Gå til innhold

TV2-dokumentaren om Bergitte Tengs-saken


Anbefalte innlegg

Jeg så nettopp den første delen av TV2s nye dokumentar om Birgitte saken, en såkalt "true crime" dokumentar. Det var oppsiktsvekkende hvor mye feil og kritikkverdige forhold som ble begått i saken, selv om dette her var på 90-tallet og jeg regner med at Norge har blitt mye flinkere når det kommer til etterforskning, avhør og dyktigheten til advokater i dag. Jeg fikk litt "Making a murderer" inntrykk av dokumentaren, men føler at de fikk en litt mer nøytral vinkel enn i den amerikanske serien.

 

Dette er til tross en dokumentar, som ofte har et mål om å gi et inntrykk overfor seeren. Med det sagt, kom jeg frem til disse antakelsene om saken:

 

1) Politiet fikk tidlig tunellsyn

2) Stort press på etterforskere og andre om å snarest fremføre en tilståelse

3) Unødvendige feil av advokat av siktede (noe han innrømmet i dokumentaren)

 

Noen andre som har sett den og tanker om saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke sett dokumentaren, men har hørt podcasten til VG (Uløst) - og ja, det var tilsynelatende mye feil som ble gjort i saken. På 90-tallet var det blant annet "vanlig" å presse fram tilståelser i Norge. Det ble forøvrig også gjort med Brendan Dassey som figurerer i Makin a murderer.

 

I making a murderer sitter man igjen med inntrykket at Steven Avery er uskyldig og politiet var korrupt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...