Gå til innhold

Forespørsel fra naboen...er dette greit eller ikke?

Tab1812

Anbefalte innlegg

Igjen... du tror dine antagelser er verdensomspennende selvfølgeligheter og/eller sannheter.

Nei - alle mennesker "lærer ikke veldig fort at fyrverkeri ikke er farlig" - det er mange mennesker som er redd for fyrverkeri hele livet. Og det har de forøvrig god grunn til - fyrverkeri er farlig. Mange har mistet hus og hjem på grunn av fyrverkeri. Enda flere har blitt skadet og/eller mistet synet.

Det finnes også mange som er redd tordenvær. Noen er redd store åpne områder, menneskemengder, flyturer, edderkopper - alt ting som rasjonelt sett alle (innkludert de som er redd det) vet er totalt ufarlige. 

Dine "det er jo bare å..." fungerer ikke når det gjelder hverken dyrs eller mennesker psyke. Vi er alle veldig kompliserte vesener. 

Vi handler mye mer på våre instinkter enn vi liker å tro - dine instinkter sier tydeligvis at du vet det meste om alt, har de fleste svar og kan uttale deg skråsikkert om det... anbefaler at du forsøker å innse at dine instinkter ikke nødvendigvis er rasjonelle, men... vel... instinkter (selv om du tror du er mindre utsatt for å handle basert på dem enn andre dyr.)

Du tror også dine uttalelser er verdensomspennende sannheter. Alle tror at det de tror er rett. Så denne måten å argumentere på er så barnslig som den får blitt.

Jeg angriper ikke deg, så hold deg for god å ikke angripe meg og høste billig popularitet på min bekostning! Bare kom med meningen og hold dritten for deg selv!

Jeg har aldri møtt eller hørt om noen som er redd for fyrverkeri på samme måte som dyr. Folk skjønner at det er farlig fordi det er eksplosiver, og velger dermed å holde seg unna. Men ikke at de blir hysterisk og livredd som dyr kan bli. Mennesker tenker rasjonelt, dyr er instinktive.

Jeg er klar over at folk har fobier! Men det er jo noe helt annet enn dyr som er redd for fyrverkeri! Det er ikke en fobi, det er en frykt skapt av skremsel.

Jøye meg... Jeg uttaler meg om det jeg gjør basert på rasjonell tankegang og ekspertråd fra tidligere i livet. Det er maaaange som skriver på forumet her basert på akkurat det samme grunnlaget, fordi det er ingen her så langt jeg kan se med fagutdannelse rundt dyrehold eller veterinærdrift. Så da kan faktisk sunn fornuft kombinert med råd plukket opp fra dokumentarer og populære kilder være til nytte, mener nå jeg. Ellers kan vi jo bare stenge ned forumet.

Dessuten ser jeg aldri noen andre få så mye tyn som jeg gjør. Og det er jeg egentlig dritt lei av. Selv om jeg er aldri så uenig med noen, så er jeg aldri frekk eller nedverdigende. Det er bare hvis jeg blir angrepet flere ganger eller gjort narr av for mange ganger.

Men sånn er det når man har en åpen natur, folk elsker å drite på en bare for å få ut dritten sin.

Igjen så skriver du om noe du ikke forstår.. Jeg kan fortelle deg at av et kull på 5 valper er det i snitt 2 som klarer seg gjennom tester som omhandler fyrverkeri av de som avler på ettersøkshunder...  Altså, er de skuddredd så er de skuddredd, er ikke noe som kan læres vekk på noen som helst måte... De blir avkastet som en mulig kandidat med en eneste gang og heller solgt som kjæledyr...

Så det er totalt irrelevant med kvaliteten på treneren? Nå er det -du- som uttaler deg bastant, også uten å komme med kilder for tallene. Men du får ingen tyn!

Hvis vi skal holde diskusjonen på det nivået, så kan vi like gjerne stenge ned diskusjonsforumet, og henvise alle dyrespørsmål til veterinær, økonomiske spørsmål til økonom- og finansrådgiver osv. Da er det ikke noen vits med diskusjonsforum.

Jeg mener at kvaliteten på veterinæren har veldig mye å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skriver det jeg gjør bassert på informasjon gitt av oppdrettere selv, har en svært skuddredd Airdale Terrier, og vurderte å få han trenet til å bli Lavine hund, men da var det viktig at hunden ikke ble skremt av høye skarpe lyder eller ristinger i bakken.. Snakket da med hun som solgte meg valpen, og en kennel nede Sarpsborg, samt forhørte meg litt med både vetrinærer og gransket forumet her og andre for å finne ut noen lur måte å avvenne hunden frykten for skarpe lyder for en god del år siden.. Jeg fikk entydig svar på at det er tilnærmet umulig når de først har fått den frykten... Og hvorfor skulle jeg få tyn for noe?

Jeg prøver bare å gi tilbake informasjonen jeg har fått tildelt gjennom min egen prosess av å forstå en hund som er skuddredd..

Jeg skriver ikke at det er totalt irrelevant med kvalitet på trenere eller er på noen måte bastant, siste utsagnet mitt handler om brukshunder som blir luket ut mens de er valper grunnet de "dårlige" egenskapene.. Da de trolig aldri vil kunne bli en god jakthund eller ettersøkshund da de blir skremt hver gang det smeller...

Man kan lære en hund å agere anderledes på frykten sin, men frykten vil jo likevell være der... Om hunden har en god adferd hver gang det smeller hjelper det lite om den fremdeles er redd..

Jeg skrev uansett inn her for å forklare TS at jeg synes det er flott at naboen spør om å avstå raketter på nyttårsaften, og at det er helt innafor... Og man kan avslå forespørselen, men kanskje inngå ett kompremiss hvor man fyrer av rakettene innen for ett tidsrom så hundeeier kan skjerme hunden sin mest mulig for bråket den tiden...

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du tror også dine uttalelser er verdensomspennende sannheter. Alle tror at det de tror er rett. Så denne måten å argumentere på er så barnslig som den får blitt.

Hvilke uttalelser sikter du til her? Jeg har, ihvertfall i denne tråden, holdt meg til å påpeke fakta og selvfølgeligheter - det er du som kommer med påstander og hevder ting er slik og slik. 

Du bagatelliserer problemstillinger og sier det enten finnes enkle løsninger og/eller at problemen ikke egentlig er problemer. Det er beviselig feil da mange faktisk har problemer med dette og, i den grad det hadde fantest enkle løsninger på dette, så hadde det ikke vært problemer i utgangspunktet.

Så ja - at dette skaper problemer for mange er beviselig korrekt og jeg føler meg på rimelig trygg grunn der, delvis fordi jeg selv har opplevd problemet med 2 av mine hunder og delvis fordi det burde være nokså åpenbart at det er et problem selv for de som ikke måtte ha gått gjennom det selv.

Jeg har hatt hunder som har gitt totalt f i fyrverkeri og tordenvær og jeg har hatt hunder som pisser på seg selv og ligger som skjelvende vrak som jeg oppriktig har trodd ikke ville klare å komme seg over sjokket og bli hund igjen. Det har tatt dagevis før en av dem i det hele tatt våget seg ut for å gjøre fra seg etter en nyttårsaften.

Det er et rent helvete å se en hund gå gjennom noe sånt - det trenger ikke engang være ens egen hund. Det holder med et snev av empati for å føle med både hunder og hunde-eiere som sliter med dette.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...