Kopperud Jr Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Jeg fører regnskap for min kone sitt AS. Hun er tannlege. Der hun jobber har de ikke felles vask av arbeidsantrekk, så hun vasker det hjemme daglig. Noen som vet hvor mye som kan kostnadsføres på vasking av arbeidstøy? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Det skal vel føres som faktiske kostnader, så da er det bare å beregne ca hva det koster (inkl slitasje på vaskemaskin osv) og trekke dette fra? Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Jeg antar du her snakker om skatteregnskapet, og baserer på det. Dette temaet snakket jeg - ikke arbeidsrelatert - med en skatterevisor om engang. Iflg ham kan man ikke bokføre en krone for slik vask og ut fra følgende tankegang. Det er et klart og skarpt skille mellom NN i egenskap ansatt i AS Firma og NN i egenskap av eier av alle aksjene i AS Firma. Skal NN gjøre arbeid for AS Firma må det være dekket inn i arbeidsavtalen med AS Firma og AS Firma må skaffe til veie det som er nødvendig for å utføre arbeidet. I motsatt fall blir det NNs private ENK som må utføre dette for AS Firma og i så fall skal bokføringen skje på DET grunnlaget. Dette betyr at det da må foreligge en dokumenterbar avtale om levering av vask fra NN (ENK) til AS Firma og så føres vanlig regnskap for NN (ENK) Som ansatt i ASet faller vask av tøy inn under mistefradraget også for tannleger og annet helsepersonell, med mindre det kan sannsynliggjøres at man har større faktiske utgifter enn minstefradraget og derfor velger post 3.2.2 i stedet. I et slikt regnestykke kjenner jeg til at skatteetaten har godtatt 2 kr/vask (1 kr for strøm/såpe/vann, 1 kr for MERslitasje/MERreparasjoner vaskemaskin) for all vask som annsynliggjøres som “nødvendig å foreta separat fra annet tøy”. Krever man mer må man gjennom en troverdig vaskekalkyle (vann, såpe, strøm og merslitasje vaskemaskin i forhold til privat bruk) sannsynliggjøre høyere kostnad. Noter da at kalkylen skal baseres på en rimelig og driftssikker vaskemaskin med mindre man dokumenterer reelt behov for noe mer “fancy” på vasken av arbeidstøyet, og at spart stryking ikke faller under “reelt behov”. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 I et aksjeselskap kan man ikke bokføre utgifter aksjeselskapet ikke har pådratt seg. Med mindre aksjeselskapet inngår avtale om vask eller avtale om å lønne de ansatte for å vaske klær er disse kostnadene aksjeselskapet uvedkommende. For arbeidstaker gjelder at kostnader til vask av arbeidstøy faller inn under (konsumeres av) minstefradraget, og er dermed i praksis ikke fradragsberettiget for arbeidstaker. Å utbetale skattefri kostnadsdekning fra arbeidsgiver er lite praktisk, fordi arbeidsgiver må kunne underbygge at det ikke oppstår noe overskudd for arbeidstaker. Det koster raskt mer i brukt tid å dokumentere dette fradraget enn du får i skattemessig effekt av å ta det. I din situasjon hadde jeg nok heller sett på å utbetale smusstillegg, som er en kompensasjon for at man har særlig skittent eller uhygienisk arbeid. Etter takseringsreglene 2017 § 1-2-7 kan inntil 1/3 av utbetalt smusstillegg (men ikke over 2415 kr per år) anses skattefritt. I og med at det er snakk om et enmannsaksjeselskap (og dermed ikke reelle uavhengig forhandlede arbeidsavtaler) bør du imidlertid kontakte f.eks. Tannlegeforeningen for å avklare om dette er vanlig praksis i bransjen. Er det ikke det bør man se på andre løsninger. 1 Lenke til kommentar
Kopperud Jr Skrevet 18. september 2018 Forfatter Del Skrevet 18. september 2018 Takk for gode innspill. Hun har ikke kostnader over minstefradraget, så da sjekker jeg opp med Tannlegeforeningen om smusstillegg er vanlig praksis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå