Gå til innhold

RTX 2080 VS GTX 1080. Hvor mye bedre?


Eriksendrul

Anbefalte innlegg

Hvor mye bedre er 2080 vs 1080
 
 
Det jeg har nå er
MSI GeForce GTX 1080 Aero OC


Spesifikasjoner


Kjerneklokke

1632 MHz

Boost Clock

1771 MHz

VR Ready

Yes

Maks. oppløsning

7680 x 4320

Størrelse

8 GB

Teknologi

GDDR5X SDRAM

Faktisk klokkehastighet

10.01 GHz

Bussbredde

256-bit
 
Strømforbruk ved drift

180 watt

Inkludert programvare

MSI Afterburner

Tilpassede standarder

MIL-STD-810G

 


 
Dette kortet vurderer jeg og kjøpe
 
ZOTAC GeForce RTX 2080 AMP! Edition
 


 
Busstype

PCI Express 3.0 x16

Grafikkprogram

NVIDIA GeForce GTX 1080

Kjerneklokke

1632 MHz

Boost Clock

1771 MHz

VR Ready

Yes

Maks. oppløsning

7680 x 4320

Maks. antall skjermer som støttes

4

Grensesnitt

 

DVI-D (dobbeltlenke) 
3 x DisplayPort 
HDMI

Støttede API

DirectX 12, OpenGL 4.5

Egenskaper

Nvidia SLI Multi-GPU Technology, MSI Solid Capacitor, Nvidia 2-veis SLI -klar, MSI Afterburner, Military Class 4 Components, klar for NVIDIA G-Sync, Nvidia SHIELD ready, Nvidia GeForce GTX VR Ready, HDCP

Minne

Størrelse

8 GB

Teknologi

GDDR5X SDRAM

Faktisk klokkehastighet

10.01 GHz

Bussbredde

256-bit

Systemkrav

Påkrevd strømforsyning

500 W

Ekstrakrav
8-pins PCI Express-strømkontakt

Diverse

Strømforbruk ved drift

180 watt

Inkludert programvare

MSI Afterburner

Tilpassede standarder

MIL-STD-810G

 

 

 

Ikke tenk på pris, Kun ytelse. Jeg ser jo at tallene er forskjellig men jeg kan ikke nok til og beregne eller finne ut hvor mye bedre ytelse det tilsvarer. For eksempel i Prosent. Jeg blir jo bedre rustet til fremtidig spill og syntes jeg har sett noe om noe ny teknologi som er tilpasset visse spill osv. Men er i det store og det hele litt blank

 

Er det noen store endringer fra 1080 til 2080 ? Noen funksjoner for eks.
 

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les tester, og regn ut prosenten selv:

 

http://www.prosent.no/kalkulator/prosentkalkulator/?calc_4_x=&calc_4_y=&4_submit=#calc_4

 

2080 har RTX, som gir DLSS og Raytracing. Der spillet støtter DLSS, så vil man få en god ytelsesboost VS 1080ti og ikkje minst 1080.

 

DX 12 virker å yte en god del bedre med 2080 korta vs 10 serien.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 Lurer også på om det er noen store forskjeller på 2080 kortene, 2.100 kroner skiller det billigste og det dyreste, Det er jo en slump penger, 

 

Er det bare design,merke og vifteløsning eller er den faktiske ytelsen bedre også ?

 

På for eksempel

10490 kr

https://www.komplett.no/product/1090961/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/asus-geforce-rtx-2080-rog-strix-gaming-o# 

 

8390 kr

https://www.komplett.no/product/1092178/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/palit-geforce-rtx-2080-gamingpro#

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Lurer også på om det er noen store forskjeller på 2080 kortene, 2.100 kroner skiller det billigste og det dyreste, Det er jo en slump penger,

 

Er det bare design,merke og vifteløsning eller er den faktiske ytelsen bedre også ?

 

På for eksempel

9 861,-

https://www.komplett.no/product/1090961/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/asus-geforce-rtx-2080-rog-strix-gaming-o#

 

7 969,-

https://www.komplett.no/product/1092178/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/palit-geforce-rtx-2080-gamingpro#

Til info så har prisene hos komplett på disse blitt litt lavere.

Man betaler alltid mere for Strix Rog produkt linjen fra merkevare produsenten Asus.

Palit er litt mindre merkevare enn Asus og Msi som gjerne har mere påkostede egne kjøleløsninger.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Fra tek.no sin test i dag kan vi se at GTX 1080 leverer (i 4k oppløsning) en gjennomsnittlig FPS på 45.2, mens RTX 2080 gir 61.9. For å finne ut hvor mange prosent raskere sistnevnte er deler jeg de to tallene på hverandre: 61.9/45.2 = 1.369

 

Fra dette ser jeg at RTX 2080 er 36.9 % raskere enn GTX 1080.

 

16-17 fps i snitt mer, det er ikke større strekk enn det altså? 

Lenke til kommentar

16-17 fps i snitt mer, det er ikke større strekk enn det altså? 

 

Det er snakk om 16-17 fps forskjell som du sier. Det er viktig å huske på at dette er for målinger i 4k, og det blir derfor en nokså markant andel av total fps. For lavere oppløsninger vil den absolutte forskjellen i fps generelt være større. Så får det være opp til hver enkelt om hoppet i ytelse kan forsvares av det i pris!

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hvor mye bedre er 2080 vs 1080

 

Hei, TS! 

 

Jeg vil anbefale å vente litt og se på reviews som kommer ut. De nye kortene er tros alt veldig dyre, så å tenke langt å godt er en god ide. 

 

Vil anbefale å ta en titt på denne videoen, han kommer med noen gode grunner til å vente litt ekstra: 

 

 

Så skal det også sies at du allerede har et ganske bra skjermkort, hvorfor oppgradere nå, og ikke heller vente et år eller to til 2080 har droppet i pris? Dette skjer som regel etter et år eller to. 

 

Har selv 980 TI, og det funker helt greit for mitt formål akkurat nå. Skal oppgradere  alt annet enn dette, da det ikke har vært oppgradert på mer enn 5 år. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Enig i det Noreng skriver. Linus Tech Tips (ref. YouTube) har jo et nokså relevant og godt poeng i forhold til utgivelsen

og ytelsen til 2080-kortene og RTX. Det er jo knapt spill der ute som bruker raytracing. Man får rett og slett ikke helt bestemt seg

for hvor godt disse kortene yter i forhold til dette. Med det sagt yter de bedre enn sine forgjengere, men ikke så betydelig bedre

at man burde vurdere en umiddelbar oppgradering fra f.eks 1080 Ti til 2080. Ikke fra 1080 heller, spør du meg.

 

RTX er et av de store salgsargumentene, og flere hevder nå i sine objektive gjennomganger at ja, kortene leverer, men

hvorfor forfekte en spillteknologi som knapt er tatt i bruk? Blir litt som å ha verktøyet, uten spiker og skruer. 

 

Nå ligger ikke 2080 så ekstremt høyt oppe på prislistene som 2080 Ti, så dette er vel kortet de fleste kanskje vurderer

å oppgradere til. Men sitter du på et 1080 eller 1080 Ti ser jeg liten grunn til å ta spranget. Du vil oppleve forskjell, helt sikkert,

men hvor stor (eller her, liten) forskjell skal til for å rettferdige gjøre nettopp DIN oppgradering?

 

Jeg skal straks kjøpe inn komponenter til en ny PC. Har ikke så mye peiling, men dog - sitter fint på sidelinjen og venter

på at prisene skal falle på "gårsdagens" skjermkort. Når prisene først er gått ned, da er det ihvertfall enklere for meg

å gå for det rimeligere alternativet, fremfor det tydelig dyrere. Men, smak og behag som med stort sett alt annet. 

Lenke til kommentar

Jeg oppgraderte fra 1080 til 1080ti for et år siden, forskjellen i ytelse var betydelig i 4K for min del. Men siden 1080ti kortet jeg har nå presterer utmerket i 4K med 60FPS etter overklokking så står jeg over RTX i denne omgangen.

 

Jeg synses det er litt for dyrt enda for en monitor som er minimum 28", 4K og presser ut over 120 bilder i sekundet.

Lenke til kommentar

Jeg venter nok en stund. Nå kommer Battlefield og Fallout i november som jeg skal spille, Jeg har en 2560x1440 skjerm og da holder det  nok med 1080. Trur jeg for en gangs skyld venter til det blir nødvendig, har vært litt rask vell rask noen ganger når det kommer nye skjermkort.. Kanskje til og med holde ut til det som kommer etter 20xx serien. Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...