Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier selger bolig - med meg på kjøpet!

Gjest Slettet-JWlLR8

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-JWlLR8

God dag,

Det har nylig blitt gjort kjent for meg at min tidligere huseier har solgt boligen jeg bor i for øyeblikket til en ny person. Jeg har aldri møtt denne personen før, men det går noen rykter om at hun er litt sleipt og kan prøve å lure oss nåværende beboere om det er noen slike muligheter. Dette gjør meg litt bekymret...

Jeg har jo skrever leiekontrakt med en leier som ikke lenger eier huset. Hva skjer med meg da?

Må den nye leieren komme innom å be meg signere ny kontrakt me hennes navn på, eller er kontrakten jeg skrev med sist huseiere juridisk valid enda?

Vis jeg har lyst å fortsette å bo her, må jeg søke opp ny huseier å få ny kontrakt, eller er dette noe som faller på henne?

Kan hun feks. doble husleien første måned eller kreve at jeg flytter på dagen eller noe?

Hva skjer med depositumet jeg betalte til huseier som teknisk sett ikke eier huset mer?

Kort sagt: hvilket ansvar har jeg og hvilket negative konsekvenser kan komme av at huset jeg bor i ikke lenger er eid av personen jeg skrev kontrakt med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ny huseier har kjøpt huset med alle aktive avtaler. Dvs hun har overtatt din kontrakt som fortsatt er gyldig.

Mulig hun vil prøve å få deg til å tro at hun nå har rett til å avslutte kontrakten men det stemmer ikke. Hun må forholde seg til lovligheten. Dersom hun prøver å presse deg ut så er det til din fordel å spille med som om du ikke vet bedre og prøve å holde dialogen skriftlig via sms eller mail. Klarer du å få henne til å bekrefte skriftlig på et spørsmål at grunnen til at hun vil avslutte leieforholdet ikke er fordi hun skal ta leiligheten i bruk selv så har du et ess i hånden. Dette esset sparer du til hun evt eskalerer konflikten - om det skulle oppstå konflikt.

Dersom huseier ikke klarer å skremme leier ut så er vanligvis neste trekk å påstå at de skal ta boligen i bruk selv. Hvis du da kan dokumentere at hun tidligere har bekreftet at hun ikke skal ta i bruk boligen så er det et tydelig tegn på at det bare brukes som et falskt påskudd

• Liker 8
Lenke til kommentar

Ny huseier har kjøpt huset med alle aktive avtaler. Dvs hun har overtatt din kontrakt som fortsatt er gyldig.

Mulig hun vil prøve å få deg til å tro at hun nå har rett til å avslutte kontrakten men det stemmer ikke. Hun må forholde seg til lovligheten. Dersom hun prøver å presse deg ut så er det til din fordel å spille med som om du ikke vet bedre og prøve å holde dialogen skriftlig via sms eller mail. Klarer du å få henne til å bekrefte skriftlig på et spørsmål at grunnen til at hun vil avslutte leieforholdet ikke er fordi hun skal ta leiligheten i bruk selv så har du et ess i hånden. Dette esset sparer du til hun evt eskalerer konflikten - om det skulle oppstå konflikt.

Dersom huseier ikke klarer å skremme leier ut så er vanligvis neste trekk å påstå at de skal ta boligen i bruk selv. Hvis du da kan dokumentere at hun tidligere har bekreftet at hun ikke skal ta i bruk boligen så er det et tydelig tegn på at det bare brukes som et falskt påskudd

Du har glemt et par forhold. Vi vet ikke om leieavtalen er tids eller tidsubestemt. Du har glemt at utleier også kan ønske oppussing. Er det omfattende nok kan hun kreve at utleier flytter ut.  

Lenke til kommentar

Var i en lignende situasjon for en stund siden. Det utartet seg ikke på samme måte som din, men jeg snakket med advokat angående tvangsutkastelse fra ny eier. Advokaten sa at hvis du har krav på fri rettshjelp, og hvis du bli kastet ut betyr tilnærmet at du havner på gata (ikke penger til depositum, lav inntekt, ingen boliger til utleie i din prisklasse), -og- hvis det er sånn at du har en viss helsehistorikk med tanke på psykiske lidelser, så er disse tingene kombinert noe som vil veie tungt i din favør i eventuell rettssak.

Bare for å ha det sagt, for å holde paranoide mennesker på forumet her i lynne: Jeg mener selvsagt ikke at du skal være vrang til enhver pris! Det ser jeg jo også at du ikke har tenkt å være, du skriver det tydelig selv! Enhver person med 10 iq eller høyere skjønner det. Men -hvis- det blir sånn at ny huseier er vanskelig og skal kaste seg ut uten spesielt gyldig grunn, og -hvis- noen eller flere av de grunnene jeg oppga faktisk er reelle, så mener jeg du bør vurdere å holde stand og mobilisere krefter til rettssak.

Her er min tråd, en ganske annerledes tilfelle, men du kan finne noe nyttig der. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1816859&hl=

Så jeg mener ikke å oppfordre til å være vanskelig! Men å holde -alle- muliger åpne for en som tydeligvis står i en vanskelig situasjon!

Håper jeg har gjort mine intensjoner ærlige og klare nok nå til å unngå sletting av post og anklager om oppfordring til "lovbrudd"!

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Hovedregelen er at partene i leieavtalen forblir de samme selv om eiendommen skifter eier. Husleieloven § 8-6 gir gammel eier rett til å overføre rettigheter og plikter etter avtalen til ny eier, men ikke plikt. Dette skjer ofte formløst. Ved tvangssalg er dette en plikt.

Det er viktig å være oppmerksom på at du har rett til å kreve solidaransvar mellom gammel og ny eier hvis du har saklig grunn til å tro at ny eier ikke er i stand til å oppfylle utleiers plikter etter avtalen. Dette kan f.eks. være ny eiers dårlige økonomi, eller ny eiers dårlige personlige forutsetninger for å være utleier.

Ny eier er uansett bundet av leieavtalen når leietaker har flyttet inn og leieavtalen er oppsigelig med minst tre måneders varsel. Er leieavtalen ikke oppsigelig med slikt varsel er godtroende ny eier ubundet av oppsigelsesvilkårene, og kan si opp med tre måneders varsel.

Dette får altså i utgangspunktet ingen betydning for deg. Du må imidlertid medvirke til endring av depositumskonto slik at ny utleier er berettiget.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedregelen er at partene i leieavtalen forblir de samme selv om eiendommen skifter eier. Husleieloven § 8-6 gir gammel eier rett til å overføre rettigheter og plikter etter avtalen til ny eier, men ikke plikt. Dette skjer ofte formløst. Ved tvangssalg er dette en plikt.

Av nysgjerrighet: Hva skjer hvis gammel eier velger ikke å overføre rettigheter og plikter etter avtalen til ny eier?

Lenke til kommentar

Da har gammel eier et problem - han er da ett skritt nærmere mislighold av leieforholdet (nærmere bestemt husleieloven § 5-1) siden han ikke lenger har rettslig adgang til å stille leieobjektet til leietakers disposisjon. Så lenge leietaker fortsatt har faktisk rådighet (dvs. så lenge ny eier ikke griper inn) får dette ikke betydning, dog.

Det jeg ser for meg som mest interessant er hvis gammel eier fortier en tidsbestemt uoppsigelig leieavtale. Ny eier vil da, hvis han er i aktsom god tro, få en oppsigelsesrett gammel eier ikke hadde. Dette påfører leietaker et tap som gammel eier raskt vil bli erstatningsansvarlig for.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hovedregelen er at partene i leieavtalen forblir de samme selv om eiendommen skifter eier. Husleieloven § 8-6 gir gammel eier rett til å overføre rettigheter og plikter etter avtalen til ny eier, men ikke plikt. 

Teoretisk sett - om ny eier overtar, men ikke benytter eiendommen på et par mnd, og gammel eier ikke overfører avtalen - kan gammel eier da lovlig fortsette å motta leie uten å være pliktig til å betale dette over til ny eier?

Lenke til kommentar

I forholdet gammel eier-leietaker vil gammel eier være legitimert til å motta leie etter leieavtalen. Utgangspunktet etter pengekravsrettslige prinsipper (se gjeldsbrevlova § 27) er at leietaker med befriende virkning kan betale til gammel eier, så lenge leietaker ikke burde forstått at gammel eier ikke har rett til å ta imot betaling.

I forholdet gammel eier-ny eier vil dette avhenge av avtalen mellom dem. Leie er en form for avkastning av eiendommen. Avhendingslova § 2-5 gir selger rett til avkastning frem til overtakelse og kjøper rett til avkastning etter overtakelse. Med mindre noe annet er avtalt plikter gammel eier å frastå fra å kreve inn leie etter at ny eier har overtatt. Mottar gammel eier likevel leie vil han være forpliktet til å overføre dette til ny eier.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...