Gå til innhold

Tilbød å fjerne sår og kviser på barne­hagebilder - nå har fotografen fått sparken


Eriksendrul

Anbefalte innlegg

For meg, Årets mest idiotiske sak. 

 

 

Jeg har nære venner som jobber som fotografer, De har de siste årene tatt mye bilder av Barne og ungdomskoleelever, både klassebilder og portrett, de har også vært med noen barnehager på friluftsdager og temadager for og ta bilder. Foreldre får tilbud om og kjøpe disse bildene hvis foreldre skriver under på at bilder som inneholder deres egne barn kan selges til andre foreldre i barnehagen, Hvis noen foreldre sier nei så blir bilder der deres barn kan bli identifisert ikke solgt, Ganske gode regler der altså.

 

De har også blitt kontaktet av foreldre og elever som har spurt om retusjering av nettopp kviser og sår,plaster å til og med tannregulering,De har også blitt kontaktet  for og endre klær på portrettbilder da noen plagg ikke kommer like heldig ut da man bare ser fra øvre del på bryst og opp. . i deres kontrakter står det ikke en boks man kan krysse av i men i et avsnitt lengre ned "Vi kan kontaktes hvis dere ønsker endringer i bilde i form av retusjering,Lys og lignende", Det er ganske mange som ønsker dette. Hvis de tar skolebilder for en skole med 3-400 elever så får de normalt inn mellom 50 og 100 henvendelser der enten foresatte eller elever ønsker endring på bildet.

(Hadde de hatt en boks for avkryssing ville de nok fått flere henvendelser, Det fordrer jo at mottaker av bildene har lest det som står i avtalen og at de vet om tilbudet, noe ikke alle gjør)

 

 

Men nå har en fotograf mistet sin avtale med en kommune fordi de tilbyr dette.