Gå til innhold

Bachelor i økonomi og administrasjon - master?

Anbefalte innlegg

Jeg studerer økonomi og administrasjon (bachelor). Det jeg lurer på er hva jeg blir utdannet som, og hvilke jobber jeg kan få.. jeg har forstått at det er "mange jobber" jeg kan få med denne graden og at en mastergrad heller ikke er så dumt. Jeg har også hørt mye om at det er nok av økonomer der ute og at konkurransen om jobbene er stor.

Å bli siviløkonom er det egentlige målet, men hadde vært fint med litt erfaring før jeg går for masteren.

Hva nøyaktig gjør en siviløkonom?

Er det noen som jobber innen dette feltet eller som vet mye om dette? Overlever jeg med bachelor? Burde jeg ta master med engang? Vet du om hvor jeg bør søke eller hvem jeg bør oppsøke for å få en jobb allerede nå mens jeg studerer for eksempel?

Min største frykt er å bli sittende med en grad og ingen jobb.. derfor vil jeg være smart med mulighetene jeg har (som jeg kanskje ikke vet om helt enda).

Takker på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå for master og skaff deg sommerinterships osv i en bank. Blir mange om beinet, så finn din X faktor som skiller deg ut fra massen. Stikk et halvår til utlandet, ta på deg verv i en organisasjon osv. Intressert i politikk? Meld deg inn i studentpolitikken og tilby partiet at du kan ha økonomikonteollen, føre regnskap osv.

Lenke til kommentar

Vil anbefale å gå rett på master npr du fyrst har bestemt deg for det (du kan fortsatt hoppe av etter bachelorgraden om det blir for mykje arbeid).

Grunnen er enkelt og greit at det er mykje tyngre å gå tilbake til å være student igjen etter nokre år i arbeidslivet med inntekt.

I tillegg kan slikt som familiesituasjon og liknande gjere at du blir forhindra frå å studere seinare, så det er lurast å gjere seg ferdig med studiane no.

Lenke til kommentar

Jeg studerer økonomi og administrasjon (bachelor). Det jeg lurer på er hva jeg blir utdannet som, og hvilke jobber jeg kan få.. jeg har forstått at det er "mange jobber" jeg kan få med denne graden og at en mastergrad heller ikke er så dumt. Jeg har også hørt mye om at det er nok av økonomer der ute og at konkurransen om jobbene er stor.

Er det noen som jobber innen dette feltet eller som vet mye om dette? Overlever jeg med bachelor? Burde jeg ta master med engang? Vet du om hvor jeg bør søke eller hvem jeg bør oppsøke for å få en jobb allerede nå mens jeg studerer for eksempel?

Min største frykt er å bli sittende med en grad og ingen jobb.. derfor vil jeg være smart med mulighetene jeg har (som jeg kanskje ikke vet om helt enda).

Takker på forhånd

Du overlever med bachelor, men om du tar to ekstra år og står på for å skaffe deg gode karakterer så vil det fort oppleves som natt og dag i forhold til hvilke jobber du kan få.

Å bli siviløkonom er det egentlige målet, men hadde vært fint med litt erfaring før jeg går for masteren.

Hva nøyaktig gjør en siviløkonom?

Det er svært vanskelig å svare på. Cirka en tredjedel ender opp i "de 4 store". Da enten som konsulent (som bistår bedrifter i enkeltstående oppdrag de ikke har tid/ressurser til selv) eller innen revisjon. Ca en femtedel ender opp i bank/forsikring/finans. Her vil arbeidsoppgavene variere fra stilling til stilling. Alt fra å sitte som aksjemegler (en veldig oppskrytt jobb i mine øyne), kredittanalytiker (hvor mye lån skal vi gi til bedrifter til hvilken rente) og til kunderådgiver i privatmarkedet. Veldig grovt sett ender resten opp i en økonomiavdeling ute i "industrien". Typisk stilling kan være en controller hos en eller annen bedrift hvor du da jobber internt under finansdirektøren og vil gjøre ulike økonomioppgaver. Det kan være noe regnskapsføring(dette blir mer og mer automatisert), noe årsavslutningsoppgaver, diverse analyser, innkjøp osv. osv.

Det er veldig vanskelig å gi en generell beskrive av hva en siviløkonom gjør. Mitt tips: Ta deg 2 år på master. Sørg for å jobbe hardt og prøv å få en B i gjennomsnittskarakter. B er liksom den magiske minimumsgrensen for veldig mange populære arbeidsgivere for å ikke bli silt ut direkte av roboter. Bruk første året på master aktivt til å delta på bedriftspresentasjoner, karrieredager og lignende for å få bedre inntrykk av hvilke muligheter som finnes. Vær forberedt på vesentlig større arbeidsmengde enn på Bachelor.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...