AnonymDiskusjon Skrevet 18. september 2018 Del Skrevet 18. september 2018 Så enkelt spørsmål/dilemma. Si man har en fastpris for noe regulert av håndverkerloven. For eksempel maling av et lite rom. Alle firmaer tar for eksempel 8000 kroner med alt. Så er det et firma som gjør samme jobben, også lovlig med mva og alt, til 3000 kroner. Resultatet er fint, men ikke 100% fint som de dyre. Kanskje 98% fint, hvis man ser nøye med lommelykt finner man en ujevnhet her og der for eksempel. Hva er da rettighetene til både forbruker og håndverkeren? Selv mener jeg jo at man ikke kan kjøpe First Price eplejuice, og forvente den smaker som ferkspresset juice. Eller tar jeg feil? Det er for all del ikke snakk om dårlig jobb, men at man kan se det er brukt noen timer mindre og at det kostet 5000kr mindre om man virkelig går inn for å se etter feil feks. Anonymous poster hash: 262ad...b91 Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 18. september 2018 Del Skrevet 18. september 2018 Ble det presisert forventet krav til utførelse ved kontraktinngåelse, hvilke typer materialer, utstyr som skulle benyttes? 1 Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 18. september 2018 Del Skrevet 18. september 2018 (endret) I forbrukerkjøpsloven kan det reklameres (klages) om varen ikke står i stil med prisen. Dvs prisen spiller en rolle på hva man kan klage på, både mtp på kvalitet og levetid. Jeg regner med at det er tilsvarende for håndverkere. Hva med å sjekke lovdata.no? Endret 18. september 2018 av Axefjord 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. september 2018 Forfatter Del Skrevet 18. september 2018 Ble det presisert forventet krav til utførelse ved kontraktinngåelse, hvilke typer materialer, utstyr som skulle benyttes? Maling var et eksempel. Et bedre eksempel hadde egentlig vært for eksempel polering av bil. Noen lokale sjapper (de lovlige) gjør jo slikt for 2000kr som et eksempel, mens en proff gjør det for 10 000kr. Av og til er det likevel kunder som forventer og tror det skal bli samme resultat, men prisen burde jo fortelle at det ikke blir 100% like bra? Det jeg tenker på mest er da om man har loven i hånda. Det er jo ikke slik at jeg som håndverker sier det blir perfekt. Når jeg blir spurt sier jeg 'det blir bra', ikke 'det blir hundre prosent perfekt selv om det er 6000kr billigere hos meg'. Materialer er det ikke mye snakk om, selv om det er det samme. Anonymous poster hash: 262ad...b91 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. september 2018 Del Skrevet 18. september 2018 Forbrukeren har krav på en tjeneste som er fagmessig utført, jf. håndverkertjenesteloven § 5. Det er ikke adgang til å avtale lavere standard enn dette, se Ot.prp.nr. 29 (1988-1989) s. 77. Er tjenesten ikke fagmessig utført foreligger det en mangel, både om tjenesten kostet 10k og om den kostet 2k. Motsatt: så lenge tjenesten er fagmessig utført (og ellers i samsvar med avtalen) foreligger ingen mangel, selv om 2k-tjenesten holder lavere kvalitet enn 10k-tjenesten. La oss anta at fagmessig maling av innendørs vegg er to strøk og ingen synlige fargeavvik i normalt dagslys. Dette vil da være det 2k-tjenesten gjør. 10k-tjenesten vil kanskje gjøre mer. Kanskje bruke høyere kvalitet maling, kanskje legge et tredje strøk. Eller han vil gjøre det mer effektivt (han har kanskje bedre kvalitet på verktøyet sitt). 4 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 18. september 2018 Del Skrevet 18. september 2018 Av og til er det likevel kunder som forventer og tror det skal bli samme resultat, men prisen burde jo fortelle at det ikke blir 100% like bra? Du peker på et stort problem. Mange kunder venter et perfekt resultat og nærmest ubegrenset levetid selv om de har fått jobben utført for skampris. Mitt råd til forretningsdrivende og håndverkere er faktisk aldri å være billig. Ingen takker deg for at du er billig, og du får like mange klager uansett. Men har du tatt deg godt betalt, har du i hvert fall økonomi til å gjøre den sure kunden fornøyd. Det viser seg at jo mer kunden har betalt, jo mer fornøyd er han. Enkel psykologi: noe dyrt kan en skryte av, og dyrt er jo bra. Er produktet dårlig, må kunden ha gjort en dårlig handel og betalt altfor mye, og det sitter langt inne å erkjenne. Heller klamre seg til at produktet ER jo godt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. september 2018 Forfatter Del Skrevet 19. september 2018 Takk for rådene. Jeg er enig i det dere sier, og prisen går jo sakte opp, nettopp fordi jeg selv mener pris skal gjenspeile kvalitet, så jeg gjør jobben billig for å øve. Uten at det nødvendigvis er øve, for resultatet blir forsatt 99% bra. Beste sammenligning var som sagt polering av bil. Om jeg polerer til kr2000, Ikke kr10 000 som de proffe, kan kunden virkelig forlange like bra resultat? Jeg får bort de normale ripene, men jeg er ikke så flink enda at jeg får bort alle ripene slik han til kr10 000 gjør feks. Anonymous poster hash: 262ad...b91 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Sjølv om håndverkerloven er lik, så vil det være ein nyanse forskjell mellom type jobb. For ein malarjobb så vil vurderinga av om jobben er fagmessig utført være ei til dels subjektiv vurdering. I tillegg til at det nok vil være forskjell på type malarjobb der innvendig maling nok stiller høgare krav til at arbeidet skal være utan synlege skjolder samanlikna med utvendig husmaling der den fagmessige utførelsen har meir fokus på oppnådd beskyttelse mot vær og vind, enn bordkledninga har pene penselstrøk. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Fagmessig utførelse er et krav til den som yter håndverkertjenester i næring. Men fagmessig utførelse betyr ikke perfekt. Det betyr ikke en gang at kunden skal være fornøyd. Det betyr at gjennomsnittet av dine fagkolleger ville latt den gå gjennom uten å si noe. Perfeksjonisten styrer ikke, men det gjør ikke slabbedasken heller. Hva som er "fagmessig" for ditt fag, bilpolering, er altså i utgangspunktet ikke noe du kan få svar på her, med mindre det vandrer inn en fagmann. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå