Redaksjonen. Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Neste år setter Deutsche Bahn et batteridrevet tog i prøvedrift i Tyskland.Tyskland får snart sitt første batteritog Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Inb4HydrogenSpammere 3 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 (endret) "Men ælle har et syskjenbarn på" ....., som allerede er i drift. Verdens første hydrogen tog reiser i tysk forsted trafikk De hydrogendrevne brenselcelletogene er ment å erstatte diesel som fremdriftsmiddel på lang sikt Berlin - Verdens første brenselcelletog ruller i tysk forstadstrafikk. Siden mandag forbinder det utslippsfrie regionale toget Coradia iLint byene Bremervörde, Cuxhaven, Bremerhaven og Buxtehude. På den nesten 100 kilometer lange ruten skal to av togene transportere passasjerer i vanlig planlagt trafikk. På lang sikt skal de hydrogendrevne brenselcelletogene erstatte diesel som drivmiddel på skinnene. I 2020 skal 14 tog brukes. https://derstandard.at/2000087486638/Weltweit-erste-Wasserstoff-Zuege-fahren-im-deutschen-Nahverkehr Men det er flott med konkurranse i starten på en utvikling. Så kan skjøteledninger, batterier og/eller hydrogen velges til slutt. Kanskje alle tre, hver til sitt bruk. Det hadde vært synd om man ikke skulle prøve ut en løsning som kanskje kan være den beste. Enten det er det ene eller andre. Og det er nok både totaløkonomi og driftssikkerhet som skal testes. Endret 19. september 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Savner mer info om batteriet. Hvor mange kWt? Hvor mange kg? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 (endret) 40 km høres ut som mer enn nok rekkevidde ettersom det sikkert kommer til å gå 90-99% av tiden med strøm fra kjøreledningene. Kjekt for eksempel på steder der det er utfordringer med å føre kjøreledninger. I snøoverdekninger av tre (pga brannfare), over en del bruer og under underganger med fare for nedfall på kjøreledningene og strekninger der høyspentnettet er spesielt svakt eller det er vanskelig å bygge kjøreledninger på grunn av terreng, framføring av kabler, risiko av ulike slag eller estetikk. Jernbaner i urbane strøk hadde for eksempel sett bedre ut uten kjøreledninger. Endret 19. september 2018 av Simen1 2 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 https://en.wikipedia.org/wiki/Alstom_Coradia_LINT#iLint Lenke til kommentar
missi Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Hva skal en med batteritog når en har batteribiler? Skal tog være elektriske så har vi kjøreledninger. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Hva skal en med batteritog når en har batteribiler? Skal tog være elektriske så har vi kjøreledninger. Rapporten viser at nullutslipp på dieselstrekningene Nordlandsbanen, Røros-, Solør- og Raumabanen blir billigere både med hydrogen- og batteridrevne tog enn med vanlig elektrifisering eller bruk av biodiesel. – I Tyskland skal 100 hydrogendrevne togsett snart settes inn i persontrafikk, og disse togsettene har mye til felles med de som brukes på Raumabanen. Derfor er det ikke utenkelig at hydrogenteknologi om noen år kutter CO2-utslipp både i vei-, sjø- og jernbanetransport i Norge https://forskning.no/2018/03/denne-unike-lastebilen-vil-skape-ny-norsk-industri/produsert-og-finansiert-av/sintef 1 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Hva skal en med batteritog når en har batteribiler? Skal tog være elektriske så har vi kjøreledninger. Du kan ikke tenke noen fordeler med dette? Som eksempelvis noe skjer, så kan de kjøre videre, ikke sitte fast i et gjell et sted f.eks. Det kan være steder der det er vanskelig, dyrt eller ikke allerede bygget. Tror Tyskland har et par hybridtog for å kjøre strekninger som er delvis elektriske. Du kunne og fint laget strømledning over alle veier i hele Norge. Og så hadde biler en ledning opp fra taket med kontakt til kjøreledning over veibanen. Så kunne alle biler og kjørt på strøm fra ledning. Det hadde derimot blitt rimelig dyrt. Hvis det var så lett å gjøre for tog, kunne det blitt gjort for bil og. 2 Lenke til kommentar
High-Fidelity Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 Litt pussig at TU ikke har skrevet noen ting om verdens første hydrogentog (i Tyskland) som hadde verdenspremiere for noen dager siden. https://fuelcellsworks.com/news/world-premiere-alstoms-hydrogen-trains-enter-passenger-service-in-lower-saxony/ 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 Så kan skjøteledninger, batterier og/eller hydrogen velges til slutt. Skjøteledninger? Ja, for fylling av hydrogen skjer som kjent trådløst. Litt pussig at TU ikke har skrevet noen ting om verdens første hydrogentog (i Tyskland) som hadde verdenspremiere for noen dager siden. https://fuelcellsworks.com/news/world-premiere-alstoms-hydrogen-trains-enter-passenger-service-in-lower-saxony/ Ingen bryr seg. Derfor. Dead end. 2 Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 Burde vært noe for Ålgårdsbanen, hvor dresinene i dag tråkker forbi sakte og stillestående køer på E-39.... 1 Lenke til kommentar
Itholia Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 Så kan skjøteledninger, batterier og/eller hydrogen velges til slutt.Skjøteledninger? Ja, for fylling av hydrogen skjer som kjent trådløst. Litt pussig at TU ikke har skrevet noen ting om verdens første hydrogentog (i Tyskland) som hadde verdenspremiere for noen dager siden. https://fuelcellsworks.com/news/world-premiere-alstoms-hydrogen-trains-enter-passenger-service-in-lower-saxony/ Ingen bryr seg. Derfor. Dead end. Et batteritog i dag er håpløst. Skulle vi kjørt batteridrift mellom Skien og Eidsvoll i dag må man ha et batteri på nesten 350 tonn. Togsettet veier 235 tonn. Så man igjen ta høyde for den økte vekten på batteriet og igjen øke batterivekten ytterligere. Samtidig må man da også regne inn ekstremt svekket bremseevne og tregere akselerasjon. Kortere avstander som f.eks 40-60km kan man nok drive med batteri mellom kontaktledningsområder. Noe særlig over det er ikke batteriteknologien klar for i dag. Hydrogen derimot kan settes i drift innen få år. 1 Lenke til kommentar
Itholia Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 Burde vært noe for Ålgårdsbanen, hvor dresinene i dag tråkker forbi sakte og stillestående køer på E-39.... Bane NOR har gjort trafikkberegninger og funnet ut at per i dag er det ikke trafikkgrunnlag til å gjenoppbygge banen. Hadde den ikke blitt nedlagt i utgangspunktet hadde nok regnestykket sett annerledes ut. Lenke til kommentar
High-Fidelity Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 Ingen bryr seg. Derfor. Dead end. Er vel heller at du ikke bryr deg og ikke er oppdatert på diverse planer. Hydrogentog er nå også underveis i England: https://www.globalrailwayreview.com/news/73632/hydroflex-birmingham-porterbrook/ 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 (endret) Er vel heller at du ikke bryr deg og ikke er oppdatert på diverse planer. Hydrogentog er nå også underveis i England: https://www.globalrailwayreview.com/news/73632/hydroflex-birmingham-porterbrook/ Et stort kollektivt gjesp. Endret 21. september 2018 av hekomo Lenke til kommentar
trikola Skrevet 22. september 2018 Del Skrevet 22. september 2018 Er vel heller at du ikke bryr deg og ikke er oppdatert på diverse planer. Hydrogentog er nå også underveis i England: https://www.globalrailwayreview.com/news/73632/hydroflex-birmingham-porterbrook/ En MoU er jo ikke noe stort. Kan vel knapt kalles en kontrakt. Lenke til kommentar
High-Fidelity Skrevet 22. september 2018 Del Skrevet 22. september 2018 En MoU er jo ikke noe stort. Kan vel knapt kalles en kontrakt. Nei, men så er det mange flere på vei. Det var bare et eksempel. Britene går mot hydrogentog til å erstatte dieseltogene. Og det er planer i flere andre land. Kan være greit å være litt oppdatert før man uttaler seg bastant :-) 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå