Gå til innhold

Hjelp til iPhone og iCloud

Lord-

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen her som har greie på iCloud og iPhone? Jeg har en 128GB iPhone 7, og for et par måneder siden tok jeg på "optimaliser iPhone-lagring" siden jeg hadde veldig lite lagringsplass igjen. Altså dette vil si at de originale bildene og videoene lagres i iCloud, og reduserte versjoner som sparer plass, lagres på enheten. Om jeg er tilkoblet Wifi er det vel slik at jeg får sett bildene i original kvalitet. 

Jeg lastet samt opp bilder til Google Photo. Jeg avsluttet så iCloud-abonnementet mitt etter noen uker siden jeg tenkte at det ikke var noe vits i å ha begge deler når jeg hadde lastet bildene opp til Google Photo. Etter å ha tenkt litt startet jeg opp igjen abonnementet mitt på iCloud i går. Jeg ble veldig usikker og tar ingen sjanser.

Så her kommer spørsmålene:

1. Hva vil skje med bildene når jeg avslutter abonnementet og får de 5GB gratis? Jeg hadde ikke tenkt på dette og sjekket nå antall bilder på telefonen. Jeg har cirka 16.800 bilder på «telefonen». Jeg har fortsatt riktig antall bilder, men regner med omtrent alle ligger på iCloud. siden jeg fortsatt har mye plass på telefonen. Jeg avsluttet abonnementet 27. Juni. Det er vel slik at iCloud har rett til å slette bildene etter en viss periode? Hvor mange uker, måneder er det snakk om? Dette hadde jeg altså ikke tenkt på.

1. Jeg tenkte jo at jeg var trygg siden jeg hadde lastet bildene opp til Google Photo, men har tenkt litt i ettertid. Når jeg lastet opp bildene til Google Photo, vil Google Photo da laste opp de bildene som er «optimalisert» med redusert kvalitet, eller vil de hente bildene med original kvalitet fra iCloud? Det hadde jeg jo heller ikke tenkt på. Jeg husker heller ikke nøyaktig når jeg tok på «optimaliser iPhone-lagring». Det var vel i sommer engang. Om det er tilfellet vil jo det si at de bildene som ligger på Google Photo, ikke har full kvalitet. Da er jo det bare flaks at jeg fortsatt har bildene på iCloud etter å ha avsluttet abonnementet?

Jeg blir altså helt forvirret av alt dette. Det beste hadde vel hvert å overført alle bildene på en ekstern harddisk, slik som i gamle dager før skygreina. Jeg vet heller ikke hva som vil skje om jeg tar av «optimaliser iPhone-lagring» nå. Om bildene vil overstige lagringskapasiteten på iPhonen siden jeg tok på denne funksjonen når jeg hadde lite GB igjen på telefonen. En annen ting er at om jeg trykker innpå «iCloud-lagringsplass». Så ser jeg at bilder tar 75GB. Sikkerhetskopien tar bare 8GB. Om jeg ikke husker helt feil så trykket jeg innpå her for noen uker siden, og da sto det at sikkerhetskopien tok enda mer. Har likevel ikke mistet noen bilder på selve «bilde-appen». Antallet stemmer med det jeg har hatt før. Er ikke lett å bli klok på dette. Har jeg alle bildene i original kvalitet eller hva?  :confused: 

Edit: Logget nå innpå iCloud.no. Fant et bilde og lastet ned det. Gikk så innpå iPhonen min og fant samme bilde. Sendte det til meg selv på messenger. Sjekket så filstørrelsen på begge bildene. Det viste seg at filstørrelsen på bildet som jeg sendte fra telefonen, er større. Nå ble jeg bare enda mer forvirret......Trodde det var slik at det skulle være original kvalitet på nettsiden. Dette var også før jeg sa opp abonnementet 

post-365824-0-13146700-1537300572_thumb.png

post-365824-0-88405100-1537300583_thumb.png

Endret av Lord-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være ærlig hadde det ikke bare vært greit å betale en den 10 kroneren det koster for en månde med iCloud.. så logger du deg inn på iCloud.com og laster ned bildene dine derifra.. Om du ikke kan gjøre det allerede?

Ellers er det jo bare å slå av optimaliseringen, så lastes alle bilder ned på telefonen (enheter du velger det på) i full verdig størrelse...

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å være ærlig hadde det ikke bare vært greit å betale en den 10 kroneren det koster for en månde med iCloud.. så logger du deg inn på iCloud.com og laster ned bildene dine derifra.. Om du ikke kan gjøre det allerede?

Ellers er det jo bare å slå av optimaliseringen, så lastes alle bilder ned på telefonen (enheter du velger det på) i full verdig størrelse...

Det koster 30kr pr måned. Og blir jo litt når jeg itillegg skal betale for Google Photo. Poenget er jo at jeg ikke tror jeg har plass om jeg skrur av optimaliseringen. Aner ikke hva som skjer da.

Lenke til kommentar

Det koster 30kr pr måned. Og blir jo litt når jeg itillegg skal betale for Google Photo. Poenget er jo at jeg ikke tror jeg har plass om jeg skrur av optimaliseringen. Aner ikke hva som skjer da.

Altså, optimaliseringen gjelder bare for bildene. Slår du av optimaliseringen av bilder, vil bildene som ligger lokalt på telefoen slutte å være thumbs av de orginale bildene (Lav oppløselig bilde som krever netttilgang for å se i god kvalitet). Stiller du tilbake/sletter l usykronisert innhold så laster du alt ned i de orginale igjen...  Du burde ha plass til disse bildene om du ikke mye aplikasjoner, samt at det er vel noe gigabyte i thumbs som byttes tilbake til de orginale igjen...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Messenger dreper bildekvalitet

Rart jeg opplevde det motsatte. Les det siste i posten min. Fikk høyere oppløsning på det bilde jeg sendte til meg selv på messenger enn det bildet jeg hentet rett fra iCloud.no. Ikke rart jeg blir forvirret....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...