Gå til innhold

Bygge gamingpc selv, brukte vs nye deler. RAM og CPU spm

Anbefalte innlegg

Hei, hadde en tråd her tidligere og fikk mye fin info. Dessverre ble det ikke noe bygging den gangen pga økonomi.

Nå har jeg lyst til å prøve igjen, og lurer på om jeg kan holde prisen nede ved å bruke litt av ting jeg har. Samtidig vil jeg ikke sløse penger på overkill ting viss jeg har noen flaskehals etc.

Ting jeg har fra før:

- Corsair 850w psu

-gigabyte 1070ti

-asus z270p hovedkort

Første dilemma er RAM og prosessor, jeg har muligens tilbud på å kjøpe en ubrukt:

i7 7700 + 2x16gb 2400mhz ddr4 cl16 

ca til samme pris som:

en i5-8600k + 2x 8gb ddr4 3200mhz cl16 ?

Ting jeg trenger utover det:

- noen form for vannkjøling

-phanteks p400 silent kabinett ?

-ssd ?

-mus og tastatur ( hadde sett meg ut hyperx alloy fps og pulsefire fps ) ?

-skjerm ( aldri hatt gamingpc så har kun en benq zowie RL2755  skjerm) ?

Pc`en kommer nok til å bli lite brukt kjenner jeg meg selv, og spillingen vil i all hovedsak være fortnite og blackops4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

7700k vs 8600k, så ville jeg her valgt 8600k, til tross for 16GB mindre ram, og 2 mindre teoretiske kjerner. 

16GB holder til normal bruk, og raskere ram vil være bedre for all bruk, også gaming.

Vannkjøring - nei, det trenger du ikke? Kjøp en grei kjøler til CPU, alternativt en lukket vannkjøler. 

Skjerm kommer an på hva du foretrekker av oppløsning, størrelse og bruksområde. Du får en OK skjerm til gaming for 3000,-, om du bare er ute etter 24 tommer med rask oppdateringsfrekvens. Er du uten budsjett for skjerm, havner man raskt på en anbefaling fra Asus ROG eller Acer Predator som ligger i sjiktet 7-9000 for 27" med 1440p oppløsning ISP.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

7700k vs 8600k, så ville jeg her valgt 8600k, til tross for 16GB mindre ram, og 2 mindre teoretiske kjerner. 

16GB holder til normal bruk, og raskere ram vil være bedre for all bruk, også gaming.

Vannkjøring - nei, det trenger du ikke? Kjøp en grei kjøler til CPU, alternativt en lukket vannkjøler. 

Skjerm kommer an på hva du foretrekker av oppløsning, størrelse og bruksområde. Du får en OK skjerm til gaming for 3000,-, om du bare er ute etter 24 tommer med rask oppdateringsfrekvens. Er du uten budsjett for skjerm, havner man raskt på en anbefaling fra Asus ROG eller Acer Predator som ligger i sjiktet 7-9000 for 27" med 1440p oppløsning ISP.

ok, takk for svar. Det er en 7700 ( ikke K) så den kan ikke overklokkes etter hva jeg forstår.

Ok,så da er faktisk i5 en med 16gb 3200mhz å foretrekke.?

Ja jeg tenkte på en lukket vannkjøler, da jeg leste at flere anbefalte det over en "billig" vifte med mye støy.

Skjerm har jeg kun krav om 27" og 144hz ( er ikke det vanlig for gaming)? da jeg vil ha den sammen med min andre som er 27". 

Lenke til kommentar

7700k vs 8600k, så ville jeg her valgt 8600k, til tross for 16GB mindre ram, og 2 mindre teoretiske kjerner.

Men da må han vel også ha nytt hovedkort?

Så kommer jo en ekstra kost der også, om en skal overklokke så må en vel opp i z370 kort?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...