Gå til innhold

Matpause på jobb.

Anbefalte innlegg

Har 30 minutter matpause på jobb, ikke betalt. Jeg jobber på kontoret i et transportfirma (Norges Største?) i matpausen bruker jeg å dra ut og spise ilamme en av sjåførene.

Idag fikk jeg beskejd ifra sjefen at det fikk jeg ikke lov til.. Siden vi betaler henne for å kjøre ut godset. Men hun har jo og krav på 30 minutter mat pause så kan ikke forstå hvorfor det har noe å si at vi har denne ilag?? han sa og at det passet seg ikke..   :confused:

Endret av Formula90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ubetalt pause skal du ha mulighet til å forlate arbeidsstedet.

Hensikten med pausen er at man skal få et avbrekk / hvile fra arbeidet, og at pausen er fritid. Det betyr at man fritt kan forlate arbeidsstedet i pausen dersom man ønsker det. Pausen kommer da i tillegg til den avtalte arbeidstiden.

Hvis arbeidsplassen ikke har et tilfredsstillende pauserom, eller det er nødvendig at den ansatte er tilgjengelig for arbeidsgiveren i pausen, vil pausen være en del av arbeidstiden – altså betalt. Tilgjengelighet vil kunne være at man må ha med seg telefon for å ivareta nødvendige oppgaver, at man må avbryte pausen for å betjene kunder, mv.

Ref. https://www.sticos.no/fagstoff/kategori/arbeidstid/dette-boer-du-vite-om-pauser-i-arbeidsdagen

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har lest noen lignende situasjoner. Jeg tror det er slik at selv om det er ubetalt pause, og ikke en del av arbeidsdagen (du er på jobb i 8 t 30 min), så er du forventet å være tilgjengelig på arbeidsplassen. Jeg tror loven også støtter dette, selv om jeg ikke er helt sikker.

Du kan jo spørre om lovdata som bekrefter det ho sier. Og lese arbeidskontrakten din. Hvis de bryr seg om å drive ting skikkelig, så er de ærlige med de ansatte.

Personlig synes jeg det er tåpelig. Man burde kunne få fri og gjøre hva man vil når man har fri. Det er opp til ledelsen å legge til rette så det alltid er ledig arbeidskapasitet og de burde skylde seg selv hvis det ikke er noen tilgjengelig.

Hva sjefen mener med at det "ikke passet seg", kan gi grobunn til mange teorier. Men skal jeg gi han tvilen til gode, så mente han vel bare at det virker mest profesjonelt om dere holder dere på arbeidsplassen, og ikke flyr rundt i butikker i "arbeidstiden".

Lenke til kommentar

han sier det er greit at jeg forlater arbeid, men er ikke greit at jeg har lunch med henne..  :confused:  nå ble jeg egentlig ikke sjokkert når han sa det for sjefen virker ut til å ha irritert seg over meg og denne sjåføren i lengre tid, uten at det er noe grunn til det.. Usikker på hva plan hannes var når han ga denne beskjeden. mulig han gjør det kun for å være en dick da det har vært veldig dårlig steming mellom meg og sjefen i lengre tid. 

Lenke til kommentar

Det virker bare utrolig uprofesjonelt. Jeg har vært borti det samme. Favorisering og lignende.

Det ser jo ut til at du faktisk har lov til å gjøre som du vil i pausa, så du kan egentlig bare blåse i sjefens mening her da. Han kan ikke gjøre noe som helst.

Men bare for å ha skrevet det: Det er absolutt best å ikke skape sosiale problemer i arbeidsplassen. Selv om det virker som du absolutt ikke prøver på det her (du er i omtrent nøyaktig samme situasjon jeg var) så går det bare utover deg selv. Ta med matpakke og les avisa eller bare slapp av i pussa. Spør den ansatte om dere skal prate etter jobben. Hold det profesjonelle og det personlige adskilt.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Det virker bare utrolig uprofesjonelt. Jeg har vært borti det samme. Favorisering og lignende.

Det ser jo ut til at du faktisk har lov til å gjøre som du vil i pausa, så du kan egentlig bare blåse i sjefens mening her da. Han kan ikke gjøre noe som helst.

Men bare for å ha skrevet det: Det er absolutt best å ikke skape sosiale problemer i arbeidsplassen. Selv om det virker som du absolutt ikke prøver på det her (du er i omtrent nøyaktig samme situasjon jeg var) så går det bare utover deg selv. Ta med matpakke og les avisa eller bare slapp av i pussa. Spør den ansatte om dere skal prate etter jobben. Hold det profesjonelle og det personlige adskilt.

Jeg synes det må være mulig å løse dette uten og måtte gi etter for sjefens merkelige oppførsel her.

TS: Du har rettigheter og skal ikke måtte la deg kue på denne måten, så sant ikke reglementet på din arbeidsplass for deg, eller din kollega, er misforstått.

Ta en prat med sjefen om saken, spør ham hvorfor - enkelt og greit - en "sjef" vil aldri kunne yte deg respekt hvis du bare skal gi etter for slikt og lignende situasjoner i fremtiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om ikke sjefen din kan forklare hvorfor, og jenta faktisk har lyst å være med å ta kampen, så finnes det som regel en sjef over sjefen som man melder avvik til. Spesielt dersom det er et avvik angående din nærmeste leder.

Med det sagt er det beste at jenta som ikke kan forlate arbeidsplassen tar seg en prat med sjefen selv. Det er jo hun som blir utsatt for sanksjoner.

Lenke til kommentar

Feilen her var nok at sjefen din tok opp dette med deg.

For deg som har ubetalt matpause så er matpausen din fritid, og du står fritt til å legge ned arbeidet og forlate arbeidsplassen i matpausa om du vil.

Men sjåføren som har betalt matpause har ikkje 30 minutt med samanhengande fritid midt på dagen, ho har forstatt rett på til saman 30 minutt pauser (AML § 10-9) men pausene treng ikkje nødvendigvis å være samanhengande. Sjåførar er ofte forventa at dei f.eks. tek seg ein liten matbit medan bilen blir lasta/lossa.

Dette kan bety at sjåføren ikkje har lov til å ta 30 minutt pause samtidig som deg, men det skal eventuelt være ein sak mellom sjåføren og nærmaste leiar, du har ingenting med dette å gjere.

Eg tek her forbehald om at trådstarter ikkje også blir ansett som ein leiar, slik at det at trådstarter går til ein sjåfør for å ta matpause kan oppfattast som at sjåføren får beskjed om å ta 30 minutts matpause.

PS.

Sjølv om trådstarter ikkje kan kritiserast for å ta matpause saman med ein sjåfør då trådstarter har ubetalt matpause, så kan sjåføren risikere tilsnakk eller trekk i lønn for å ta matpause utan å være tilgjengeleg for arbeidsgiver.

Du trådstartar har tydeligvis ein vennskapleg relasjon med denne sjåføren, så av hensyn til dette så bør du ta hensyn til at ho har ein anna arbeidsordning enn deg og derfor påsjå at du ikkje lurer henne til å skulke arbeid for å ta lunsjpause med deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Faktisk så har man samme rett på pause, og den skal også tilstrebes å være sammenhengende, selv om man har betalt lunsj. Man mister dog retten på lønn i pausen om man tar pausen på et godkjent spiserom, sammenhengende.

Men sjåføren som har betalt matpause har ikkje 30 minutt med samanhengande fritid midt på dagen, ho har forstatt rett på til saman 30 minutt pauser (AML § 10-9) men pausene treng ikkje nødvendigvis å være samanhengande. Sjåførar er ofte forventa at dei f.eks. tek seg ein liten matbit medan bilen blir lasta/lossa.

Dette kan bety at sjåføren ikkje har lov til å ta 30 minutt pause samtidig som deg, men det skal eventuelt være ein sak mellom sjåføren og nærmaste leiar, du har ingenting med dette å gjere.

Eg tek her forbehald om at trådstarter ikkje også blir ansett som ein leiar, slik at det at trådstarter går til ein sjåfør for å ta matpause kan oppfattast som at sjåføren får beskjed om å ta 30 minutts matpause.

PS.

Sjølv om trådstarter ikkje kan kritiserast for å ta matpause saman med ein sjåfør då trådstarter har ubetalt matpause, så kan sjåføren risikere tilsnakk eller trekk i lønn for å ta matpause utan å være tilgjengeleg for arbeidsgiver.

Du trådstartar har tydeligvis ein vennskapleg relasjon med denne sjåføren, så av hensyn til dette så bør du ta hensyn til at ho har ein anna arbeidsordning enn deg og derfor påsjå at du ikkje lurer henne til å skulke arbeid for å ta lunsjpause med deg.

Lenke til kommentar

Feilen her var nok at sjefen din tok opp dette med deg.

For deg som har ubetalt matpause så er matpausen din fritid, og du står fritt til å legge ned arbeidet og forlate arbeidsplassen i matpausa om du vil.

PS.

Hvorfor går du ut i fra at sjåføren har betalt pause?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...