Bone Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Hei, Større planer om å kjøpe ny TV og anlegg/surround/platespiller (atmos?) ila høsten. Har noen spørsmål, siden jeg ikke kan så veldig mye og må belage meg på noe hjelp. Bruk: Vi har 2 stuer, ene hvor TV og surround skal stå (atmos), og andre hvor jeg vil at platespilleren skal stå (antageligvis). 1) Er det Hi-Fi Klubben som er "the shit" når jeg skal kjøpe slike ting? Er det andre jeg bør henvende meg til? 2) Hører mye om atmos. Verdt investeringen? Er det noe helt nytt system, eller hvordan fungerer egentlig dette? 3) Trådløs. Er dette mulig, eller er det kabler som gjelder for det meste? 4) Noe jeg skal tenke på ved en slik investering? Foreløpig takk for svar! Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 1) Er Hi-Fi Klubben som er "the shit" når jeg skal kjøpe slike ting? Er det andre jeg bør henvende meg til?Ja, jeg er enig i det utsagnet men det sier kanskje sitt om min preferanseramme på hva jeg kjøper. Jeg har alltid hatt komboen NAD og B&W men det er fordi det gir et lydbilde som jeg liker. Andre har andre preferanser og kan like andre merker. De har jo anlegg hos Elkjøp, Soundgarden++ men der har jeg ikke dristet meg. 2) Hører mye om Atmos. Verdt investeringen? Er det noe helt nytt system, eller hvordan fungerer egentlig dette?Det spørs litt hva du har plass til. Atmos har mulighet for takmonterte høyttalere, noe som ikke er vanlig i andre, "eldre" format. Jeg foretrekker kinoer med Atmos men har ikke plass til det hjemme der jeg kjører 5.1. 3) Trådløs. Er dette mulig, eller er det kabler som gjelder for det meste?Du slipper kabler med Sonos, BluSound og tilsvarende problemer men det jeg har hørt av trådløse surround-anlegg (Sonos 5.1 med lydplanke, sub og trådløse bakhøyttalere) måler seg ikke med det jeg har hørt av kablede bakhøyttalere hva gjelder lydkvalitet. Det koker egentlig hva du foretrekker; slippe å strekke kabler og (mulig) dårligere lydbilde fremfor det å strekke kabler og kanskje litt mer manuelt arbeide. 4) Noe jeg skal tenke på ved en slik investering? Også her går det litt på hva du foretrekker. Selv har jeg en surround-forsterker fra NAD med mulighet for å bytte ut enkelte moduler. Jeg kan med andre ord bytte ut HDMI-modulen i surround-forsterkeren med en 4K-modul for å få 4K-støtte fremfor å måtte bytte ut hele forsterkeren. Jeg har CD-spiller, radio++ har jeg som separate moduler slik at jeg kan bytte ut enkeltkomponenter når det trengs istedenfor at jeg må bytte ut hele anlegget. Dette er gjerne litt dyrere oppsett men jeg synes det gjør det enklere for meg selv på sikt. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Hifi-klubben vil jeg ikke si er "the shit". Kanskje en av "shittene"... Men det er en haug med butikker som selger hifi i alle prisklasser. Generelt ville jeg uansett styrt unna Expert, Elkjøp osv siden produktinteressen virker å være høyere på klubben, soundgarden... Men det er alltid fornuftig å høre ulike meninger og se ulike produkter, deretter ta en avgjørelse etter hva du vil vektlegge mest. Uten å ha et dedikert rom med alle utbyggingsmuligheter vil jeg si at Atmos hjemme er litt for mye gimmick. Trådløst er fullt mulig og står egentlig minimalt tilbake for kablet dersom man tar med noen forutsetninger. Kablet nett til streamer sikrer stabilitet for musikk, men trenger ikke bety bedre lyd. Bor du i leid leilighet har du gjerne ikke alternativet med å strekke kabel uansett. Da kan wifi til streamer være greit. Til høyttaler kan du fint klare deg uten kabel (må ha strøm i så fall), f.eks Dynaudios Connect er en glimrende sak. Se på Dynaudio Xeo-serien. Har et par Xeo 3 til kontoret hjemme og kan ikke si at lydkvaliteten på dem står noe tilbake for tilsvarende kablede høyttalere i prisklassen. Aldri opplevd ustabilitet på den trådløse delen. Jeg bruker Bluesound selv, som sender optisk til forsterker, og har også kabel fra nettverk. Men jeg hadde mulighet til å legge inn kabling i hele huset da vi bygget. Ved en slik investering er det et utall veier til Rom. Se på hva som er praktisk og hvor interessert du er i lydkvalitet, om det er mest på musikk eller film. Legg mest penger der interessen er størst. Legg minst penger i det som har høyest utviklingstakt, som det er mest sannsynlig du vil oppgradere raskt. Kjøper du brukt får du fort det dobbelte i verdi. Velkjente ting som Bluesound holder seg også bra i verdi om du videreselger. Les en del tester, de kan gi mange pekepinner på hva som er bra og mindre bra med ulike produkt, hva du kan forvente. Og hør en del, om du vil legge bra med penger i det. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 17. september 2018 Forfatter Del Skrevet 17. september 2018 Takker foreløpig for gode svar! Vi har eget hus, så slikt sett kan jeg legge opp kabler selv. Hva er det som ikke skiftes ut så fort, som man kan legge noen penger i? Og, hva har høy utviklingstakt? Som eksempel.. Det er også greit å kjøpe slik, at man har muligheter til å bytte ut komponenter. Hva bør jeg ha? 5.1? Mer? Hvis jeg skulle gått for Atmos, det skal sies at taket er slik at høytalere kan plasseres greit der, hva slags priser og hvor mange høytalere snakker vi om som skal opp dit? Takk igjen. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Hifi-klubben vil jeg ikke si er "the shit". Kanskje en av "shittene". Det er veldig individuelt hvor en liker å handle men enkelte sammenligner Hifi-klubben men en gjeng småkriminelle som står i selger stjålet hifi i en eller annen bakgate. ;P Hva bør jeg ha? 5.1? Mer? Hvis jeg skulle gått for Atmos, det skal sies at taket er slik at høytalere kan plasseres greit der, hva slags priser og hvor mange høytalere snakker vi om som skal opp dit? Skal du gå for noe mer enn 5.1 er vel 5.2 eller 7.x neste naturlige alternativ. De ekstra høyttalerne på 7.x settes opp på siden. For Dolby Atmos kan du scrolle igjennom denne guiden på Dolby sine sider. Det ser ut som det er 2 eller 4 høyttalere som anbefales i taket. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 (endret) Enkelt Atmos oppsett, 5.1 med 2 høytalere i taket, beskrives 5.1.2. Avansert Atmos opplegg, 7.1 med 4 høytalere i taket, beskrives 7.1.4. Men du kan også ha 5.1.4 - eller 7.1.2. Edit: Glemte jo å skrive at Atmos er rått!! Endret 17. september 2018 av Mr_Spock Lenke til kommentar
Bone Skrevet 17. september 2018 Forfatter Del Skrevet 17. september 2018 Er 7.1, eller 7.1.2 overkill? En annen liten ting.. Hvor mye/god "lyd" ligger i normale bluray 1080p .mkv -filer? Er det kun "høybudsjettsfilmer" jeg får nytte av alt dette, eller vil slikt også komme til sin rett via Netflix, TV, andre kanaler, osv, også? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Netflix støtter Atmos men har noen forutsetninger. I følge denne artikkelen skal HBO ha støtte for det også. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Vet ikke hva du mener med normale mkv filer? Du velger jo selv hvilket lydspor du vil ha med på mkv'en. Atmos blir stadig vanligere på blu ray og UHD blu ray - jeg har ca 30 stk filmer med Atmos på disc. Som nevnt Netflix har Atmos på en del film/serier og Amazon Prime har begynt å tilby det. Xbox kjører Atmos på noen spill og der blir det også fler etterhvert. Det finnes også en del musikk/konserter på blu ray med Atmos - som er ganske så fantastisk! Men det du ser på trenger ikke å ha Atmos for at du kan få nytte av takhøytalerene - receiver mixer også lyd i disse hvis man ønsker - og det hjelper godt! Selv om et eget Atmos lydspor selvsagt er best. Du har altså nytte av takhøytalere uansett - bedre dialog, større lydbilde osv. 7.1.4 er best - har du mulighet - velg dette. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Hei, Større planer om å kjøpe ny TV og anlegg/surround/platespiller (atmos?) ila høsten. Har noen spørsmål, siden jeg ikke kan så veldig mye og må belage meg på noe hjelp. Bruk: Vi har 2 stuer, ene hvor TV og surround skal stå (atmos), og andre hvor jeg vil at platespilleren skal stå (antageligvis). 1) Er det Hi-Fi Klubben som er "the shit" når jeg skal kjøpe slike ting? Er det andre jeg bør henvende meg til? Litt avhengig av hvor du bor. Bor du i eller i nærheten av Oslo så har du følgende steder: Hifi-Klubben Stereofil Oslo Hificenter Soundgarden Lyric Hifi Duet Kontrapunkt Norsk Audioteknikk Med andre ord - det finnes mange muligheter og jeg vil anbefale en tur innom de fleste for å høre på anlegg. Lyd er veldig subjektivt og dine ører er fasiten. Noen merker overlapper som f. eks Klipsch som finnes hos flere forhandlere. I tillegg har du nettbaserte butikker: L-sound Surround.no Komplett 2) Hører mye om atmos. Verdt investeringen? Er det noe helt nytt system, eller hvordan fungerer egentlig dette? Atmos er i utgangspunktet ment til å ha høyttalere i taket, men det finnes en vri ved at man har to høyttalere som ligger på toppen av fronthøyttalerne som sender lyden via taket for å simulere Atmos. 3) Trådløs. Er dette mulig, eller er det kabler som gjelder for det meste? Det er mulig å bruke trådløse høyttalere, men det er ikke så veldig utbredt i hjemmekinooppsett. 4) Noe jeg skal tenke på ved en slik investering? Bruk tiden til rådighet for å finne et anlegg du trives med. Lyd og bilde kommer i mange fasonger, alle prisklasser og lydsignaturer. Noen liker en laidback lydsignatur (hvor diskanten enten ruller av tidligere eller senkes i nivå) mens andre liker en nøyaktig lydsignatur (flat frekvenskurve slik som professjonelle studioer) eller noen som liker mer fokus på diskant og mellomtone. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Atmos er i utgangspunktet ment til å ha høyttalere i taket, men det finnes en vri ved at man har to høyttalere som ligger på toppen av fronthøyttalerne som sender lyden via taket for å simulere Atmos. Den reflekterende varianten av Atmos hadde jeg hoppet over - heller da å legge de pengene i litt bedre 5.1/7.1 høytalerne. Har testet dette hjemme og effekten lager mer tullball enn nytte. Virker på meg som hovedsaklig et stunt fra Dolby for å ha noe å tilby de kundene som ikke vil "ødelegge" sitt tak. I tillegg burde takhøytalerne monteres på en måte som gjør at de kan justeres inn mot sweetspot - akkurat som resten av høytalerne i surroundanlegget. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Har ikke noen formening om den ene varianten eller den andre. Posten min var primært for å belyse hva som finnes der ute. Det er også derfor jeg anbefaler å bruke tid på å finne det systemet man liker best. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Har ikke noen formening om den ene varianten eller den andre. Posten min var primært for å belyse hva som finnes der ute. Det er også derfor jeg anbefaler å bruke tid på å finne det systemet man liker best. Var på ingen måte noen kritikk av ditt fine og opplysende innlegg, bare delte en opplevd erfaring om et av punktene. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Når du har fått på plass Atmos anlegget - så har du gjerne sørget for å skaffe deg noen/alle disse: R.E.M. - Automatic for the People: https://www.platekompaniet.no/cd/automatic-for-the-people-limited-25th-anniversary-deluxe-edition/ Hanz Zimmer - Live in Prague: https://www.platekompaniet.no/blu-ray/hans-zimmer---live-in-prague-blu-ray-806b6a15/ Kraftwerk - 3D, The Catalogue: https://www.platekompaniet.no/cd/kraftwerk-3-d-the-catalogue-deluxe-edition/ Metallica - Through the Never: https://www.amazon.de/Metallica-Through-Never-Dolby-Blu-ray/dp/B00TFBUF0A/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1537199293&sr=8-1&keywords=metallica+atmos Så vrir du på, spretter en pils og skjønner fort at musikk mixet i noe annet enn Atmos bestandig vil bli en liten nedtur Lenke til kommentar
Faller Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Var på ingen måte noen kritikk av ditt fine og opplysende innlegg, bare delte en opplevd erfaring om et av punktene. Ah, det er hyggelig å høre Opplevelser er absolutt verdt å dele! Lenke til kommentar
Pop Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Det er veldig individuelt hvor en liker å handle men enkelte sammenligner Hifi-klubben men en gjeng småkriminelle som står i selger stjålet hifi i en eller annen bakgate. ;P Hehe, riktig det. Husker mitt første skikkelig anlegg, handlet på Hifiklubben i Bergen i 1990. Dali høyttalere og Nad forsterker. Butikken var da litt utenfor sentrumskjernen, i de mindre strøkne handlegatene for å si det mildt. "Musikkutstyr for litt spesielle" var gjerne beskrivelsen. Men hjelpe for en forskjell det var derfra til Elkjøp-anleggene på den tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå