Sarasin Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 (endret) Hjemme har vi inntil videre høyst ræva nettlinje (5mb/s), inntil Viken fiber får ut fingern om 3 måneder. Vi har totalt 4 telefoner (pluss en gjest i ny og ne), 3 datamaskiner, 4 tablets, en Chromecast, og en Xbox360 som er koblet trådløst til Repeateren, i tillegg til en datamaskin som er kablet direkte til routeren. Riktignok er ikke alt dette aktivt til enhver tid, men i worst case scenario er det sånn. Så - finnes det et program jeg kan ha på "master-maskinen" (les: min) der jeg kan: a) Se hvem som bruker av kapasiteten? b) Dedikere så og så mye til en (og flere) spesifik enhet? c) Blokke en enhet fra å få nett, selv om de er koblet til WiFi? Forslag tas imot med stor takk Endret 17. september 2018 av Sarasin Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Nå er min kunnskap her betydelig utdatert. Jeg har ikke interessert meg for nettverk på sikkert 20 år, men i min tid så kjøpte du bare en god router med interaktiv software hvor du kunne overvåke porter og ip'er slik at du kunne se alt som skjedde på nettverket, begrense hastigheter og porter på hver enkelt tilkobling ved å logge inn på den fra hvilken som helst maskin. Nå har sikkert de fleste routere lignende funksjoner, men den tid jeg hadde et skikkelig nettverk hjemme så kostet en slil router med gode (og enkle) funksjoner en del Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. september 2018 Del Skrevet 18. september 2018 Nå har sikkert de fleste routere lignende funksjoner, men den tid jeg hadde et skikkelig nettverk hjemme så kostet en slil router med gode (og enkle) funksjoner en del De fleste ruterne med untak av internetlevrrandør ruter har vel mulighet å begrense hastighet gjennom QOS. Problemet å sette opp dette gjor de tungvint å rulle tilbake når man får fiber. Skulle man ikke ha mulighet, sett opp en pc som server: Lenke til kommentar
Faller Skrevet 18. september 2018 Del Skrevet 18. september 2018 Hjemme har vi inntil videre høyst ræva nettlinje (5mb/s), inntil Viken fiber får ut fingern om 3 måneder. Vi har totalt 4 telefoner (pluss en gjest i ny og ne), 3 datamaskiner, 4 tablets, en Chromecast, og en Xbox360 som er koblet trådløst til Repeateren, i tillegg til en datamaskin som er kablet direkte til routeren. Riktignok er ikke alt dette aktivt til enhver tid, men i worst case scenario er det sånn. Så - finnes det et program jeg kan ha på "master-maskinen" (les: min) der jeg kan: Uten å vite hva slags router du har så er det tilnærmet meningsløst å komme med forslag. Forskjellige merker har forskjellig funksjonalitet. a) Se hvem som bruker av kapasiteten? Det er mulig ved hjelp av en "network monitor". F. eks Glasswire, Paessler PRTG, Microsoft Network Monitor, Spicework Network Monitor etc. Jeg har ikke erfaring med noen av disse, men de påstår å kunne monitorere nettverket. b) Dedikere så og så mye til en (og flere) spesifik enhet? Funksjonen du leter etter heter Qos som LMH1 er inne på. Forbrukerroutere har sjelden et fullgodt oppsett for dette. Det jeg mener med det er at de kun til en viss grad klarer å prioritere trafikk til en eller flere enheter. c) Blokke en enhet fra å få nett, selv om de er koblet til WiFi? Så vidt jeg kjenner til, så er ikke dette mulig fordi det bryter med den grunnleggende protokollen. Mulig jeg tar feil på dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå