danfredr Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 (endret) Hei. Hvordan kopiere jeg "http://home.no.net/danfredr/hei.txt/" til samme mappe som programmet ligger i. Og hvordan Renamer jeg filer ? og F.eks vis c:\hei.txt ikke finnes så skal den "Unload me" ? Jeg prøver og lage en Live Opdate til programmet mitt og så trenger jeg en slik kode får å se om filen finnes hvis ikke krasjer programmet når den ikke kan kontakte serveren Endret 17. desember 2003 av danfredr Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Ikke umulig, legg dette inn i formen: Option Explicit Private Declare Function URLDownloadToFile Lib "urlmon" Alias "URLDownloadToFileA" (ByVal pCaller As Long, ByVal szURL As String, ByVal szFileName As String, ByVal dwReserved As Long, ByVal lpfnCB As Long) As Long Public Function DownloadFile(URL As String, LocalFilename As String) As Boolean Dim lngRetVal As Long lngRetVal = URLDownloadToFile(0, URL, LocalFilename, 0, 0) If lngRetVal = 0 Then DownloadFile = True End Function Private Sub Form_Load() If DownloadFile("http://home.no.net/danfredr/hei.txt", App.Path & "\hallo.txt") = False Then Unload Me End Sub For å rename skifter du bare filbanen der App.Path & "\hallo.txt") står. Lenke til kommentar
rwu Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 for å endre filnavn: dim NyFil, GmlFil Nyfil="c:\nyttfilnavn.txt" gmlfil="c:\gammeltfilnavn.txt" On Error GoTo feil Name GmlFil As NyFil exit sub feil: msgbox "kunne ikke endre filnavn..." & vbcrlf & "sjekk om filen finnes, og at den ikke er skrivebeskyttet" Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 (endret) Satt sammen en liten "rename-kodesnutt" On Error GoTo feil CommonDialog1.Filter = ".txt files|*.txt" CommonDialog1.ShowOpen dim NyFil, GmlFil Nyfil= text1 gmlfil= CommonDialog1.filename Name GmlFil As NyFil exit sub feil: msgbox "kunne ikke endre filnavn..." & vbcrlf & "sjekk om filen finnes, og at den ikke er skrivebeskyttet" Bare sett in en CommonDialog, en tekstboks og noe som skal utføre koden Edit: Ikke bare jeg som har lagd det da.. lånte "litt" fra rwu Endret 18. desember 2003 av jonas22282460 Lenke til kommentar
rwu Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 (endret) jonas22282460: hva skjer om fila du henter fra dialog-boksen er skrivebeskytta? -jo programmet ditt krasjer/produserer feil feilmelding.... og hva skjer hvis brukeren trykker cancel/avbryt istedet for open/åpne? -programmet åpner den likevel.. du glemte nemmli' on error goto feil... det er VELDIG viktig å legge inn feilbehandlere gjennom hele koden, da ikke alle brukere klikker akkurat der du vil de skal.... mange brukere har en tendens til å finne/provosere frem feil programmereren aldri kunne tenke seg kunne oppstå. On Error GoTo feil CommonDialog1.Filter = ".txt files|*.txt" CommonDialog1.ShowOpen dim NyFil, GmlFil Nyfil= text1 gmlfil= CommonDialog1.filename Name GmlFil As NyFil exit sub feil: msgbox "kunne ikke endre filnavn..." & vbcrlf & "sjekk om filen finnes, og at den ikke er skrivebeskyttet" edit: ok.. så nå at du hedde lagt den øverst... by badd Endret 18. desember 2003 av rwu Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Du har kansje litt rett også Kunna ha satt til sånn if den greie er "" then pop opp igjen, hvis du skjønner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå