AnonymDiskusjon Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Hei! Jeg lurer på om folk har erfaring med ulike sovemedisiner som hjelper å holde en sovende. Vet at det finnes medisin for innsovning, men jeg sliter altså med å holde meg sovende. Ofte ender jeg opp med å sove i 3-4 timer per natt, uten at jeg har problemer med å få dagen til å gå i etterkant. Problemet ligger hovedsakelig at det ofte kan bli svært vanskelig å fungere slik i lengre perioder, da dette naturligvis påvirker mitt dagligliv. Har ofte vært innom legen og DPS uten egentlig å få riktig eller god nok hjelp. Har aldri funnet en grunn til at det er slik, og medisineringen virker heller ikke. Har tidligere fått circadin, melatonin og vallergan, men dette er medisiner som ikke fungerer optimalt hos meg, og særlig ikke i det lengre løp, samt har «zombie»-lignende bivirkninger. Mao er dette uaktuelt. Har også prøvd ulike råd på nett, samt ineffektive kjærringråd, uten at dette har fungert i det hele tatt. Fastlegen min er heller ikke særlig mye å skryte av, og nå venter jeg strengt tatt på at fastlege-byttet trer i kraft. Likevel er dette et stort problem nå, og jeg vurderer å dra til han med forslag til noen medikamenter som hjelper med å holde på søvnen. Lurer derfor på om folk har kjennskap til ulike medikamenter jeg kan gjøre litt research på, og eventuelt foreslå ovenfor legen min? Takk for all hjelp! Anonymous poster hash: ad4eb...0f9 Lenke til kommentar
xRun Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 (endret) Søvn uten medikamenter bør alltid være prioritert over medikamenter. Kanskje du har insomnia? Her er litt om det fra Mayo Clinic, med noen tips for å sove gjennom natten: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/insomnia/expert-answers/insomnia/faq-20057824 Selv sover jeg ofte ikke lenger enn 4 timer i strekk, og må ta det i etpar omganger når det skjer. Det funker for meg, men folk er forskjellig. Endret 19. september 2018 av xRun Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 22. september 2018 Del Skrevet 22. september 2018 Aller først: Det er helt forbausende lenge kropp og hjerne kan holde ut med fire timer søvn dersom de er dype og gode timer, og med mindre du våkner pga smerter tyder det at du våkner av deg selv neppopp på at de ER dype og gode. Behovet for sju-åtte timer er en oppskrytt myte, i hvert fall for en del personer. Det er et gjennomsnittstall og det finnes folk som lever et helt liv med 3-4 timer søvn i sin voksne alder og fungerer utmerekt, mens andre fungerer ikke ordentlig med 9-10 timer heller. (Winston Churchill var like “trivelig” å ha med å gjøre som en mannevond hund etter en natt med mindre enn åtte timer, og fungerte best etter en med 11-12 - og man må vel kunne si han fungerte svært så utmerket da. Gad vite hva den mannen kunne utrettet om han hadde vært blant dem som klarte seg med halvparten av søvnmengden...) Likevel: Selv om man kan fungere forbausende lenge med fire timer er det nok mindre enn ønskelig over litt tid for 99 prosent av oss mennesker, og tilhører du disse 99 prosentene er det derfor helt naturlig det påvirker dagliglivet. Imidlertid er det slik at INNsovningsmedisin gjerne har virkningen at søvnen forkortes hos dem som trenger lite fra før, Det er altså alle mulige grunner for å unngå slik medisin om man trenger lite søvn fra før. Er du utredet for søvnapnè, som har kort søvn, ikke særlig dyp søvn og døsighet halve dagen eller mer (ikke alltid merkbar om man ikke eksakt vet hva man skal se etter, men alltid målbar) som typiske kjennetegn? Din fastlege kan om han skriver tre-fire linjer for medisinsk å begrunne behov rekvirere en slik utredningsstart. Første del av utredningen er enkel, men krever 2*time (25-30 minutter) med 20-30 timer mellomrom ved et sykehus som har spesialistpersonell med nødvendig kompetanse på området, sjelden mer enn ett sykehus pr fylke Natten mellom tilbringer man åtte nærmere avtalte timer i velegnet seng/rom (hjemme eller på et annet sted man velger etter å kartlagt og planlagt litt for best mulig søvnkvalitet) med en utlånt “detektor” festet til pysjamasen, den starter automatisk når de åtte avtalte timene starter og innen da skal man ha inntatt horisontal stilling. Gitt en natt man har sovet minst normalt godt forteller informasjonen den har samlet i løpet av natten i timen dagen etter om søvnapnè kan utelukkes eller bør utredes nærmere, samt også litt om “intensiteten” på søvnen den tiden du har sovet og dine bevegeler i søvne, som ofte indikerer “noe uegnet” rundt seng, madrass, lys, rom etc. Spesialist ved sykehuset tar videre avgjørelser dersom "detektoren" signaliserer at videre utredning er nødvendig/nyttig, ofte er den at man får på utlån et “overtrykksapparat” som skal brukes når man sover og med en del ukers mellomrom sjekkes/fintunes av spesialutdannet sykepleier for å optimalisere kvalitet/lengde. Ventetid for en slik førstedel varierer betydelig fra sted til sted, så sjekk for ditt eget helseområde. Husk i den forbindelse at legen står 100 % fritt til å velge sted innen helseregionen (sørøst, sør, vest, midt-Norge osv) og at i prinsipp kan du selv også anvise legen hvilket sted som skal velges, et valg legen bare kan avvise med medisinsk begrunnelse knyttet til deg som pasient. Prisen for utredningen er lik uavhengig av stedsvalg (775- 800 kr hvor ca 700 av kronene er egenandel som førers på egenandelskort, resten er materiell og er +/- 10-20 kr for ulike materiellleverandører ved ulike sykehus), men refusjon for reise og evt opphold gis kun om han velger nærmeste mulige sted. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 23. september 2018 Del Skrevet 23. september 2018 Første som slår meg er jo og bygge opp under det xRun skriver, nettop at søvn bør du prøve og få til og virke på egenhånd, eller naturlig. Jeg har selv slitt mye med søvn gjennom livet, men mest med innsovning, men det går seg til ettersom man blir eldre. Jeg slår noen slag i blinde da du oppgir veldig lite konkret info om hva du opplever annet enn kort søvnsyklus; -Anabole steroider er veldig kjent for å ha den effekten du beskriver, nettop å våkne etter noen få timer søvn og derpå være lys våken. -Er du jente/gutt, av typen som spiser for lite mat og/eller drikker altfor mye brus(spes med koffein)/energidrikker så vet jeg erfaringsmessig fra folk jeg kjenner at dette kan føre til det du beskriver. -Hvordan føler du deg når du våkner? Er du sulten? Lys våken? Trøtt? Tenker du mye på "livet" eller andre ting? Da kan det jo være litt psykiske ting som holder deg våken når du først våkner, er jo vanlig og våkne i løpet av natten men de fleste får vel sove igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå