Gå til innhold

Hva slags energikilder skal holde liv i Svalbard?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror en hel del effekt kan hentes inn via forbruksreduksjoner som enøktiltak på bygningene. Det er kanskje billigere å redusere forbruket med 20% på denne måten enn å bygge denne kapasiteten i form av kraftverk.

Videre mener jeg Svalbard ikke kan stå på én fot. De er helt avhengige av redundans forsyningsmessig. Med andre ord må de velge minst to av tre: Sjøkabler, innskipet drivstoff (kull, diesel, LPG, LNG, CNG, uran, hydrogen etc) og egenforsynt kraft (kull, vind, havstrøm).

Personlig tror jeg de vil kombinere enøk, sjøkabler, og et varmekraftverk som normalt baseres på innskipet LPG og har egenprodusert kull som forsyningssikkerhet. Eventuelt bytte ut LPG med innskipet hydrogen og brenselceller. Sistnevnte vil også åpne for energilagring for lastutjevning av sjøkabelen.

Solkraft tror jeg utgår på grunn av mørketid. Vindkraft tror jeg utgår på grunn av driftssikkerhet (snø og is på bladene). Uran og Thorium er en politisk verkebyll og prinsipprytteri. LNG, CNG minner for mye om månelandingen/mageplasket. Diesel er dyrt og havstrømsturbiner er for komplisert, dyrt og usikkert.

Lenke til kommentar

Strømkabel må da være et veldig godt utgangspunkt her, både med tanke på at man knytter Svalbard sterkere sammen med fastlandet og at man muliggjør større tilførsel av strøm til landstrøm ol. Samtidig muliggjør man også lokal produksjon.

Ja, sjøkabel er et godt utgangspunkt, men på grunn av forsyningssikkerhet må det være andre kraftkilder også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...