Zork Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 (endret) Han kan jo alltids be dyrlegen om noe Valium til bikkja. Det fikk vi til bikkja vi hadde. Funka fjell. Valium er et veldig dårlig råd - skal det gis medisiner så bør det være angstdempende. Valium og lignende gjør bare ting verre for hunden. Edit: For å klargjøre - ikke ment som noen kritikk av deg eller din behandling av hund - tidligere var valium det anbefalte så folk som brydde seg om hunden sin gjorde det i beste menning. I senere år har det vist seg at hunder virker roligere fordi kroppen deres sløves ned, men at dette bare gjør at frykten deres øker. Til trådstarter: Å ha en hund som er skikkelig redd fyrverkeri er et helvete, så det må være greit at naboen spør. Om du likevel ønsker å skyte opp fyrverkeri (noe som burde være forbudt for privatpersoner etter min mening, men det er det nå engang ikke) så kan du forhåpentligvis avtale et tidsrom med naboen slik at han vet når han må forberede seg. Hoveddelen av problemet rundt nyttår er at i dagene før og ukene etter så vet en aldri når det smeller - hadde alle holdt seg til tiden rundt midnatt, så hadde bare det hjulpet enormt. Det beste argumentet jeg har er at dette er noe man gjør én eneste gang i året. Ja, det blir litt smelling noen uker før og etter Her slår du jo selv ditt beste argument i hjel i neste setning? Endret 28. september 2018 av Countryman Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 Valium er et veldig dårlig råd - skal det gis medisiner så bør det være angstdempende. Valium og lignende gjør bare ting verre for hunden. Edit: For å klargjøre - ikke ment som noen kritikk av deg eller din behandling av hund - tidligere var valium det anbefalte så folk som brydde seg om hunden sin gjorde det i beste menning. I senere år har det vist seg at hunder virker roligere fordi kroppen deres sløves ned, men at dette bare gjør at frykten deres øker. Da redigerer jeg posten min. Jeg var ikke klar over dette. Er en del år siden, ja. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 (endret) Her slår du jo selv ditt beste argument i hjel i neste setning? Litt smelling er forskjell fra full krig. Jeg gav også argumenter for positiv og negativ mtp smelling. Første nyttårsaften så jeg hunden min ble litt skremt av et par smell, og da søkte hun mot meg. Jeg bare smilte og lekte med henne som om det var en lek. Etter det, så driter hun for det meste i fyrverkeri. Høye plutselige smell rett på siden fikser ikke mennesker heller, så det forventer jeg ikke av henne heller, og jeg går da selvsagt ikke tur med henne ute blant masse raketter rundt midnatt. Hunder kan ikke resonere, så dårlige opplevelser for dem kan sette seg. Og så lenge det finnes idioter, så vil Nyttårs"aften" vare fra morgen til kveld, og gjerne flere dager før og etter også. Til syvende og sist vet man aldri hvordan en hund vil reagere før situasjonen er der, men det er ikke noe mer grunn for å la være å få hund i tilfelle den blir redd for fyrverkeri, enn det er grunn til å la være å få barn i tilfelle det vokser opp livredd for edderkopper... Der kan du se. Hunder er flokkdyr og de tar etter lederen, som ofte er oss. De merker kroppsspråk mye bedre enn vi gjør. Du løste den bra. Om det virker på alle hunder, er jo usikkert, men det beviser i hvert fall at det finnes andre muligheter å prøve ut enn å be andre slutte med raketter. Endret 28. september 2018 av Countryman Lenke til kommentar
Zork Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 (endret) Litt smelling er forskjell fra full krig. Jeg gav også argumenter for positiv og negativ mtp smelling. Ditt "beste argument" var at det kun skjedde én gang i året. Så fulgte du, helt korrekt, opp med å påpeke at det ikke er en gang i året - det er flere dager før, og opptil flere uker etter, nyttår. Enkelte sparer forøvrig også fyrverkeriet til anledninger senere på året dersom f.eks svigermor fyller rundt år. Så ditt beste argument er altså feil - og du innser det selv. Derfor noe rart at du frembringer det som et godt argument. Der kan du se. Hunder er flokkdyr og de tar etter lederen, som ofte er oss. De merker kroppsspråk mye bedre enn vi gjør. Du løste den bra. Om det virker på alle hunder, er jo usikkert, men det beviser i hvert fall at det finnes andre muligheter å prøve ut enn å be andre slutte med raketter. Du skjønner ikke kompleksiteten i dette. Enhver problemstilling som faktisk har et "det er jo bare å..."-svar, blir ingen stor problemstilling. Mennesker er heller ikke maskiner - svært mange som har hund er også selv nervøse. De kan ikke styre hvorvidt de selv skvetter når noe smeller nært ved. Så kan du si at nervøse mennesker ikke bør få ha hund - men det er nå engang mye de som trenger en mest. Endret 28. september 2018 av Countryman 2 Lenke til kommentar
Dobbeltabbe Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 Jeg har selv hatt en hund som ble redd av fyrverkeri. Nyttårsaften smeller det ganske jevnt rundt der vi bodde, med en topp rundt midnatt selvsagt. Verst ble det da en av naboene i firemannsboligen fyrte av flere batterier på parkeringsplassen tett inntil huset, da satt vi to personer med en livredd hund på soverommet. Vi var selvsagt fly forbanna, naboen visste at hunden var redd og kunne enkelt gått bare et lite stykke unna husene. Du vil helst ikke se et dyr du bryr deg om bli så redd. Mitt forslag til deg er at du, i en god tone, tar kontakt med naboen på forhånd. Si at du gjerne vil sende opp noe fyrverkeri med barna, men at du kan tenke deg å gjøre det mellom klokka sånn og sånn og at det blir eneste fyrverkeriet fra dere. Da har han en mulighet til å f.eks. ta med seg hunden på en kjøretur mens dere fyrer opp raketter, og begge to kommer greit ut av det. Og bikkja slipper å bli redd. 1 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 22. september 2018 Del Skrevet 22. september 2018 (endret) Mine tanker rundt det her er at vi skyter opp raketter én -1- gang i året, for å feire, ha det litt ekstra gøy. Dette er noe folk burde tenke over før de kjøper seg hund. Samtidig synes jeg motstanderne har ett godt poeng, og det er at man skremmer ville dyr med smellingen. De blir skremt og kan løpe ut foran biler og skrenter og slå seg ihjel. Hvor reelt dette er kan jeg ikke vite, men det virker jo logisk. Men uansett, jeg har en knapp på at folk skal få feire som de vil. Dyreeiere må tenke gjennom det her før de får seg dyr. Det beste argumentet jeg har er at dette er noe man gjør én eneste gang i året. Ja, det blir litt smelling noen uker før og etter, og det er dumt. Men det kan jo ha en positiv effekt, å venne dyra litt til smell også. Om det virker eller ikke har jeg ingen forutsetning for å vite. Tror cesar milan har en del info og videoer rundt det her. Kanskje du kan søke opp og vise naboen? Jeg støtter argumentet fult. Jeg vil også fraråde folk til å skaffe seg hund pga. nyttårsaften. Det blir også en utgiftspost mindre. Endret 28. september 2018 av Permanent jobb 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 (endret) Ditt "beste argument" var at det kun skjedde én gang i året. Så fulgte du, helt korrekt, opp med å påpeke at det ikke er en gang i året - det er flere dager før, og opptil flere uker etter, nyttår. Enkelte sparer forøvrig også fyrverkeriet til anledninger senere på året dersom f.eks svigermor fyller rundt år. Så ditt beste argument er altså feil - og du innser det selv. Derfor noe rart at du frembringer det som et godt argument. Jeg skrev det er -NOE SMELLING- en tid før og etter nyttårsaften, og jeg gav grunner til at dette kunne være positivt. Du skjønner ikke kompleksiteten i dette. Enhver problemstilling som faktisk har et "det er jo bare å..."-svar, blir ingen stor problemstilling. Mennesker er heller ikke maskiner - svært mange som har hund er også selv nervøse. De kan ikke styre hvorvidt de selv skvetter når noe smeller nært ved. Så kan du si at nervøse mennesker ikke bør få ha hund - men det er nå engang mye de som trenger en mest. Ikke ta det ut på meg fordi du ikke skjønner omfanget av de enkle svarene jeg gir. Jeg gir enkle svar fordi jeg tenker på alt før jeg skriver. Komplekse problemstillinger kan ha enkle svar, og motsatt. Noen ganger skriver jeg lange svar, og motsatt. Hvis man "trenger" en hund fordi man har visse personlighetsutfordringer, så mener jeg dessverre at det kan føre til at hunden ikke får den treningen og tilsynet den skal, og defor er det best for begge parter at den personen ikke får seg hund. Det kan være en slik situasjon som har ført til naboens ønske her. Hvis man tar en utdannet profesjonell hundetrener, så tror jeg den personen hadde taklet enhver nyttårsaften med en ganske stor variasjon av hunder uten å be naboen om å skyte opp raketter, fordi de vet hvordan å trene hunden. Så etter min mening dreier det seg mest om viljen til å lære om oppdrett og å trene hunden, og det er den retningen som bør vektlegges mest. Det gagner alle parter best. Det finnes så klart grader av alt. Det behøves ikke skytes opp raketter rett ved siden av et hundepensjonst. Jeg tror du forstår. Jeg støtter argumentet fult. Jeg vil også fraråde folk til å skaffe seg hus pga. nyttårsaften. Det blir også en utgiftspost mindre. Hus eller hund? Endret 28. september 2018 av Countryman Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 Jeg skrev det er -NOE SMELLING- en tid før og etter nyttårsaften, og jeg gav grunner til at dette kunne være positivt. Ikke ta det ut på meg fordi du ikke skjønner omfanget av de enkle svarene jeg gir. Jeg gir enkle svar fordi jeg tenker på alt før jeg skriver. Komplekse problemstillinger kan ha enkle svar, og motsatt. Noen ganger skriver jeg lange svar, og motsatt. Hvis man "trenger" en hund fordi man har visse personlighetsutfordringer, så mener jeg dessverre at det kan føre til at hunden ikke får den treningen og tilsynet den skal, og defor er det best for begge parter at den personen ikke får seg hund. Det kan være en slik situasjon som har ført til naboens ønske her. Hvis man tar en utdannet profesjonell hundetrener, så tror jeg den personen hadde taklet enhver nyttårsaften med en ganske stor variasjon av hunder uten å be naboen om å skyte opp raketter, fordi de vet hvordan å trene hunden. Så etter min mening dreier det seg mest om viljen til å lære om oppdrett og å trene hunden, og det er den retningen som bør vektlegges mest. Det gagner alle parter best. Det finnes så klart grader av alt. Det behøves ikke skytes opp raketter rett ved siden av et hundepensjonst. Jeg tror du forstår. Har du noen kjæledyr selv? Utifra det du skriver virker det ikke som du har noe peiling på hva du snakker om... 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 Har du noen kjæledyr selv? Utifra det du skriver virker det ikke som du har noe peiling på hva du snakker om... Har hatt. Hva mener du spesifikt? Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 (endret) Har hatt. Hva mener du spesifikt? Hva er din erfaring med det du anbefaler andre å gjøre her på tråden? Kan være greit å få litt mer en bare meninger i en tråd som dette... Endret 28. september 2018 av Krozmar 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 (endret) Hva er din erfaring med det du anbefaler andre å gjøre her på tråden? Kan være greit å få litt mer en bare meninger i en tråd som dette... Det er mange andre som skriver her som også skriver meninger uten å ha vært igjennom det samme. Det gjelder stort sett i alle andre tråder også. Hvorfor gir du ikke dem det samme kryssforhøret? Endret 28. september 2018 av Taurean 1 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 (endret) Det er mange andre som skriver her som også skriver meninger uten å ha vært igjennom det samme. Det gjelder stort sett i alle andre tråder også. Hvorfor gir du ikke dem det samme kryssforhøret? Beklager om du føler at jeg avhører deg på noen måte.. Jeg skriver her inne som en dyreelsker som har en hund som er 9 år gammel... Edit: jeg blir lett provosert når det kommer til barnet mitt (Som hunden min er). Kommentarene dine blir litt som å rope at folk ikke bør få barn, og det blir man litt provosert av... Det blir veldig personlig for mange... Men for all del, jeg kan påpeke og sitere deg og gi deg en litt mer nøyaktig kritikk om du ønsker det.. Endret 28. september 2018 av Krozmar 3 Lenke til kommentar
Zork Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 (endret) Ikke ta det ut på meg fordi du ikke skjønner omfanget av de enkle svarene jeg gir. Jeg gir enkle svar fordi jeg tenker på alt før jeg skriver. Komplekse problemstillinger kan ha enkle svar, og motsatt. Noen ganger skriver jeg lange svar, og motsatt. Nei, du gir enkle svar fordi du ikke har spesielt god innsikt i mye av det du skråsikkert uttaler deg om. Jo mindre erfaring og kunnskap en har om et problem, jo enklere synes som regel løsningen og jo mer skråsikker blir enkelte. Kilde: Donald Trump. Endret 28. september 2018 av Zork 2 Lenke til kommentar
Denjam Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 Å få seg hund er et valg man tar, og konsekvensene av dette valget må man forvente å ta på egenhånd. Vår tervuren er nå 13 år gammel, gammel og sliten. Dette er en ganske nervøs rase, men det er ikke naboens feil eller problem. Når familien bodde sammen så gikk det på skift å gå timinuttere på tur med den hele kvelden til den vendte seg til det og roet seg ned. Hver gang. Du kan være ekstra snill med din nabo og la han slippe slitet. Men det er hans slit, du er ikke nødt. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 Beklager om du føler at jeg avhører deg på noen måte.. Jeg skriver her inne som en dyreelsker som har en hund som er 9 år gammel... Edit: jeg blir lett provosert når det kommer til barnet mitt (Som hunden min er). Kommentarene dine blir litt som å rope at folk ikke bør få barn, og det blir man litt provosert av... Det blir veldig personlig for mange... Men for all del, jeg kan påpeke og sitere deg og gi deg en litt mer nøyaktig kritikk om du ønsker det.. Jeg føler det blir feil å sammenligne dyr og barn. Vi fungerer jo tross alt svært annerledes. Jeg kan skjønne at det jeg skriver provoserer. Men det er altså meninger jeg står for.. prøver å moderere meg selv for å ikke være for støtende. Føler det blir feil å stenge meg selv med fordi noen kan bli provosert. Det er også noen få som er enige med meg dog. Nei, du gir enkle svar fordi du ikke har spesielt god innsikt i mye av det du skråsikkert uttaler deg om. Jo mindre erfaring og kunnskap en har om et problem, jo enklere synes som regel løsningen og jo mer skråsikker blir enkelte. Kilde: Donald Trump. På utsiden kan det virke sånn, men jeg anser meg selv som den rake motsetningen til den skrullebukken der. Jeg kan garantere at jeg ikke uttaler meg om ting jeg ikke har brukt en god antall del timer i å erverve meg kunnskap om, i det minste teoretisk, og helst erfaringsmessig. Og jeg setter pris på å bli korrigert -hvis- jeg tar feil, og hvis det er intelligent, saklig og helst faglig argumentasjon. Jeg setter ikke andre opp mot andre, splitt og hersk, som den du nevner gjør. 1 Lenke til kommentar
Zork Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 Jeg føler det blir feil å sammenligne dyr og barn. Vi fungerer jo tross alt svært annerledes. Nei, vi gjør ikke det når det gjelder slike ting. Måten vi reagerer på frykt og smerte er nokså lik for alle pattedyr - det er ikke ting som styres av logikk eller rasjonalitet men av de mer primitive delene av hjernene både i mennesker og dyr. 2 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 Hus eller hund? Hund. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 29. september 2018 Del Skrevet 29. september 2018 (endret) Nei, vi gjør ikke det når det gjelder slike ting. Måten vi reagerer på frykt og smerte er nokså lik for alle pattedyr - det er ikke ting som styres av logikk eller rasjonalitet men av de mer primitive delene av hjernene både i mennesker og dyr.Mennesker lærer det veldig fort at fyrverkeri ikke er farlig, innen rimelighetens grenser. For dyr kan det bare fortsette å være traumatisk, det tar lang tid for dem å lære når noe skjer med treg og gjentagende frekvens. Derfor er det så viktig at eiere lærer ferdigheter og kunnskaper til å trene dyret, og ikke forsterker skremselseffekten ved å oppre seg nervøs og usikker. Dyr merker kroppsspråk mye bedre enn vi mennesker. Dyr handler mye mer på instinkt enn vi mennesker. Jeg trodde dette var generell forståelse... Endret 29. september 2018 av Taurean Lenke til kommentar
Zork Skrevet 29. september 2018 Del Skrevet 29. september 2018 (endret) Mennesker lærer det veldig fort at fyrverkeri ikke er farlig, ikke rimelighetens grenser. For dyr kan det bare fortsette å være traumatisk, det tar lang tid for dem å lære når noe skjer med treg frekvens. Derfor er det så viktig at eiere lærer ferdigheter og kunnskaper til å trene dyret, og ikke forsterker skremselseffekten ved å oppre seg nervøs og usikker. Dyr merker kroppsspråk mye bedre enn vi mennesker. Dyr handler mye mer på instinkt enn vi mennesker. Jeg trodde dette var generell forståelse... Igjen... du tror dine antagelser er verdensomspennende selvfølgeligheter og/eller sannheter. Nei - alle mennesker "lærer ikke veldig fort at fyrverkeri ikke er farlig" - det er mange mennesker som er redd for fyrverkeri hele livet. Og det har de forøvrig god grunn til - fyrverkeri er farlig. Mange har mistet hus og hjem på grunn av fyrverkeri. Enda flere har blitt skadet og/eller mistet synet. Det finnes også mange som er redd tordenvær. Noen er redd store åpne områder, menneskemengder, flyturer, edderkopper - alt ting som rasjonelt sett alle (innkludert de som er redd det) vet er totalt ufarlige. Dine "det er jo bare å..." fungerer ikke når det gjelder hverken dyrs eller mennesker psyke. Vi er alle veldig kompliserte vesener. Vi handler mye mer på våre instinkter enn vi liker å tro - dine instinkter sier tydeligvis at du vet det meste om alt, har de fleste svar og kan uttale deg skråsikkert om det... anbefaler at du forsøker å innse at dine instinkter ikke nødvendigvis er rasjonelle, men... vel... instinkter (selv om du tror du er mindre utsatt for å handle basert på dem enn andre dyr.) Endret 29. september 2018 av Zork 3 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 29. september 2018 Del Skrevet 29. september 2018 Mennesker lærer det veldig fort at fyrverkeri ikke er farlig, ikke rimelighetens grenser. For dyr kan det bare fortsette å være traumatisk, det tar lang tid for dem å lære når noe skjer med treg frekvens. Derfor er det så viktig at eiere lærer ferdigheter og kunnskaper til å trene dyret, og ikke forsterker skremselseffekten ved å oppre seg nervøs og usikker. Dyr merker kroppsspråk mye bedre enn vi mennesker. Dyr handler mye mer på instinkt enn vi mennesker. Jeg trodde dette var generell forståelse... Igjen så skriver du om noe du ikke forstår.. Jeg kan fortelle deg at av et kull på 5 valper er det i snitt 2 som klarer seg gjennom tester som omhandler fyrverkeri av de som avler på ettersøkshunder... Altså, er de skuddredd så er de skuddredd, er ikke noe som kan læres vekk på noen som helst måte... De blir avkastet som en mulig kandidat med en eneste gang og heller solgt som kjæledyr... 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå