Gå til innhold

Hvordan kan man "rippe" en sang?


Anbefalte innlegg

Sitter her og hører på linkin park - breaking the habit.

Liker denne sangen og fikk svært lyst til å mikse den om med litt fetere "beat"

 

Men, hvordan skal jeg kunne få tak i stemmen, selve sangen lissom?

Finnes den på nettet?

Kan jeg gjøre dette selv?

I så fall, hvordan? og med hva?

 

Har søkt litt på google, men nettet er så treigt så det ble ikke så mye :thumbdown:

 

Håper ikke dette er en sånn piratkopiering sak, så lenge jeg har betalt og kjøpt cd'n så burde det ikke være noe kriminelt å bruke stemmen hans til privat bruk?

 

Takker for alle fremtidige svar og hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle slike "fjerne noe av lyden"- teknologier baserer seg på to ting:

Forskjell i et stereo lydbilde, og frekvens.

Hvis du fjerner det som ikke er felles for de to stereokanalene, vil du stå igjen med vesentlig vokal, basstromme og bass.

Så kan du jobbe videre med equalizere for å fjerne mesteparten av bassen og basstromma.

Når det ser sagt- du kommer til å bruke lang tid på dette, og tror ikke at du blir videre fornøyd med resultatet.

 

Det beste er å få vokalen fra råmiksen, men det kan jo tenkes at linkin park ikke har videre lyst til å låne bort det..

Lenke til kommentar
Som noen før har skrevet, slike ting funker rett og slett svært dårlig. Søk litt rundt på nettet - mange låter ligger ute i såkalte "acapella" versjoner.

 

bfisk

kjipt, fant ingen acapella versjoner av linkin park i det hele tatt.

Tro om dem faktisk kunne solgt/gitt meg stemmen :p

Det hadde jo vært kult :D

 

Men dette ser håpløst ut :(

 

sjekka den tråden som ble lagt ut, lasta ned ACID saken som det sto noe om der.

Men var sånn demo jall :\

 

Også fant jeg ikke ut hvordan man fikk flere enn 4 knapper å stille på equalizern.

 

Fruityloops var noe bedre. Dessuten så kan man gjøre alt unntatt å lagre i flp format :)

 

Klipper ut en liten bit i morra til "godkjenning" :p

Syns ikke det ble så dårlig egentlig. bass og cymbaler samt hi-hats er borte.

Men snare tromma og bakgrunnslydene får jeg ikke vekk orntlig.

Ingen som skulle vite om et program med en equalizer med kanskje 20 frekvenser eller mer?

Lenke til kommentar
Du trenger ikke en eq med mange kanaler, men en der du kan bestemme hvilke frekvenser du vil jobbe med. Mener det heter paragrafisk eq. Det finnes en slik i Soundforge, i hvertfall.

Det er jeg fullstendig klar over ;)

Fruityloops har en sånn sak, men jeg trenger flere enn 6 slike for å få luden til p bli som jeg vil. Har Soundforge en slik en med fler enn 6 kanaler?

Lenke til kommentar
Husker ikke, men vet at Soundforge har en vanlig grafisk med mer enn 10. Evt- vet ikke om det finnes, men hvis man får tak i en paragrafisk/metrisk eq som dx- plugin, så kan man jo hive på så mange man bare vil..

Ja jeg kom lissom til å tenke på det.

For hvis jeg setter flere EQ i samme FX kanal i fruityloops så må det bli veldig mange?

Og det skal funke som det skal, skal det ikke?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke en eq med mange kanaler, men en der du kan bestemme hvilke frekvenser du vil jobbe med. Mener det heter paragrafisk eq. Det finnes en slik i Soundforge, i hvertfall.

 

Han trenger én eq pr kanal = 2 eqer, eller en stereo-eq. En EQ der du kan bestemme frekvens, bredde og amplitude heter en parametrisk eq. En der du har "alle" frekvensene ordnet oppover med jevne intervaller med fadere, heter en grafisk eq. Betegnes ofte som hhv PEQ og GEQ.

 

bfisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...