OddZen Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 (endret) Hei.Kjøpte et par Creative Gigaworks T20 på komplett. De har fått veldig bra omtale på komplett, blant annet pga at de kan spille høy lyd.Jeg har gått fra et par 10 år gamle Logitech 2.1 anlegg, 2 høytalere og en sub.Lyden i Creative høytalerne er ikke særlig bra, når jeg skrur lyden slik at den er litt over halv volum er det høy lyd, men det spraker i høytalerne. Et eksempel er "Hello" med Adele. Når hun trykker på i refrenget så blir det skurring, hakking.Har latt høytalerne stå på 2 arbeidsdager før jeg skrudde opp lyden for å kjøre dem inn, så dette var skuffende.Er det akkurat mine som er dårlige eller?Skal da ikke sprake slik i høytalere på litt over halv volum... Har treble og bass midt på også. En sang er f.eks. Hello med Adele. Når hun trykker på så blir det skurring, hakking. Endret 19. september 2018 av OddZen Lenke til kommentar
vidor Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Folk uttaler seg basert på referansene de har. Det som er høyt for noen er moderat for andre. Generelt har de Logitech-variantene jeg har testet spilt svært høyt, uten at lyden har vært spesielt balansert. Creative har vært mer fulltone selv om de har sine problemer de også. Det kommer vel til syvende og sist til om du prioriterer høy lyd over mest mulig riktig lyd. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 19. september 2018 Forfatter Del Skrevet 19. september 2018 Folk uttaler seg basert på referansene de har. Det som er høyt for noen er moderat for andre. Generelt har de Logitech-variantene jeg har testet spilt svært høyt, uten at lyden har vært spesielt balansert. Creative har vært mer fulltone selv om de har sine problemer de også. Det kommer vel til syvende og sist til om du prioriterer høy lyd over mest mulig riktig lyd. Men det skal vell ikke skurre på 60-70% av maks volum..? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Kommer helt an på signalet du mater dem med. Du finner sikkert også materiale du kan kjøre 100% med uten problemer og noe som vil skurre på 50%. Ved å ikke ha så stor forsterker i disse enhetene får de ned prisen som igjen gjør dem rimeligere å kjøpe. Selve høyttaler-elementet er veldig lite noe som også begrenser hvor mye effekt det tåler før de vil gi vreng. Gamle Pc-høyttalere hadde mye større elementer og var sånn sett mer fornuftig designet i forhold til hvor mye du kunne guffe på. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 (endret) Det er et uttrykk som heter "crankable" om innspilt musikk, du har kanskje hørt om det? Vet ikke hva din kilde er men musikk rammet av "The Loudness War" er ofte innspilt veldig høyt, gjerne over 10 dB høyere og mer enn det som er "anbefalt". Musikk som er så høyt innspilt har egentlig ikke ren lyd, til og med ved lavt volum - og det skal veldig lite til før det klipper/vrenger seg. Hello av Adele fra albumet 25 er en forferdelig høy og elendig innspilling (cd/digital) som ikke kan høres bra ut høyt, uansett hva du spiller den av på. Albumet er alt annet enn "Crankable". Sjekk noe med høy DR - fra musikk du har, bruk dette nettstedet som hjelpemiddel: http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=adele&album= Vri på og fortell hvordan det høres ut. Edit: Det trenger altså ikke være noe feil med lydanlegget ditt. Endret 19. september 2018 av Mr_Spock Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 19. september 2018 Forfatter Del Skrevet 19. september 2018 (endret) Det er et uttrykk som heter "crankable" om innspilt musikk, du har kanskje hørt om det? Vet ikke hva din kilde er men musikk rammet av "The Loudness War" er ofte innspilt veldig høyt, gjerne over 10 dB høyere og mer enn det som er "anbefalt". Musikk som er så høyt innspilt har egentlig ikke ren lyd, til og med ved lavt volum - og det skal veldig lite til før det klipper/vrenger seg. Hello av Adele fra albumet 25 er en forferdelig høy og elendig innspilling (cd/digital) som ikke kan høres bra ut høyt, uansett hva du spiller den av på. Albumet er alt annet enn "Crankable". Sjekk noe med høy DR - fra musikk du har, bruk dette nettstedet som hjelpemiddel: http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=adele&album= Vri på og fortell hvordan det høres ut. Edit: Det trenger altså ikke være noe feil med lydanlegget ditt. Takk for svar begge to. Jeg prøvde litt av Madeleine Peyroux som sto på siden, blir fortsatt ikke bra, er skurring i høye partier på samme volum, må være noe galt! Prøvde flere andre høytalere på butikken, men de hadde ikke disse som fikk så bra score så fikk ikke prøve dem og gamblet å bestilte dem fra komplett. De på butikken vrengte seg ikke som disse som skal være bedre. Jeg sender dem inn igjen og prøver meg på Logitech Z623, de får veldig bra score mange plasser, dyrere men gir lett 400 kr for å slippe å høre på forvrengt lyd. Endret 19. september 2018 av OddZen Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Kan hende det er noe feil med de ja, Logitec Z623 vil ihvertfall gi deg mer bass Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 19. september 2018 Forfatter Del Skrevet 19. september 2018 Kan hende det er noe feil med de ja, Logitec Z623 vil ihvertfall gi deg mer bass Litt bedre bass enn på disse er ikke å forakte! Bassen her ble håpløs pappdunking, så det kan bare bli bedre herfra =) Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Har et lignende Logitec anlegg på badet, skikkelig bra trykk i det. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 19. september 2018 Forfatter Del Skrevet 19. september 2018 Har et lignende Logitec anlegg på badet, skikkelig bra trykk i det. Godt å høre! Må bare få kona og ungene ut for en helg da! =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå