

lada1

Anbefalte innlegg

I trådstarten spurte man ikke om *hvordan* man kan stramme inn på NAV-støtte - men hvor mye *rom* en har til å stramme inn for å få folk i arbeid.

Såvidt jeg kan se har man 100% rom ... dvs man kan ta bort alt.

Tar man vekk hele velferd-staten så behøver det ikke bli mer skatte-inntekter fra arbeid?

Nei, men det er sannsynlig om man opprettholder dagens skattesystem ettersom noen av de som lever på NAV vil begynne å jobbe, om ikke alle.

En annen sak er selvsagt at det ikke lenger vil være behov for samme skattetrykket ... dog politikerne vil utvilsom finne andre ting å bruke pengene deres på ... politikerhybler i NY f.eks.

For det er vel *det* som er greia med å "stramme inn"?

Motivasjonen varierer muligens mellom partiene ... ikke at noen av dem ønsker å endre systemet fundamentalt.

Altså: Hvor er "break-even"?

Der er ingen break-even, enhver reduksjon av uvelferdsstaten vil øke gjennomsnittelige velferden til befolkningen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der er ingen break-even, enhver reduksjon av uvelferdsstaten vil øke gjennomsnittelige velferden til befolkningen.

Med "break-even" mente jeg (også) hvor langt nede (i støtte)  kan NAV går før mange ignorerer NAV. Altså foretrekker å unngå NAV. Glemme det. Og samfunnet mister kontrollen over "arbeiderne"/lavkasten :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Med "break-even" mente jeg (også) hvor langt nede (i støtte)  kan NAV går før mange ignorerer NAV. Altså foretrekker å unngå NAV. Glemme det. Og samfunnet mister kontrollen over "arbeiderne"/lavkasten :-)

Nja, nå er det ikke samfunnet som styrer NAV, det er herskerklassen (dvs politikere og byråkrater).

Dog, det er selvsagt ett spørsmål om når det for den enkelte NAV-"kunde" ikke lenger er verdt bryet ...

Herskerne kan regulere dette via to mekanismer:

1. Reduksjon av godene som deles ut.

2. Økning av ulempene for å få godene (kaste bort mer av din tid, fornedrige deg, få deg til å løpe rundt i andre etater for å samle inn papirer, etc.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, nå er det ikke samfunnet som styrer NAV, det er herskerklassen (dvs politikere og byråkrater).

Dog, det er selvsagt ett spørsmål om når det for den enkelte NAV-"kunde" ikke lenger er verdt bryet ...

Herskerne kan regulere dette via to mekanismer:

1. Reduksjon av godene som deles ut.

2. Økning av ulempene for å få godene (kaste bort mer av din tid, fornedrige deg, få deg til å løpe rundt i andre etater for å samle inn papirer, etc.)

Ja det er mange måter å "stramme inn" på. For å forenkle:

La oss anta at støtten fra NAV settes til 4000 kroner/mnd for å arbeide tilnærmet fulltid på en butikk i nærheten av der du allerede bor. Litt "moderne slaveri" som kalles "arbeidstrening for å komme inn i arbeidslivet". I tillegg må du ydmykes ved å stå i kø på NAV sammen med andre "trengende". Kanskje er din saksbehandler opptatt likevel den dagen dere har booket møte med han/hun så du må booke på nytt. Så må du vise til at du har søkt på mange jobber og forklare at du trenger mopeden din fortsatt.

Anta gjerne at du har asperger og veldig høy IQ slik at du sliter med å bli forstått og slik opplever yrkesforbud - men dette forstår bare du grunnen til. Saksbehandleren på NAV tror du er litt mentalt svekket, lat og trenger et spark bak. Saksbehandleren truer stadig med å ta fra deg støtten - men han/hun utnytter deg ikke seksuelt da :-)

Ville du da gi opp NAV og gjøre som folk gjør i resten av verden når arbeidsmarkedet er utilgjengelig? Og dersom støtten fra NAV var 10.000 kr/mnd (ikke bare 4000 kr)?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Midlene trenger ikke *nødvendigvis* fjernes fra navere, men man burde være stemplet innnfra 7 til 15 hver dag og utført forefallende arbeid som kommunene ellers ikke har råd til, plukke søppel, sortere søppel osv. Dersom det var et *krav* til å delta for å motta så hadde nok folk gjort mer for å holde seg i eller få seg arbeid.

