lada1 Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 (endret) Vietnam-krigen lærte meg at "venstresiden" eller kommunistene per definisjon ikke har ansvar for noe som helst i denne verden. Men kanskje kan de ha "æren"/kreditt for enkelte ting. Jeg tror at kommunistene relativt enkelt kunne ha stoppet Vietnam-krigen, men de gjorde det ikke - for de var de siste som kunne ha noe ansvar for humanitære kriser. Jeg finner det derfor helt tåpelig at noen nå hevder at "venstresiden" skal ha et visst ansvar for krisen i Venezuela: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/qngeno/Venstresiden-har-et-moralsk-ansvar-overfor-Venezuela--Dag-Mork-Ulnes "Venstresiden" er per definisjon en populistisk "følelse" der konsistens og sammenheng ikke er relavant. Eller? Endret 19. september 2018 av lada1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Vel, kun personer kan vel ha ansvar for sine egne handlinger. At man overfører ansvarsbegrepet til en ideologi er kun retorikk, om enn forståelig retorikk. 2 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 24. september 2018 Forfatter Del Skrevet 24. september 2018 (endret) Vel, kun personer kan vel ha ansvar for sine egne handlinger. At man overfører ansvarsbegrepet til en ideologi er kun retorikk, om enn forståelig retorikk. Du blander begrepene her. Ikke alt ansvar er "personlig/juridisk ansvar". Autisme? :-) En ide eller en ideologi angående f.eks. en samfunnmodell kan ha "ansvar" for noe dersom den fører til noe uheldig - og at en bør lære av det. Endret 24. september 2018 av lada1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå