Anterialis Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Hei, jeg kjøpte en LG OLED 65B7 for ca. 10 måneder siden. For et par uker tilbake oppstod en "stuck" piksel (helt hvit piksel som ikke endrer farge så lenge TVen er på). Dette går på garantien og et lokalt TV-reperasjonsfirma er på saken. De bestilte opprinnelig et nytt panel, men da de i dag mottok panelet erfarer de at dette nye panelet også er defekt. De ringte meg opp og forklarte saken (uten at jeg forstod helt..), og sier de skal søke kreditt. Slik jeg forstod det, betyr det at de søker om å få penger til å kjøpe ny TV til meg. Forklar gjerne dette punktet til meg om jeg har misforstått. Denne søknaden tar gjerne et par uker f.d.d. å behandle ble jeg fortalt. Jeg har også trygghetsavtalen fra power. Spørsmål 1) Har jeg krav (ihht. forbrukerkjøpsloven eller annet lovverk) på låne-TV nå som dette kan strekke seg ut i tid? 2) Kan jeg kreve at reperasjonsfirmaet (via garanti eller annet lovverk?) bringer TV-en tilbake til meg, evt. at ny TV bringes til min husstand? Jeg har ikke stor nok bil til å frakte TV, ei tilhengerfeste, slik at da må jeg enten låne bil av bekjente, eller (for å dra strikken...) leie bil får å frakte TVen hjem. Takk for svar! Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 1) Ja. Drar du innom din lokale Power-butikk får du raskest hjelp. 2) Normalt blir ny TV levert hjem i slike saker. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 19. september 2018 Forfatter Del Skrevet 19. september 2018 Takk Mr D. Jeg stikker til Power. Tråden oppdateres. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 (endret) Du har levert tv'en inn på Garantien, og har derfor ingen rettigheter utenfor garantivilkårene. Du må reklamere for å få rettigheter mtp lånetv, levering osv. Endret 19. september 2018 av Axefjord Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 19. september 2018 Forfatter Del Skrevet 19. september 2018 (endret) Skjønner. Men jeg har jo egentlig reklamert, men jeg tror dette er en garantisak. Kan jeg kreve å ta noe på reklamasjon dersom det er en garantisak? Altså: jeg: Jeg ønsker å reklamere på TVen. Stuck pixel. Power: Dette går på garantien så det blir garantisak. jeg: Ok, samma for meg i grunn (?). Også viser det seg senere at det oppstår problemer som gjør at jeg ønsker å benytte forbrukerretten (fordi denne nå har bedre rettigheter). Hvordan "konverterer" jeg dette i så fall når jeg i utgangspunktet har bedt om reklamasjon, men butikken har sagt at det er en garantisak? SAKSOPPDATERING Jeg har fått beskjed om at dersom LG sier de sender ut ny del til min TV innen 30 dager, så blir det ikke kredittløsning. Dvs. at jeg jo kan være uten tv i 5-6 uker (1-2 uker leveringstid på panelet + reperasjonstid). Jeg fikk tilbud om låne-TV (Power), men det var en 28 eller 32 tommers LED fra veldig mange år tilbake som han sa. Da er det bedre å se film på Macen... Man begynner å lure på om man skal være sleip å "kjøpe" en ny TV som så leveres tilbake innen 30 dager i "prøvetiden" på 30 dager som Power vel har. Jeg har forløpig valgt å ikke gjøre det, dog. Endret 19. september 2018 av Anterialis Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Jeg tror du må ha nevnt at du vil reklamere før reklamasjonen starter. Butikken kan ta det videre som en garantisak, eller hevde at det er en garantisak, men det som betyr noe er hva du sa/skrev mens du klaget. Nevnte du reklamasjon, er det nok. Så om du ikke har reklamert, så starter ventetiden når du nå reklamerer. Så skal du ha låne tv, eller pengene tilbake raskt, så er du avhengig av garantivilkårene eller goodwill. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 19. september 2018 Forfatter Del Skrevet 19. september 2018 Takk for tips. Jeg nevnte ordet reklamasjon i første samtale, men jeg har helt klart akseptert dette som en garantisak dersom det ble sagt. Muligens har også jeg sagt noe lignende "... og dette er altså noe jeg ønsker å reklamere på, eller ta på garanti om det er det som gjelder" til Power kundeservice... Men det er veldig kjekt å vite, da vet jeg det til neste gang! Har jeg altså forstått det riktig at jeg kan reklamere på noe til tross for at det er en garantisak, e.g. min iPhones kamera plutselig slutter å fungere etter 2 mnd så kan jeg - til tross for at dette er en åpenbar garantisak - reklamere på dette? Hva sier jeg om e.g. Power sier at dette er en garantisak og reklamasjon er unødvendig? Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 https://www.dinside.no/okonomi/alt-du-ma-vite-om-reklamasjonsretten/67382042 Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Har jeg altså forstått det riktig at jeg kan reklamere på noe til tross for at det er en garantisak, e.g. min iPhones kamera plutselig slutter å fungere etter 2 mnd så kan jeg - til tross for at dette er en åpenbar garantisak - reklamere på dette? Hva sier jeg om e.g. Power sier at dette er en garantisak og reklamasjon er unødvendig? En garanti vil ALDRI begrense dine rettigheter til reklamasjon i forhold til "Lov om forbrukerkjøp" (forbrukerkjøpsloven). Les denne. Den står på godt norsk. En garanti kan gi ytterligere rettigheter utover nevnte lov. /Ole 1 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 19. september 2018 Forfatter Del Skrevet 19. september 2018 (endret) Ole3: Ja det er jo greit. Slik jeg da forstår det vil det ikke ha noe å si om butikken sier "dette trengs ikke tas på reklamasjon, dette kan vi ta på garantien". Dersom garantien (som du korrekt skriver) aldri kan være dårligere enn reklamasjonen, kan jeg vel ikke få dårligere rettigheter ved å ta det på garantien (som nevnt i innlegg over)? En annen ting. Jeg leste også i artikkelen linket til over at jeg kan kreve et låneprodukt om det tar >1 uke å reparere produktet. Låneproduktet skal være "tilsvarende" mitt produkt. Hva betyr dette? Jeg har altså en OLED-TV på 65 tommer. som kostet ca. 30k, Jeg fikk tilbud om en 10 år gammel 32-tommers LED-TV, denne har kanskje en verdi på 2-500 kr i dag? Er dette "tilsvarende" i lovens forstand? Endret 19. september 2018 av Anterialis Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 19. september 2018 Forfatter Del Skrevet 19. september 2018 (endret) Jeg tror du må ha nevnt at du vil reklamere før reklamasjonen starter. Butikken kan ta det videre som en garantisak, eller hevde at det er en garantisak, men det som betyr noe er hva du sa/skrev mens du klaget. Nevnte du reklamasjon, er det nok. Må jeg egentlig si ordet "reklamasjon"? Jf. paragraf 27 i Forbrukerkjøpsloven første avsnitt, første punktum, forstår jeg at det kun er nødvendig på påberobe mangelen, og det er vel det jeg har gjort når jeg forklarte problemet/feilen/mangelen? Videre står det i paragraf 29 første avsnitt at "Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.". Kan jeg velge omlevering / ny TV i stedet for reparasjon ettersom det er panelet som må byttes, og at dette jo koster brorparten av TV-en? Det er en betydelig bedre løsning for meg å slippe å vente 3-4 uker på reparasjon, og differansen mellom ny TV og reperasjon (inkl. frakt etc.) av gammel TV nok er liten.. I annet avsnitt står det "Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.". I mitt tilfelle blir jeg nå uten TV i vel 1 mnd, er dette en vesentlig ulempe for meg slik loven må tolkes? Jeg har jo for så vidt fått tilbud om å låne en gammel 32-tommers TV, men for meg personlig føles jo dette som en (vesentlig) ulempe da jeg bryr meg mye om lyd&bilde... Endret 19. september 2018 av Anterialis Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Jeg vil si at en 32" TV ikke er i nærheten av tilsvarende av en 65" TV, etter min forståelse og erfaring så har du i det minste krav på noe som er nærmere 50" om ikke 65" TV så er det iallefall tilsvarende. Om butikken ikke har låneprodukt tilgjengelig så kan du be om å få låne utstillingsmodell eller lignende som en kompromiss fra deres side. (Men husk her vil du da kunne få låne ett produkt som koster gjerne koster 10 000,- kroner eller mer, så om den kommer tilbake til butikken skadet så kan det også bli veldig dyrt for deg.) Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 19. september 2018 Forfatter Del Skrevet 19. september 2018 (endret) Krozmar: Er det definert noen steder i lovverket (eller tidligere avgjørelser / rettskutyme) at midlertidig erstatningsprodukt skal være tilsvarende reparasjonsproduktet? Da har jeg noe å henvise til når Power i morgen kanskje sier at jeg ikke har krav på dette... Jeg forklarte jo tydelig at å låne en 30-tommers TV er lite hensiktsmessig og lite tilsvarende mitt produkt.. Endret 19. september 2018 av Anterialis Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 Skal du "låne/kjøpe" en TV for 30 dager så bør du ha noe å frakte den med da fraktkostnader mest sansynlig ikke dekkes Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 Kunden skal ikke ha vesentlige ulemper med reklamasjonen. Ergo må han enkelt kunne hente erstatningsgjenstanden, ellers skal det bringes av selger. Mtp lånegjenstand, så det gjøres en avveining mellom kundens behov og selgers kostnad. Det har vært en del avgjørelser der mtp mobiler, der lånemobilen må kunne fungere med f.eks app'er og annet som kunden har behov for å bruke i hverdagen, f.eks buss-billett-app. For en TV, så tror jeg det er verre. Større skjem er en "luksus", og er ikke nødvendig for å se film/tv. Så der sliter du med argumentasjonen. På andre siden, hvis vi antar du har reklamert fra starten av, så har du rett å heve kjøpet om det tar urimelig lang tid å få tv'en tilbake. På en laptop er det 5-6 uker mener jeg å huske. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 20. september 2018 Forfatter Del Skrevet 20. september 2018 (endret) For en TV, så tror jeg det er verre. Større skjem er en "luksus", og er ikke nødvendig for å se film/tv. Så der sliter du med argumentasjonen. På andre siden, hvis vi antar du har reklamert fra starten av, så har du rett å heve kjøpet om det tar urimelig lang tid å få tv'en tilbake. På en laptop er det 5-6 uker mener jeg å huske. Takk for gode innspill =) Jeg tror jeg blir uten tv noen uker fremover.. TV-reperatøren skal søke om kreditt for meg så får jeg håpe dette blir godkjent rimelig snart (da kan jeg jo hente ny TV og det regner jeg med går kjappere enn ny forsendelse av panel + reperasjon + levering...). BTW: Jf. Forbrukerkjøpslovens paragraf 30 hvor det i første punktum står at "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren." I mitt tilfelle dreier det seg altså om en TV (eneste TV i mitt hus om det har noe å si for "ulempen" dette medfører meg). Hva vil egentlig "rimelig tid" si i mitt tilfelle? Er det noen som vet om dette er vurdert av e.g. Forbrukerklageutvalget eller Forbrukerrådet? Jeg kan legge til at det nå har tatt 14 dager og reparasjonsfirmaet har nå søkt om kreditt. Svar på søknaden er forventet om 1-2 uker. Dersom de sier nei, må reparasjonsfirmaet få tak i nytt panel og leveringstiden her er 1-1,5 uker. Mao, dersom søknaden blir avslått, er jeg fort oppe i totalt 5-6 uker uten tv... Og om jeg har lest Forbrukerkjøpsloven korrekt er det vel skrevet noe lignende "dersom man antar dette vil ta urimelig lang tid (hva nå enn definisjonen på det er) så kan jeg be om omlevering i stedet for avhelp". ??? Jeg ønsker alle en fin helg! Endret 20. september 2018 av Anterialis Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 Problemet er at du er blitt tilbudt en låneskjerm. Gitt at den er god nok til å være gyldig som låneskjerm, så har det ikke noe å si om du faktisk låner den eller ikke. Selger kan da bruke ganske lang tid på å reparere, uten at du kan gjøre stort med det. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 20. september 2018 Forfatter Del Skrevet 20. september 2018 Problemet er at du er blitt tilbudt en låneskjerm. Gitt at den er god nok til å være gyldig som låneskjerm, så har det ikke noe å si om du faktisk låner den eller ikke. Selger kan da bruke ganske lang tid på å reparere, uten at du kan gjøre stort med det. Hva mener du med "ganske lang tid"? Jeg tolker lovteksten "Avhjelp skal foregå innen rimelig tid" som uavhengig om jeg får låneprodukt eller ikke, om det var det du mente. Har jeg misforstått? Jeg mener å ha lest i andre tråder her inne at "rimelig tid" (jeg mener det var snakk om mobiltelefoner) var 4-6 uker eller lignende. Det er vel nærliggende å tenke at det samme gjelder for TVer? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 Bare vær obs på at om du får ny TV via verkstedet, så mister du trygghetsavtalen som du har på den opprinnelige TVen (dersom det er en annen model du får) Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 20. september 2018 Forfatter Del Skrevet 20. september 2018 Takk for tips, Merko! Jeg har forstått at versktedet kun er (som vel er riktig) en tredjepart. Dersom søknad blir invilget vil kreditt havne hos leverandør (Power) som igjen formidler videre kontakt med meg. Jeg regner da med at trygghetsavtalen fortsetter på ny TV ut avtaletiden. Jeg skal forsøke huske på å oppdatere tråden her med resultatet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå