Gå til innhold

Forespørsel fra naboen...er dette greit eller ikke?

Tab1812

Anbefalte innlegg

Jeg kom til å tenke på noe en nabo ringte og spurte meg om i Desember måned i fjor.

Vi bor temmelig øde og det er ikke mange hus i nærheten.

Naboen som bor et par hundre meter unna ringte og spurte om jeg ikke kunne la være å sende opp fyrverkeri på nyttårsaften for han har en hund som blir så redd.

Er det grei oppførsel? Skal jeg som ikke har dyr ikke kunne feire nyttår med barna mine slik jeg alltid har gjort det fordi naboen har hund?

Det er vel han som må legge tilrette for sin hund, ikke legge byrden på meg?

Hva mener folk om det?

Vi skulle uansett bort den nyttårsaften, men nå nærmer det seg igjen så....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en katt som hater fyrverkeri, så jeg sitter som regel sammen med henne på nyttårsaften, da går det som regel greit selv om klørne setter seg i låret mitt når de nærmeste rakettene smeller. Jeg har titalls naboer som feirer, så det er lite realistisk for meg å spørre om de kan la være..

Jeg synes det er flott at han spurte. Med mindre han var ufin oppforderer jeg det til å la ham få vite at det vil bli raketter ettersom barna ønsker det. Samtidig ville jeg gitt han et tidsrom på kanskje to timer slik at han kan ta seg en lang tur.

Endret av apekjeksen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ehm, selvfølgelig er det greit å spørre deg om noe. Opp til deg om du vil ta hensyn til forespørselen hans. For min del er det mindre greit at du hinter til... hevn?

I all verden da menneske, jeg hinter da ikke til hevn!

Jeg skriver at nå nærmer nyttår seg igjen, altså dilemmaet er aktuellt igjen. Jeez!

• Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg har en katt som hater fyrverkeri, så jeg sitter som regel sammen med henne på nyttårsaften, da går det som regel greit selv om klørne setter seg i låret mitt når de nærmeste rakettene smeller. Jeg har titalls naboer som feirer, så det er lite realistisk for meg å spørre om de kan la være..

Jeg synes det er flott at han spurte. Med mindre han var ufin oppforderer jeg det til å la ham få vite at det vil bli raketter ettersom barna ønsker det. Samtidig ville jeg gitt han et tidsrom på kanskje to timer slik at han kan ta seg en lang tur.

Ufin var han jo ikke, men det var helt klart at han ønsket at vi ikke skulle bråke.

Selv hadde jeg ihvertfall aldri latt mitt problem bli naboene sitt problem.

Vi sender alltid opp ved midnatt vi, så tidsrommet er temmelig vanlig for den slags :)

Det blir nok vanlig feiring ja.

Lenke til kommentar

Jeg bare blir litt paff her jeg, beklager. Men er det virkelig så farlig at han spurte? Selvfølgelig vil han ikke at hunden skal bli redd. Om datteren din hadde vært mørkeredd ville du vel ikke at naboen skulle skrudd av lyset når hun gikk forbi på kvelden heller, til tross for at du bare kunne kjøpt en lampe?

Det var bare en forespørsel, mann.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Ufin var han jo ikke, men det var helt klart at han ønsket at vi ikke skulle bråke.

Selv hadde jeg ihvertfall aldri latt mitt problem bli naboene sitt problem.

Vi sender alltid opp ved midnatt vi, så tidsrommet er temmelig vanlig for den slags :)

Det blir nok vanlig feiring ja.

Noen fyrer jo opp raketter hele dagen, og til langt på natt. I år kan du jo kanskje si ifra til naboen om at dere blir hjemme, og at du ikke ønsker skuffe barna. Men heller be naboen om å gå til dyrlegen å få litt beroligende til hunden. Du kan jo også si at det blir bare raketter fra kl - kl, for eksempel. Jeg ser overhodet ikke noe galt i en vennlig forespørsel fra naboen i utgangspunktet.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Er det grei oppførsel?

Ja, det er helt greit å spørre. Du trenger ikke føle deg forpliktet til å la være, men for han og hans hund er det helt sikkert greit å vite at det kommer et smell eller ti slik at han kan ta sine forhåndsregler. Så om du føler for å være en god nabo kan du jo fortelle ham at du har til hensikt å skyte opp litt og om mulig også hvilket tidspunkt det kommer til å skje.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Ja, det er helt greit å spørre. Du trenger ikke føle deg forpliktet til å la være, men for han og hans hund er det helt sikkert greit å vite at det kommer et smell eller ti slik at han kan ta sine forhåndsregler. Så om du føler for å være en god nabo kan du jo fortelle ham at du har til hensikt å skyte opp litt og om mulig også hvilket tidspunkt det kommer til å skje.

Helt enig, det må jo være lov til å spørre. Er det ikke så vi lever sammen? Dialog er som regel bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mine tanker rundt det her er at vi skyter opp raketter én -1- gang i året, for å feire, ha det litt ekstra gøy. Dette er noe folk burde tenke over før de kjøper seg hund.

Samtidig synes jeg motstanderne har ett godt poeng, og det er at man skremmer ville dyr med smellingen. De blir skremt og kan løpe ut foran biler og skrenter og slå seg ihjel. Hvor reelt dette er kan jeg ikke vite, men det virker jo logisk.

Men uansett, jeg har en knapp på at folk skal få feire som de vil. Dyreeiere må tenke gjennom det her før de får seg dyr. Det beste argumentet jeg har er at dette er noe man gjør én eneste gang i året.

Ja, det blir litt smelling noen uker før og etter, og det er dumt. Men det kan jo ha en positiv effekt, å venne dyra litt til smell også. Om det virker eller ikke har jeg ingen forutsetning for å vite.

Tror cesar milan har en del info og videoer rundt det her. Kanskje du kan søke opp og vise naboen?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mine tanker rundt det her er at vi skyter opp raketter én -1- gang i året, for å feire, ha det litt ekstra gøy. Dette er noe folk burde tenke over før de kjøper seg hund.

Samtidig synes jeg motstanderne har ett godt poeng, og det er at man skremmer ville dyr med smellingen. De blir skremt og kan løpe ut foran biler og skrenter og slå seg ihjel. Hvor reelt dette er kan jeg ikke vite, men det virker jo logisk.

Men uansett, jeg har en knapp på at folk skal få feire som de vil. Dyreeiere må tenke gjennom det her før de får seg dyr. Det beste argumentet jeg har er at dette er noe man gjør én eneste gang i året.

Ja, det blir litt smelling noen uker før og etter, og det er dumt. Men det kan jo ha en positiv effekt, å venne dyra litt til smell også. Om det virker eller ikke har jeg ingen forutsetning for å vite.

Tror cesar milan har en del info og videoer rundt det her. Kanskje du kan søke opp og vise naboen?

Nå skal du få min personlinge mening...

Jeg mener du er litt omstendig her.. Jeg har hund som hater fyrverkeri, det er ikke bare at han blir redd når det fyres av raketter, men han får totalt angst av å i det hele tatt gå ut døra.. Han kunne gjøre fra seg innendørs fremfor å gå ut, og dette er en hund som har lyst ut. Syter, men snur i døra med en gang han kjenner kruttlukta. Hunden min er 9år og noen månder og jeg har gjort alt jeg kan for å venne han til fyrverkeri, men det vil aldri skje...

Ellers har jeg ei vennine som driver med hester, griser osv.. de blir alle også redde.. Hun må på nyttårsaften være inn hos hestene og roe de ned for at de ikke skal bli for urolige..

Forespørselen er helt innafor, men nå fyrer jeg jo av fyrverki selv klokka 00:00 og bor på landet hvor vi alle er dyreelskere.. Så vi fyrer av i ca 15minutter.. og så er vi ferdig med det, så går vi tilbake å sjekker om dyrene har det bra...  Ingen før ingen etter..

Personlig synest jeg det er litt trist at du fraråder folk til å skaffe seg dyr grunnet nyttårsaften...

Ellers må jeg si at du henviser til Cesar Millan for info, en som er svært kjent for å kontrollere dyr med domminans... Og iallefall ikke noen man bør søke råd for å venne av frykten til dyr...

• Liker 4
Lenke til kommentar

Fraråder ikke folk, ber dem tenke gjennom dette med fyrverkeri. Kanskje lære seg teknikker og lære dyret å takle det bedre. Er det galt?

Første nyttårsaften så jeg hunden min ble litt skremt av et par smell, og da søkte hun mot meg. Jeg bare smilte og lekte med henne som om det var en lek. Etter det, så driter hun for det meste i fyrverkeri. Høye plutselige smell rett på siden fikser ikke mennesker heller, så det forventer jeg ikke av henne heller, og jeg går da selvsagt ikke tur med henne ute blant masse raketter rundt midnatt.

Hunder kan ikke resonere, så dårlige opplevelser for dem kan sette seg. Og så lenge det finnes idioter, så vil Nyttårs"aften" vare fra morgen til kveld, og gjerne flere dager før og etter også. Til syvende og sist vet man aldri hvordan en hund vil reagere før situasjonen er der, men det er ikke noe mer grunn for å la være å få hund i tilfelle den blir redd for fyrverkeri, enn det er grunn til å la være å få barn i tilfelle det vokser opp livredd for edderkopper...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...