Kajac Skrevet 18. september 2018 Del Skrevet 18. september 2018 Hei Opplever til stadighet startproblemer på bilen min, en Mazda 323 fra 1989. Symptomene er at startmotoren går, men bilen starter ikke (ingen antydning til start). Jeg vet at bilen får bensin, da pluggene blir våte. Det jeg har forsøkt nå, er å koble et slikt lys mellom tenningskabel, plugg og coil. Når jeg kobler dette lyset mellom coil og fordeler, blinker lyset flott og kraftig når jeg vrir om nøkkelen. Men når jeg kobler det mellom plugg og pluggledning, er det så vidt det blinker. Har en video av det som jeg kan laste opp når jeg kommer hjem fra jobb. Noen som vet hvor jeg bør begynne å lete? Tennpluggene er ca. 6 måneder gamle. Jeg føler disse startproblemene som regel har kommet etter kraftig regn, gjerne i kombinasjon med at bilen ikke har vært i bruk det siste døgnet. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 18. september 2018 Del Skrevet 18. september 2018 Fordeler/fordelerlokk er vel sannsynlig. 2 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18. september 2018 Forfatter Del Skrevet 18. september 2018 Kan defekt fordelerlokk føre til at gnisten er svakere ved plugg enn ved coil? Og er det mulig at motoren ikke viser antydning til å starte selv om det er svak gnist? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 18. september 2018 Del Skrevet 18. september 2018 Dårlige pluggledninger? 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. september 2018 Del Skrevet 18. september 2018 Kan defekt fordelerlokk føre til at gnisten er svakere ved plugg enn ved coil? Og er det mulig at motoren ikke viser antydning til å starte selv om det er svak gnist? Fordelerlokkets oppgave er jo å sende gnisten fra coil videre til riktig plugg. Dette er en mekanisk del og må byttes med gjevne mellomrom da den blir slitt. Jeg ville begynt med å se på den. Kan være tung å starte om gnisten er for svak ja. 2 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18. september 2018 Forfatter Del Skrevet 18. september 2018 Jeg tok av fordelerlokket etter jobb i dag, og la merke til at alle kontaktpunktene i både lokket og på rotoren var dekket av irr. Når jeg pirket i det falt det av irr-klumper. Så jeg tok frem dremelen og slipte de blanke igjen, og monterte tilbake på bilen. Nå startet den på første forsøk! Jeg synes til og med motoren går bedre (den rykker ikke på samme måte som den av og til gjorde før). Så jeg antar det var fordelerlokket som var problemet. Har bestilt nytt (og ny rotor), da kontaktpunktene var tydelig slitt. Her er videoen som viser gnisten i testlampen før og etter "rengjøring" av fordelerlokket. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå