G Skrevet 18. september 2018 Del Skrevet 18. september 2018 Har en VMware så mener jeg at man også skal kunne teste å strupe sin bredbåndshastighet direkte i VM-en så den ikke får mer enn verdien du definerer. Så der skal man fint kunne halvere 1 Gbit/s til 0,5 Gbit/s om man vil teste hvilken påvirkning det har. Jeg har kun 40/40 fra Altibox, så lite jeg får testet i så måte Lenke til kommentar
Bone Skrevet 18. september 2018 Forfatter Del Skrevet 18. september 2018 Takk for alle gode svar! Jeg sitter på jobb akkurat nå, og får ikke -før i kveld- satt meg helt 100 % inn i alt. Har lest alt, men er vel en del ting her jeg må lese et par turer til. Men ja, det er ved overføring av torrenter jeg er mest nysgjerrig på, så opprinnelig post stilte spørsmålstegn ved om det var noe annet selve programmet (uTorrent) som gjør begrensningene, og hvorvidt oppsettet jeg har per i dag skulle -i praksis- klare nedlastninger på høyere enn 15 MB/s++. Slik som over, så tar jeg i mot tips til ting jeg kan prøve for å sjekke. LMH1: Forsto jeg det korrekt at du testet med slik SSD M2 jeg linket til (eller lignende)? Har du raskere enn 500 Mbps-linje? Eller hva mente du med at det er tregere på slik linje jeg har? Lenke til kommentar
G Skrevet 18. september 2018 Del Skrevet 18. september 2018 Problemet er at snurredisken min sliter, og jeg får problemer når man begynner å komme opp i rundt 15 MB/s ++. Er det da kun cache eventuelt programmet/uTorrent som det er feil med? Som nevnt i første post, så lurer jeg litt på hvor begrensningene ligger? Er det kun programmet, og hva burde jeg får? Det er snakk om forskjellige harddisker og problemet med dem. Jeg skal ikke overføre noe OS.. Jeg har allerede Windows 10 på en SSD-disk.. Alt jeg vil er å få utnyttet linja mi bedre Pass også på at snurredisken har en del ledig lagringsplass. Dersom det begynner å bli rød fylt disk i filbehandler under Windows så har du gått et stykke over. Det kan faktisk ha litt å si for at snurredisken skal henge med. Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 18. september 2018 Del Skrevet 18. september 2018 Sett torrent-programmet ditt til å mellomlagre på ssd og flytte over til spinnedisk når nedlastningen er ferdig. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. september 2018 Del Skrevet 18. september 2018 (endret) LMH1: Forsto jeg det korrekt at du testet med slik SSD M2 jeg linket til (eller lignende)? Har du raskere enn 500 Mbps-linje? Eller hva mente du med at det er tregere på slik linje jeg har? Ja har samsung 970 evo, ytelsen tar under 5% ofte nedi 3. Har kun 500 mbit. Cpu er vel lite belastet, så er nok brukerne og torrent teknologien som er flaskehalsen her. Men jeg syns ikke resultatet var dårlig husk disse torrent brukerne som deler kan være hvor som helst i verden, og de sansynlig ikke makset opplastinghastighetene. Endret 18. september 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 18. september 2018 Del Skrevet 18. september 2018 Kan forøvrig skyte inn at dersom det er viktig for deg å laste ned kjapt så er det news du bør bruke, ikke torrents. Makser 1Gbit-linjen min fra første sekund på alt av nzb. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 18. september 2018 Del Skrevet 18. september 2018 Hvor gammel er den snurredisken? Ser det som litt spesielt å vurdere å kjøpe inn en m2-SSD med lese/skrivehastigheter på rundt 3000MB/sek for å laste ned litt filer på en 500Mbit linje... Kanskje snurredisken rett og slett er gammel, treg og trist 5400rpm-sak? En annen enkel ting å prøve ut er en annen torrent-klient. En god del av dem har blitt så fulle av dritt og lort at de er trege og uhåndterlige i utgangspunktet. Alternativt kan man ha temp-folder på system-SSD og sette på automatisk overføring til snurredisk når den er ferdig lastet ned. Jeg strupet faktisk nettfarten til 60-70MB/sek da jeg hadde 1Gbit nettlinje. Snurredisken likte ikke overføringer på 100MB/sek, da fikk jeg buffer overflow eller hva det nå het. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 18. september 2018 Forfatter Del Skrevet 18. september 2018 Sånn, fått testet litt: Dette tror jeg er hdd-en min (tatt fritt fra enhetsbehandling): https://www.amazon.co.uk/WD4003FZEX-00Z4SA0-HBNNNVJMBB-Western-Digital-Drive/dp/B010APNHN6 Jeg prøvde det å laste ned til SSD-disken min (OS-disken), og dette gikk så det suste.. 55 MB/s lå den også jevnt på, med 3 torrenter. Var oppe i 58 også, så jeg. Men, alt stagnerte totalt når torrenten skulle lastes fra C: (SSD) til D: (WD). Da var det 100 % disk overload til den ble ferdig overført, så var vi i gang igjen med flott fart. Altså, jeg hadde 3 nedlastninger, når den ene var ferdig ble de 2 andre kneblet helt, mens den som var ferdig ble overført. Litt treig med bilde her akkurat nå, men, prøvde også CrystalDiskMark 5.5.0 5 / 1GiB Seq Q32T1 (Read 111.1, Write 106.6) 4K Q32T1 (Read 0.887, Write 1.326) Seq (Read 110.3, Write 107.4) 4K (Read 0.390, Write 1.328) Ble vi noe klokere på dette? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 18. september 2018 Del Skrevet 18. september 2018 Har du aktivert NCQ og AHCI? Lenke til kommentar
Bone Skrevet 18. september 2018 Forfatter Del Skrevet 18. september 2018 AHCI ja. NCQ vet jeg ikke hva er.. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Flaskehalsen du opplever på disken din henger nok sammen med hvordan bittorrent fungerer. En helt vanlig harddisk skal fint klare å henge med i svingene når du laster ned data på en 500mbit linje så lenge det skrives til disken sekvensielt. Det er her problemet ditt ligger. Bittorrent gir blanke i hvilken rekkefølge dataene den laster ned kommer i. Veldig forenklet vil programmet laste ned forskjellige biter av filen fra forskjellige steder for så å lime det hele sammen på disken etterpå. Det gjør at når du forsøker å laste ned en eller flere filer så forsøker torrent-klienten å skrive litt data mange steder på disken hele tiden fremfor å sekvensielt skrive hele filen. Dette er tradisjonelle snurredisker veldig mye dårligere på, og dermed får du ikke makset ut nedlastingshastigheten din. Den desidert enkleste løsningen er som noen nevnte over her, å la nedlastingen gjøres på en ssd, da de ikke bryr seg om hvor data lagres, for så å flytte fullførte nedlastinger over på snurredisken automatisk. Det som flyttes vil da våre en komplett fil som kan skrives sekvensielt til disken og dermed omgå flaskehalsen. Dette kan du helt fint gjøre i en mappe på din eksisterende ssd uten at du skal merke noe særlig til det (gitt at du har litt plass til overs). Med mindre du resten av tiden gjør arbeid som er svært krevende for ssd-en så skal ~500mbit skriving til en ssd være ganske problemfritt å ha i bakgrunnen. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 19. september 2018 Forfatter Del Skrevet 19. september 2018 Takk for svar! Som skrevet i en post rett over her, så prøvde jeg det. Men, ved overføring, så ble alt totalt kneblet, og all nedlasting ble satt på pause til det ble ferdig. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Hva skjer om du pauser torrenten til fila du flytter over først? Og eventuelt hva skjer om du manuelt prøver å flytte en større fil over til spinnedisken? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå