Gå til innhold

Samboer med selskap fakturerer for kontor i felles eid bolig. Skal inntekten deles?

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er et samboerpar i slutten av 20-årene. Vi eier felles bolig med utleiedel. Boliglånet betjenes 50/50 og vi har rimelig separat økonomi utenom de faste utgiftene. Inntekt fra utleiedel settes rett inn på boliglån.

Jeg jobber i en vanlig 8-4 jobb, mens samboer nylig har opprettet et eget selskap. Han jobber 100% for et annet selskap, hvor han fakturerer for kontorplass som han har i vår felles bolig. 

Jeg har ikke noe i mot at han jobber hjemmefra. Det har sine positive sider. Dog syns jeg det er litt rart at han skal "tjene" penger på felles eid bolig. Jeg er ikke kjent med vanlig praksis i denne sammenhengen. Jeg har i utgangspunktet ment at det man har av felles goder via jobb, skal tilfalle begge, dersom det er mulig. I mitt tilfelle så får jeg dekt en viss sum av jobb hver måned for internett-regning. Denne summen som jeg får betalt tilbake av jobben min, går direkte til vår felles konto hvor regninger blir betalt. Det er snakk om ca. 5000 i året. Denne fordelen skatter jeg av. Jeg har også reiseforsikring via jobb som han blir dekket av. Såvidt jeg er kjent med, så skatter jeg også av "tilleggsforsikringer" som er valgfritt for arbeidsgiver. Correct me if, I'm wrong.

Nå blir vel inntektene som han får pga dette hjemmekontoret noe mindre etter skatt. Han er foreløpig ikke ansatt i eget selskap så han tar ut utbytte. Noe ukjent med hvor mye man skatter av utbytte.

Jeg har ikke snakket med han noe særlig om dette, da jeg ikke ønsker å bli oppfattet som "grisk", men det er litt kjedelig at han skal "tjene" på vår felles bolig. Han fakturerer for mer enn hva hans andel i boliglånsutgifter er hver mnd.

Er det noen som har noe erfaring med dette? Er jeg urimelig om jeg spør om enkelte utgifter kan skjevfordeles / inntekten fordeles noe pga at han har hjemmekontor?

Anonymous poster hash: b3de2...e5c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra det jeg leser her oppfatter jeg deg som grisk eller kanskje egoistisk er ett mer beskrivende ord, hvorfor er det så galt om han utnytter denne muligheten til å få sitt selskap opp å gå?

Er det slik at dere har veldig anstrengt økonomi eller så lite plass at dette skaper praktiske problemer?

Selvfølgelig må det jo også sees på i forhold til hvor nazi dere er med fordeling av utgifter, men hvis dere begge har ett noenlunde sundt forhold til penger ser jeg ikke hvorfor dette i det hele tatt skal være en sak.

Endret av Civilix
  • Liker 7
Lenke til kommentar

han fakturerer for kontorplass som han har i vår felles bolig. 

Jeg har ikke noe i mot at han jobber hjemmefra. Det har sine positive sider. Dog syns jeg det er litt rart at han skal "tjene" penger på felles eid bolig.

Det han fakturerer for kontorplassen, bør jo betales inn til den felles kontoen?

Eller fakturerer han for en utgift han ikke betaler? Det høres i så fall shady ut.

Lenke til kommentar

Det han fakturerer for kontorplassen, bør jo betales inn til den felles kontoen?

Eller fakturerer han for en utgift han ikke betaler? Det høres i så fall shady ut.

Vi har jo en felles bolig hvor dette kontoret befinner seg. Så i teorien så leier han ut en del i vår felles bolig ut til sitt selskap og fakturerer selskapet han jobber for for dette. Inntekten går ikke til felles konto.

Lenke til kommentar

Vi har jo en felles bolig hvor dette kontoret befinner seg. Så i teorien så leier han ut en del i vår felles bolig ut til sitt selskap og fakturerer selskapet han jobber for for dette. Inntekten går ikke til felles konto.

Så la oss si han fakturerer for 10k i måneden. Da du eier halve boligen, skal jo du ha 5k. Enten "direkte" på din konto, eller indirekte ved at han setter inn hele 10k beløpet på felles konto (=5k til hver). Synes jeg virker logisk i hvert fall.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så la oss si han fakturerer for 10k i måneden. Da du eier halve boligen, skal jo du ha 5k. Enten "direkte" på din konto, eller indirekte ved at han setter inn hele 10k beløpet på felles konto (=5k til hver). Synes jeg virker logisk i hvert fall.

Det er igrunn slik jeg ser det også. At inntektene/godgjørelsen (eller hva man enn skal kalle det) bør gå til felles konto for betaling av regninger / felles sparing. Eller i det minste at han betaler en viss sum hver mnd inn på vår felles konto som dekker de ekstra kostnadene det påfører at han er hjemme på dagtid. Det er nok ikke snakk om mye mer i strøm f.eks, men som en fin gest for fellesskapet.

Jeg trekker tråder mellom hans godtgjørelse for kontorlokale og vår felles leieinntekt fra leilighet i felles bolig. Begge får fordelen av å leie ut leiligheten, da det er felles bolig. Slik jeg ser det er alle leieinntekter felles, men ikke i praksis per nå.

Lenke til kommentar

Det hadde vel ikke vært greit dersom han hadde leid ut utleiedelen på det åpne markedet og beholdt alle pengene selv? For meg virker det logisk om leieinntektene hadde gått inn på felleskonto. Litt usikker på hvordan skatteregler er for utleie til firmaer, men hadde det vært normal utleie av leilighet/hybel hadde det vært skattefritt siden dere bor i majoriteten av boligen. 

Lenke til kommentar

Hei *x*.

Du poster som anonym, men glemte deg i et innlegg.  ;)

Jeg syns ikke du er grisk når du lurer på dette og ville nok tatt det opp hjemme.

Hvis han får inntekter/skattefradrag fra hjemmekontor, så kan dere komme skattemessig dårlig ut av det ved et evt salg.

Da går det plutselig ut over deg også.

https://www.visma.no/blogg/hjemmekontor-fradragsrett-skattefelle/

Hjemmekontor i egen virksomhet og salg av bolig

Hovedregelen i Skatteloven § 9-3 er at man kan selge egen bolig skattefritt om man har eid og brukt boligen i minst ett av de siste to årene før salget var oppfylt.

Er hjemmekontor brukt i forbindelse med lønnsinntekt, regnes skattyteren for å ha bodd også i den delen av eiendommen.

Om man i egen virksomhet, typisk gjennom enkeltpersonsforetak, bruker en del av boligen som hjemmekontor, vil imidlertid ikke denne delen være å anse som bruk av «egen bolig». Den effekten det å ha hjemmekontor i egen bolig, medfører på gevinstbeskatning ved salg av boligen, er svært mange ikke klar over.
For aksjonærer gjelder tilsvarende om aksjeselskapet leier hjemmekontorplass i aksjonærens bolig. Mottar imidlertid aksjonæren godtgjørelse eller lønn som ansatt fra aksjeselskapet, vil det ikke påvirke botiden.

Det er viktig å huske på at det i prinsippet er utleieverdien og ikke arealstørrelsen som avgjør størrelsen på den andel av gevinsten som er skattepliktig.

Til illustrasjon:
Har halvparten av boligen vært brukt som hjemmekontor, og utleieverdien på kontordelen per kvadratmeter er det dobbelte av boligdelen pga. stor standardforskjell, medfører hjemmekontoret skatt på 2/3 av en gevinst, som ellers ville ha vært helt skattefri.

Ved endring i bruken, fra hjemmekontor til bruk som egen bolig, opparbeides brukstiden fra tidspunktet for selve bruksendringen. Om man er klar over at man skal selge boligen, vil det være lurt å kunne dokumentere endret bruk til kun som bolig ett år i forveien for å unngå beskatning for eventuell gevinst.

Av advokat Torbjørn Wiken – Skatt – Advokatfirmaet Magnus Legal AS

Det er sikkert lurt å sjekke litt videre rundt dette.

Det er ikke lett å holde styr på alt lover og regler som ny-oppstartet selvstendig..

Endret av Quote
Fjernet nick
Lenke til kommentar

Hei *fjernet nick*

Du poster som anonym, men glemte deg i et innlegg.  ;)

Jeg syns ikke du er grisk når du lurer på dette og ville nok tatt det opp hjemme.

Hvis han får inntekter/skattefradrag fra hjemmekontor, så kan dere komme skattemessig dårlig ut av det ved et evt salg.

Da går det plutselig ut over deg også.

https://www.visma.no/blogg/hjemmekontor-fradragsrett-skattefelle/

Det er sikkert lurt å sjekke litt videre rundt dette.

Det er ikke lett å holde styr på alt lover og regler som ny-oppstartet selvstendig..

Hei!

Ja, jeg er klar over det. Akkurat idet jeg skulle svare og hadde trykket på svar-knappen kom jeg på det. Sendte mail om det og moderator slettet innlegget nå. Er ikke lett å ikke være aktiv bruker av anonym diskujon. Skulle vært lettere. Anyways, er ikke kjempefarlig om folk finner ut hvem jeg er; men økonomi og sånn kan være litt privat for andre.

Ja, jeg har vært litt skeptisk til dette med skatt selv. Jeg er ikke så flink på skatteregler og slikt. Er mer interessert i forbrukerrettigheter på et hobbynivå. Samboer har kontakt med folk som kan dette bedre enn meg, men vet ikke om han stiller de riktige spørsmålene. Jeg kjenner jeg ikke er veldig komfortabel med at ved et eventuelt salg så kan vi gå på en smell, om vi faller utenfor loven rent skattemessig. Dersom det blir salg og vi kommer skattemessig dårlig ut, så har han potensielt tjent penger på leie til seg selv i vår felles bolig, samt dratt meg ned i skattedragsuget. Jeg skal snakke med han om det, så vi får alt på det rene. Det beste er nok om han får omgjort godtgjørelsen/inntekten til vanlig, skattbar inntekt for firmaet.

Endret av Quote
Endret sitering
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det følger av sameigelova § 9 at dersom ikke annet er avtalt skal inntekter det sameide objektet genererer tilfalle eierne ettersom de har eierandel. Fakturering for kontorplass er en inntekt generert av sameieobjektet (det er ikke hans arbeidsinnsats som skaper inntekten, men hans disposisjon av deres sameide kapitalobjekt).

Det følger ellers av alminnelige eiendomsrettslige prinsipper at han ikke har rettslig adgang til å leie ut noen del av boligen, hverken til sitt heleide selskap eller til andre, uten din aksept. Bruk av deler av privatbolig til eksklusivt hjemmekontor faller utenfor den bruksretten sameigelova § 3 gir til sameierne.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Et annet moment her er skatt. 

Du har skrevet at det er en utleiedel, og i tillegg fakturer han for kontorplass for mer enn hans andel av boliglånet så kan dette veldig fort gjøre at deres totale samlede leieinntekter overstiger halvparten av totale leieverdi. Da må dere plutselig skatte av både utleien og kontorplassen...  Det kan fort koste mer enn det smaker... 

Lenke til kommentar

Jeg synes mange av svarene her forutsetter at det er hjemmekontor i skattemessig forstand, det er mange ting som kan se ut som hjemmekontor, men som ikke er det.

Uten detaljene er det vanskelig å si, men det trådstarter sier er en 'faktura for kontorplass' trenger på ingen måter være koblet til hjemmet skattemessig eller lovmessig.

Lenke til kommentar

Et annet moment her er skatt. 

Du har skrevet at det er en utleiedel, og i tillegg fakturer han for kontorplass for mer enn hans andel av boliglånet så kan dette veldig fort gjøre at deres totale samlede leieinntekter overstiger halvparten av totale leieverdi. Da må dere plutselig skatte av både utleien og kontorplassen...  Det kan fort koste mer enn det smaker... 

Hei! Det er snakk om en bolig på ca 250kvm, hvor ca 100kvm av de leies ut. Rommet han bruker til kontor er vel rundt 12-15 kvm om jeg stikker pekefingeren opp i lufta. Jeg er usikker på hva total leieverdi på bolig er, men det er snakk om en hel tomannsbolig, så det kan jo potensielt bli litt. Tror sånn sett at vi er "innenfor".

Lenke til kommentar

Jeg synes mange av svarene her forutsetter at det er hjemmekontor i skattemessig forstand, det er mange ting som kan se ut som hjemmekontor, men som ikke er det.

Uten detaljene er det vanskelig å si, men det trådstarter sier er en 'faktura for kontorplass' trenger på ingen måter være koblet til hjemmet skattemessig eller lovmessig.

Hei! Ja, det stemmer nok. Vi har snakket litt om det tidligere ifht evt. skattefradrag ifbm hjemmekontor, men jeg mente jeg hadde lest et sted at vi ikke var godkjent ifht hva et kontor er i skattemessig forstand. Dermed tenkte jeg at da var den saken ute av verdenen. Godt mulig han fakturerer for kontorplass som en tjeneste, og at det ikke utløser skatt. Men det vil vel ikke være noe skattemessig forskjell? Isåfall kunne han heller fakturert for mer. Jeg skal høre litt med han om det, da jeg må være ærlig og si at jeg har ikke så mye detaljer om det enda.

Lenke til kommentar

Hei.

Slik jeg ser det leier du og din samboer ut et kontor til din samboers firma. Det er derfor naturlig at din samboers firma faktureres for dette. Disse pengene må gå til felleskapet.

Det at din samboers firma fakturerer dette videre med påslag er ikke egentlig så relevant. 

Dere må derfor sette dere ned å bli enige om hvor mye din samboers firma skal betale deg og din samboer i leige for dette kontoret.

Håper jeg klarte å skille mellom din samboer privat, og din samboers firma slik at dette ble forståelig.

Lenke til kommentar

Hei! Det er snakk om en bolig på ca 250kvm, hvor ca 100kvm av de leies ut. Rommet han bruker til kontor er vel rundt 12-15 kvm om jeg stikker pekefingeren opp i lufta. Jeg er usikker på hva total leieverdi på bolig er, men det er snakk om en hel tomannsbolig, så det kan jo potensielt bli litt. Tror sånn sett at vi er "innenfor".

Det går ikke lenger på andel av areal, men verdi.  Hvis total leieverdi er f.eks 10 000,- per måned, og dere totalt leier ut for mer enn 5000,- så må dere skatte av alt av leieinntekter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det leier du og din samboer ut et kontor til din samboers firma. Det er derfor naturlig at din samboers firma faktureres for dette. Disse pengene må gå til felleskapet.(..)

Det er ikke bekreftet at samboers firma leier kontoret, det eneste vi vet er at samboers firma får betalt for å selv holde kontorplass for konsulenten de leier ut. Grunnen til at denne kosten ikke bakes inn i den normale prisen for tjenesten kan være så mangt.

Det kan også vøre at det er en avtale om leie mellom samboers firma og samboer, men da skulle ikke denne summen komme som utbytte, som i følge første post er hvordan samboer betaler seg selv.

Men sett bort i fra alt det juridiske og skattemessige tror jeg at jeg hadde blitt veldig sinna på dama om hun skulle pressa mer utgifter på mitt firma i oppstartsfasen bare fordi jeg valgte å jobbe hjemmefra.  

Lenke til kommentar

Det er ikke bekreftet at samboers firma leier kontoret, det eneste vi vet er at samboers firma får betalt for å selv holde kontorplass for konsulenten de leier ut. Grunnen til at denne kosten ikke bakes inn i den normale prisen for tjenesten kan være så mangt.

Det kan også vøre at det er en avtale om leie mellom samboers firma og samboer, men da skulle ikke denne summen komme som utbytte, som i følge første post er hvordan samboer betaler seg selv.

Men sett bort i fra alt det juridiske og skattemessige tror jeg at jeg hadde blitt veldig sinna på dama om hun skulle pressa mer utgifter på mitt firma i oppstartsfasen bare fordi jeg valgte å jobbe hjemmefra.  

Hei! Jeg forsøkte å spørre om dette nå, etter en hyggelig kveld med et par glass med noe godt innabords. Det var nok ikke det beste trekket. Han oppfattet det veldig negativt, ettersom jeg sa jeg ikke ønsket at dette skulle ha noe med skatt på vår felles bolig å gjøre. Personlig driter jeg litt i pengene. Selvfølgelig koster det litt mer at han er hjemme, da han har kontor i vår kjeller, som da må være oppvarmet på dagtid, men jeg gidder ikke å bry meg så mye om det.

Det her er ikke snakk om å presse mer utgifter på samboerens firma. Tvert imot. Hvis han mottar XXXX tusen i måneden, som han uansett måtte ha betalt, så vil jeg jo si han tjener på det. De pengene, om ikke mer, ville uansett gått til et leid kontor. Litt snodig å ikke skulle tenke at det er en fordel for han, mens jeg sitter og forsøker å dele på det jeg har av fordeler via jobb. Han tjener mer enn meg, han kommer til å tjene enn meg resten av livet med mindre noe drastisk skjer med min situasjon. Det er ikke snakk om gjerrighet, bitterhet eller lignende, - men rettferdighet.

Samboeren ble nå sur og snurt, fordi jeg reagerte på at han ikke hadde noe svar på spørsmålet mitt. Åpenbart vet han ikke hva han driver med skattemessig, som er frustrerende for meg. Jeg ønsker å vite at jeg ikke blir skadelidende om vi skulle finne på å gå hver for oss en tid i fremtiden. Vil ikke si jeg er grisk/gjerrig om jeg tenker på det. Nå vet jeg ikke hvor mye det evt. er snakk om, men si om jeg skulle bli skyldig 100k eller mer fordi han har hatt hjemmekontor og/eller fått fradrag så vil jeg ikke si det er rettferdig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det går ikke lenger på andel av areal, men verdi.  Hvis total leieverdi er f.eks 10 000,- per måned, og dere totalt leier ut for mer enn 5000,- så må dere skatte av alt av leieinntekter. 

Hei! Rimelig sikker på at vi er innenfor denne grensen. Det er som sagt en hel tomannsbolig, og den ligger på sentrale østlandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...