Det er nok det eneste man hadde behøvd å gjøre for å fikse problemet. Selv de som da "urettmessig" mottar navgoder utfører da en tjeneste som kommer skattebetalerne til gode.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Tvangsarbeid er en straff, og i grunnlovsreformen av 2014 ble det nedfelt at ingen skal utsettes for det. Hvis du synes navere fortjener tvangsarbeid, må du gjerne det, men da har jeg store problemer med å ta deg på alvor.

Det vi imidlertid kanskje burde gjort, var å gjøre det veldig lett å ta på seg den slags arbeid og få betalt for det. Det er veldig mye som burde gjøres, men som ikke blir gjort fordi kaksene og byråkratene ikke gidder å prioritere det.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Tvangsarbeid er en straff, og i grunnlovsreformen av 2014 ble det nedfelt at ingen skal utsettes for det. Hvis du synes navere fortjener tvangsarbeid, må du gjerne det, men da har jeg store problemer med å ta deg på alvor.

Det vi imidlertid kanskje burde gjort, var å gjøre det veldig lett å ta på seg den slags arbeid og få betalt for det. Det er veldig mye som burde gjøres, men som ikke blir gjort fordi kaksene og byråkratene ikke gidder å prioritere det.

Det er ikke tvangsarbeid som man får motytelse og man kan velge å ikke arbeide not å si ifra seg motytelsen.

Isåfall har jeg vært utsatt for tvangsarbeid hele livet og vurde kunne kreve erstatning for å ha vært i arbeid

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke tvangsarbeid som man får motytelse og man kan velge å ikke arbeide not å si ifra seg motytelsen.

Isåfall har jeg vært utsatt for tvangsarbeid hele livet og vurde kunne kreve erstatning for å ha vært i arbeid

Rent prinsipielt: man har vel ikke "rett" på mat og liv?  Eller? Og dersom sult er eneste alternativet til å arbeide for NAV til 4-600 kr/mnd, så er dette ok på alle vis? 

Endret av lada1
Lenke til kommentar

... utenfor Norge

PS: Er det ett krav for å poste i tråden at man ikke klarer seg uten NAV?

PS2: Ser ikke helt relevansen av om man går på NAV eller ikke.

Hvorfor i alle dager bruker du all denne tiden på ett norsk forum om du bor i utlandet, i tillegg til at du bare klager på Norge? Er det ikke noe annet å finne på der borte?

Sorry for off topic, men kunne ikke la denne gå unna..

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ja det er mange måter å "stramme inn" på. For å forenkle:

La oss anta at støtten fra NAV settes til 4000 kroner/mnd for å arbeide tilnærmet fulltid på en butikk i nærheten av der du allerede bor. Litt "moderne slaveri" som kalles "arbeidstrening for å komme inn i arbeidslivet". I tillegg må du ydmykes ved å stå i kø på NAV sammen med andre "trengende". Kanskje er din saksbehandler opptatt likevel den dagen dere har booket møte med han/hun så du må booke på nytt. Så må du vise til at du har søkt på mange jobber og forklare at du trenger mopeden din fortsatt.

Anta gjerne at du har asperger og veldig høy IQ slik at du sliter med å bli forstått og slik opplever yrkesforbud - men dette forstår bare du grunnen til. Saksbehandleren på NAV tror du er litt mentalt svekket, lat og trenger et spark bak. Saksbehandleren truer stadig med å ta fra deg støtten - men han/hun utnytter deg ikke seksuelt da :-)

Ville du da gi opp NAV og gjøre som folk gjør i resten av verden når arbeidsmarkedet er utilgjengelig? Og dersom støtten fra NAV var 10.000 kr/mnd (ikke bare 4000 kr)?

Jobber faktisk litt på butikk her jeg bor nå, er for å teste hva jeg klarer.

Vil jobbe, men som sveiser klarer jeg ikke lenger.

Startet som sveiser i 85 :)

Lenke til kommentar

Jobber faktisk litt på butikk her jeg bor nå, er for å teste hva jeg klarer.

Vil jobbe, men som sveiser klarer jeg ikke lenger.

Startet som sveiser i 85 :)

Man trenger vel et visst sosialt nettverk ("klanøkonomi") for å klare seg uten NAV i harde tider?

Forresten, hvordan er "NAV" i Sør-Europa?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...