GråGardin Skrevet 18. september 2018 Del Skrevet 18. september 2018 Altså, utrolig klønete overskrift, men kom ikke på noe bedre, for det er egentlig akkurat det jeg lurer på... Hvordan har folk det egentlig i hodet sitt? Hvor mye tenker du? Hvor fort går det? Hva tenker du på? Klarer du å "slå av"? Tenker du mer/mindre i visse sitasjoner enn andre? Føler du deg normal? Jeg lurer fordi jeg har blitt fortalt av terapauter at tankene mine går i superfart (de brukte et bedre begrep), og jeg lurer på hva som er "normal"-fart? Når jeg setter meg ned for å reflekterer over det, så kan jeg kanskje se at det er enormt mye som skjer i tankene og følelsene mine hvert minutt, men har ikke alle det sånn? Tror ikke jeg klarer å sette mer ord på dette pr nå, men håper noen der ute forstår spørsmålet mitt og klarer å svare noe. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 18. september 2018 Del Skrevet 18. september 2018 (endret) Jeg kan gi deg to versjoner av hva jeg tror om det. Men først skal jeg svare på dine spørsmål. For min egen personlige del, så kan det variere. Hvis det er noe jeg er lidenskapelig opptatt av, så kan jeg prosessère tanker temmelig raskt og huske mye. Hvis jeg ikke er interessert i noe, så går det treeegt. Men hvis jeg bare er i "observasjons-modus", altså hverken "på" eller "av", så kan jeg få med meg mange detaljer og info, men kan glemme det temmelig raskt etterpå. Hvis det er en jobb- eller annen situasjon jeg føler meg veldig kjent i, så kan jeg være raskere og ha mer selvtillit enn de fleste. Men hvis det er noe jeg aldri har gjort før, så kan jeg bruke lang tid og sikkert fort bli en last for laget. Det er vanskelig å gi noe punkt-spesifikt svar på nøyaktig hvor raskt min psyke fungerer. Jeg bruker hodet og psyken som nødvendig. Opplever jeg en situasjon som jeg føler krever mye av meg, så søker automatisk tankene etter den mest nyttige informasjonen på enhver mulige måte, både tekst, bilder, videoer, tall, tidligere erfaringer eller hva som helst. Det kan gå veldig fort. Men som skrevet, hvis jeg ikke føler meg følelsesmessig knyttet eller interessert i det som skjer, så er det som om alt foregår i sakte film og huet er fullt av lim ^^ Om jeg føler meg normal? Jeg vil tippe temmelig normal i forhold til "the average Joe" ^^ Men jeg er ikke redd for å utforske i tankene, så lenge det kan lede til observasjoner og refleksjoner som kan våre nyttige i fremtiden. En veldig fin sang er "Die gedanken sint frei" - Tanken er fri. Vil også nevne at det kan hende diagnosen de brukte om deg var asperger syndrom og/eller autisme. Blir for mye å skrive om å forklare alt det, så anbefaler deg å google eller spørre terapeuten på nytt. Én ting til som bør være verdt å nevne, og som kan føles litt klisjé siden det er noe jeg husker fra dr phil.. så er det at normalmennesket snakker med 100 ord i minuttet, mens hjernen fremkaller 1000 ord i minuttet. Hvordan dette måles i legevitenskapen aner jeg ikke, bare tenkte det kunne være verdt å nevne. Det kan være tull, for alt jeg vet. Men det gir en viss pekepinn på hvor raskt psyken vår faktisk virker. Mine egne versjoner angående hvordan menneskers psyke fungerer er ganske vanskelig å skrive om, for det er veldig personlig, men den som spør skal få svar ^^ 1) Sett fra et rent logisk perspektiv, så er vi biologiske skapninger, og inntrykk og informasjon observert fra våre fem sanser sendes via elektriske impulser, nervesystemet, til hjernen. Litt har vel med gener å gjøre. Min personlige tro innen det logiske er at mesteparten av hvordan vi ser oss selv er rent psykologisk, og kanskje 10-15% er genetisk nedarvet. Det kan være riktig eller feil, men det er det jeg tror på; Psykologi og det psykososiale. Jeg tror det meste ligger i selvtilliten, og miljøet vi er født inn i. Dette arves fra generasjon til generasjon, og jeg mener dét er det som spiller en veldig stor rolle i det du spør om, hvor raskt vi prosesserer informasjon og så videre. Hvordan de vi har vokst opp med rundt oss har påvirket oss, om vi har fått god tid til å tenke oss grundig om og prosessère informasjon og sanseinntrykk, eller om det har vært et evig mas og stress fra dag én. Vi er i stor grad prisgitt miljøet vi er født inn i, mener jeg. Mange jobber og sosiale måleenheter i samfunnet har svært forskjellig tempo og krav. Det er dette som plager meg med diagnoser og lignende, for det kan være et menneske som har jobbet i en lavstress jobb hele livet og aldri opplevd å.bli presset psykologisk. Så kan det være et annet menneske, med de samme personlige egenskapene som den presten, som blir "kastet" inn i en høystress jobb, og blir stemplet med et utall av diagnoser og dermed tenker at han eller hun er unormal i forhold til resten av samfunnet. Diagnoser er for meg bare veiskilt. De skal vise retning til å legge opp livet lettere for seg selv. Man har også den faktoren at hvis man prøver hardt nok, så har nok alle mennesker en eller annen form for diagnose. Man skal bare se det som hjelp og ikke dømme seg selv. En annen faktor er hvordan vi ble "skrudd sammen" da vi vokste som foster. Her tror jeg det er en del tilfeldigheter, og det kan godt hende denne delen av oss spiller en større rolle enn jeg forstår i dag. Den spiller en rolle, men jeg holder fremdeles en knapp på at det er det psykososiale som spiller størst rolle. 2) Over til min andre teori da, som blir mer spirituelt og eksperimentelt, dette med medfødte personlige egenskaper og "blåprint". Astrologi er noe jeg ser på som hobby, men over 15 år med objektiv observasjon, så mener jeg at det må være mer enn tilfeldigheter at det stemmer så bra som det gjør, dette med stjernetegn, elementer og personlige egenskaper. For å ta noen eksempler; Alle mennesker jeg har møtt og kjenner som er født i Tvillingen, har vært mentale racere. De forstår ting veldig raskt og kommuniserer også veldig raskt. De er også utålmodige og er kritiske. De kan se på andre som dumme hvis de er for trege. Mennesker jeg har mødt som er født i Løven, er storslagne, tenker stort, har høy arbeidskapasitet, og er lidenskapelige i alt de foretar seg. Men har også vært aggressive, utålmodige, og kan være nådeløse. Mennesker i Fiskene er følelsesrike, kunnskapsrike og empatiske. Men de kan også være "vimsete", innenfor de samme temaene. Bruke feil egenskaper til feil situasjon. Og de kan ha lav selvtillit som avhenger av andre rundt seg. Men samtidig ha styrke til å hente seg inn fra de verste situasjoner. Mitt eget tegn er Tyren, og etter å ha levd med store polariseringer i min krets i oppveksten og voksenlivet, så har jeg lært mine sterke og svake sider å kjenne. Jeg har veldig stor tålmodighet, og tillit betyr alt for meg. Men kan også være treg, bruke for lang tid, og gå andre litt på nervene på den måten at jeg ikke kommer til poenget raskt nok. Gå litt lenge rundt grøten. Andre Tyrer jeg har møtt er også på den måten, dog det er forskjeller i alle tegn. Det er dette med dekaner, første, andre og tredje ti dager i tegnet, som gir individuelle forskjeller, men fremdeles innenfor et spekter som tilhører elementet tegnet har tilknyttet seg (jord, luft, ild og vann). Jeg skal også nevne at noen av de mest hensynsløse menneskene jeg har møtt er Tyrer. Men man finner dem dog av alle tegn. En faktor som er viktig å huske på da er hvordan man har blitt påvirket av andre tegn og energier gjennom livet. For min del har det vært mye luft og ild, og det har gjort at jeg har følt meg mer utbrent og "utstrekt". Når jeg har brukt tid med mennesker med jord- og vannenergi, så merker jeg at kommunikasjonen går lettere, og det er lettere å fokusere på temaet. Så jeg tror personlig litt på at dette spiller en temmelig stor rolle i oppvekst. Mange kan oppleve å aldri "finne seg selv", fordi de ikke finner mennesker med den sammen energien. Andre vokser opp i familier med masse symbiotiske og harmoniske energier, og da mener jeg det psykologiske blir lettere. Man opplever en følelse av å kjenne seg selv bedre fordi man relaterer og "kobler" lettere til de rundt seg. Dette er bare mine tanker, og hvis du synes det bare er tull, så er det ok for meg ^^ Prøver bare å gi best mulig svar, for dét å være usikker på seg selv er noe av det verste som finnes. Når fundamentet rokkes ved, kan det oppleves som et veldig angrep. Men det kan også lede til stor økning av selvinnsikt og livsvisdom. Intelligens er for meg mest koblet til å få mest mulig visdom ut av enhver utfordring, og få flest mulig med på det samme laget. Ett siste råd er å skrive ned tankene dine. Kjøp en bok, og ha den boka (eller så mange du vil ^^) med deg resten av livet. Skriv ned alt mulig og raffinér tankene. Da smir du dine egne tanker om deg selv, og du blir mer selvsikker etter hvert som du finner ut mer om deg selv. Du gir også hjernen mer plass til å arbeide siden du slipper å huske alt mulig. Takk for et veldig interessant spørsmål Endret 18. september 2018 av Taurean 1 Lenke til kommentar
GråGardin Skrevet 18. september 2018 Forfatter Del Skrevet 18. september 2018 Kjære Taurean - jeg er så glad jeg spurte, for jeg elsker svaret ditt! Nå er ikke jeg spesielt spirutuell av meg, så vet ikke helt om jeg skal lete etter svarene i stjernene. Ei heller leter jeg egentlig ikke så mye etter svar annet enn at jeg er nysgjerrig. Men du ga meg mye å tenke på - og det likte jeg! Diagnosen de sjekker ut er ADHD/ADD. Jenter har vist en indre uro og fart i tanker og følelser hvis de har disse bokstavene. Jeg har valgt å ikke lese eller undersøke noe om dette før jeg skal utredes skikkelig, noe som skjer i løpet av de neste ukene. Jeg vil ikke bli påvirket verken den ene eller andre veien. Men jeg har fortstått det sånn at jeg kanskje hører hjemme der, litt pga mine innenfor-liv, altså det som skjer i tanker og følelser. Utover det er jeg bare undrende på hvordan andre har det inni seg, siden jeg alltid har tenkt på meg selv som "normal" bare litt følsom. Takk igjen for svaret ditt. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 18. september 2018 Del Skrevet 18. september 2018 Damn Taurean, du er jo rene psykologen/filosofen Lenke til kommentar
Maiskolbe Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 (endret) . Endret 5. mars 2020 av Maiskolbe 1 Lenke til kommentar
Minus Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Taurean: hva slags inntrykk har du av jomfruer? Til trådstarter, jeg skal svare på innlegget ditt, men ikke akkurat når jeg har tenkt å sove. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 (endret) Jeg tenker svært mye og fort. Et eksempel er hvis jeg skal ringe inn syk på jobb: "Er jeg syk nok?" "Er det for kort tid siden jeg var syk sist?" "Er det forsent å ringe inn nå som klokken er 7?" "Hvordan vil jeg fremstå?" "Burde jeg gå på jobb selv om jeg er syk?" "Hvordan burde jeg legge det fram? Skal jeg si hva slags type syk jeg er?" "Jeg kan ikke sende SMS, sist sendte SMS var jeg også syk. Det ser ut som jeg er syk hele tida. Skal jeg heller sende mail? Direktemelding?" "Nå er klokken 07:30, hvis jeg går på jobb kommer jeg forsent" "Er det bedre å komme forsent enn å ringe inn syk?" Å gå gjennom disse tankene tar sikkert i underkant 10 sekunder. Men jeg tenker det om og om igjen i sikkert en time før jeg tar et valg. Jeg har diagnosen ADD, vet ikke om det har noe med saken å gjøre. Endret 20. september 2018 av Edgelord Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 Jeg tenker svært mye og fort. Et eksempel er hvis jeg skal ringe inn syk på jobb: "Er jeg syk nok?" "Er det for kort tid siden jeg var syk sist?" "Er det forsent å ringe inn nå som klokken er 7?" "Hvordan vil jeg fremstå?" "Burde jeg gå på jobb selv om jeg er syk?" "Hvordan burde jeg legge det fram? Skal jeg si hva slags type syk jeg er?" "Jeg kan ikke sende SMS, sist sendte SMS var jeg også syk. Det ser ut som jeg er syk hele tida. Skal jeg heller sende mail? Direktemelding?" "Nå er klokken 07:30, hvis jeg går på jobb kommer jeg forsent" "Er det bedre å komme forsent enn å ringe inn syk?" Å gå gjennom disse tankene tar sikkert i underkant 10 sekunder. Men jeg tenker det om og om igjen i sikkert en time før jeg tar et valg. Jeg har diagnosen ADD, vet ikke om det har noe med saken å gjøre. Velkommen i klubben (men jeg har ikke ADD). Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 Hadde jeg visst hvordan hodet fungerer så hadde jeg ikke vært ufør.. Jeg husker det meste jeg gjør på PCn, men husker ikke navn på personene jeg nettopp har hilst på Jeg klarer ikke huske mer enn 2-4 tall/tegn om gangen Jeg har en notatblokk ved sengen, fordi jeg begynner å tenke når jeg går og legger meg og viss jeg ikke skriver ned tankene så får jeg ikke sove Jeg tenker mest når jeg kjører bil, så jeg alltid vet hvor jeg er i tilfelle det skjer en ulykke og tenker på scenarioer for hva som kan skje Jeg setter andre foran meg selv, alltid, mitt liv er knapt verdt noe Lenke til kommentar
GråGardin Skrevet 22. september 2018 Forfatter Del Skrevet 22. september 2018 Takker dere alle for svar. Er kanskje uansett et vannskelig sprørsmål da ingen helt vet hvordan man skal måle seg med andre. Men setter pris på at noen har prøvd. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 25. september 2018 Del Skrevet 25. september 2018 Skal en tro enkelte utviklingsforskere er ADD og ADHD koblet opp mot at en ikke har fått en optimal utvikling p.g.a bl.a manglende fysisk utfoldelse i oppveksten. Dette er nok bare en liten brøkdel av hele bildet som jeg tror er ganske mye mer komplisert enn det. Hvis en ser på en psykologisk modell kan en vel løst koble dette til underaktivering av søke/lyst systemet. Lenke til kommentar
GråGardin Skrevet 27. september 2018 Forfatter Del Skrevet 27. september 2018 Skal en tro enkelte utviklingsforskere er ADD og ADHD koblet opp mot at en ikke har fått en optimal utvikling p.g.a bl.a manglende fysisk utfoldelse i oppveksten. Dette er nok bare en liten brøkdel av hele bildet som jeg tror er ganske mye mer komplisert enn det. Hvis en ser på en psykologisk modell kan en vel løst koble dette til underaktivering av søke/lyst systemet. Hehe - ja, det er virkelig ikke umulig. Foreldrene mine lot - og oppmuntret meg - til å prøve alt mulig rart, men jeg fant ingenting som fristet. Vi bodde et stykke utenfor der alt skjedde, så jeg syklet og gikk en del, men ikke på langt nær så mye som at det som er anbefalt av fysisk aktivitet. Litt seint å gjøre noe med det nå, 30 år etter... hehe Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 Altså, utrolig klønete overskrift, men kom ikke på noe bedre, for det er egentlig akkurat det jeg lurer på... Hvordan har folk det egentlig i hodet sitt? Hvor mye tenker du? Hvor fort går det? Hva tenker du på? Klarer du å "slå av"? Tenker du mer/mindre i visse sitasjoner enn andre? Føler du deg normal? Jeg lurer fordi jeg har blitt fortalt av terapauter at tankene mine går i superfart (de brukte et bedre begrep), og jeg lurer på hva som er "normal"-fart? Når jeg setter meg ned for å reflekterer over det, så kan jeg kanskje se at det er enormt mye som skjer i tankene og følelsene mine hvert minutt, men har ikke alle det sånn? Tror ikke jeg klarer å sette mer ord på dette pr nå, men håper noen der ute forstår spørsmålet mitt og klarer å svare noe. Mine tanker går stort sett alltid på høygir, og jeg klarer ikke egentlig å "gire ned" i noen særlig grad annet enn i veldig, veldig korte øyeblikk (varmt bad, nettopp ferdig med trening, etc.) før det er full fart igjen. Om jeg føler meg normal? Jeg aner ikke, jeg har aldri opplevd noe annet så jeg har ingenting å sammenligne med. Jeg registrerer dog at jeg ofte er "kvikkere" enn andre – jeg er kjapp i replikkene, jeg er generelt sett langt mer observant enn andre, den typen ting. Anonymous poster hash: 121db...d88 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 Kjære Taurean - jeg er så glad jeg spurte, for jeg elsker svaret ditt! Nå er ikke jeg spesielt spirutuell av meg, så vet ikke helt om jeg skal lete etter svarene i stjernene. Ei heller leter jeg egentlig ikke så mye etter svar annet enn at jeg er nysgjerrig. Men du ga meg mye å tenke på - og det likte jeg! Diagnosen de sjekker ut er ADHD/ADD. Jenter har vist en indre uro og fart i tanker og følelser hvis de har disse bokstavene. Jeg har valgt å ikke lese eller undersøke noe om dette før jeg skal utredes skikkelig, noe som skjer i løpet av de neste ukene. Jeg vil ikke bli påvirket verken den ene eller andre veien. Men jeg har fortstått det sånn at jeg kanskje hører hjemme der, litt pga mine innenfor-liv, altså det som skjer i tanker og følelser. Utover det er jeg bare undrende på hvordan andre har det inni seg, siden jeg alltid har tenkt på meg selv som "normal" bare litt følsom. Takk igjen for svaret ditt. Bare en glede! Man skal også huske på at ordet "normal" når det kommer til legevitenskapen er kun gjeldende for samfunnets målestokk. Universet og menneskesinnet er uendelig stort. Så lenge man tar med seg sunn fornuft, etisk og empatisk sans i ryggsekken, så kan man utforske omtrent alt man vil. Da blir verden spennende uansett hvilken diagnose man har. For meg er alle menneskers sinn knyttet sammen i psykologi, og alternativt astrologi, og det gjør livet svært spennende, for det betyr at alle problemer kan løses og forklares. Det betyr selvsagt ikke at alt kan tilgis. Taurean: hva slags inntrykk har du av jomfruer? Styrt av Merkur som Tvillingen, de er også mentale racere. Men de er jordtegn, så de har beina i bakken. De representerer det mellomste jordlaget, bevegelig jord, eller kvikksand. De er på en måte de mest realistiske tegnene i zodiaken. Deres styrker er at de har svært høy arbeidskapasitet, og kapasitet til svært høy empati for andre mennesker. De er også svært intelligente. Negative sider kan være at de er temmelig utsatt for miljøet de havner i. De kan mangle vidsyn mer enn de fleste andre tegn. Så de kan miste evnen til å huske at det er mer til livet enn man ser her og nå, hvis de holdes i et lukket miljø over lang tid. De kan også være for realistiske, altså å nekte for at det er flere nyanser og vinkler til en situasjon. Men alle disse svakhetene kan komme ut i positiv setting hvis de havner i et miljø som gir de støtten de trenger og holder muligheter åpent for dem. De er et mennesketegn og innehar mye menneskelige trekk. Det er mine observasjoner. De kan være kritiske og "spisse", som Tvillinger. Men også komme med solide løsninger på svært kort tid. Oasis-brødrene er Tvilling og Jomfru, kroneksempel på de respektive tegnene. Hvis du vil ha en erkeklassisk mannlig Jomfruskikkelse, så er skuespilleren Peter Falk som Columbo helt perfekt til den rollen ^^ (dog 3. dekan). Han har selv uttalt at han tror tegnet hans spiller en rolle til hans kritiske og analytiske tankegang. Anbefaler episoden "Murder of a rock star". Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 (endret) Personlig har jeg alltid vært fassinert over hvordan jeg selv tenker og opplever ting.. Jeg har selv hatt epilepsi i min barndom.. Her hadde jeg svært svake anfall som gjorde egentlig at bare tiden stod stille i mitt perspektiv, stod å ventet på heisen.. Den kom og den gikk uten at jeg fikk det med meg... Ellers hadde jeg noen andre hendelser hvor jeg følte at tiden gikk veldig fort, og hvor jeg også så ting på en helt annen måte.. Jeg kunne se på hånden min, og den ble veldig skrukkete.. Så jeg på klokken tikket sekundviseren veldig fort avgårde.. En slags rar kombinasjon av hvordan man oppfatter tid, jeg så detajler mye bedre, men ble straffet av at tiden gikk raskere... Dette var såkalte epileptiske anfall som varte knappe 5 minutter om gangen... Edit: Når det er sagt.. Tror ikke hodet mitt fungerer helt 100%, sikkert noen senskader Endret 28. september 2018 av Krozmar Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 Ts: Du bør sjekke Big 5/Femfaktormodellen om personlighetstrekk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå