Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ulik praksis rundt lånesum på finansieringsbeviset

the_dude89

Anbefalte innlegg

Jeg solgte bolig etter et samlivsbrudd i desember i fjor. Det ble en litt for stor avgjørelse å ta der og da på om jeg skulle kjøpe noe nytt med en gang, derfor har jeg isteden leiet et halvt års tid nå.

Nå har jeg begynt å se på å kjøpe ny leilighet. Jeg bor og jobber i Oslo og har tenkt å fortsette med det på ubestemt tid. 

Her er litt fakta om meg: 

Jeg er 28 år og singel, har mastergrad med gode karrièremuligheter og har 3 års jobberfaring i staten. Jeg har 480' i inntekt nå, men har allerede fått godkjent et opprykk til 500-510' som riktignok ikke blir synlig på lønnslippene mine før om et par måneder. Jeg har et studielån på 300'

Jeg har 500' i egenkapital, hvor alt er egne oppsparte midler utenom en gevinst på omtrent 130' fra salget av leilighet i desember. Jeg har spart 120' så langt i 2018, samtidig som jeg har hatt faste utgifter som leietaker på omtrent 10' i måneden. Jeg har levd etter et nøye planlagt budsjett og prioritert vekk en del ting det siste halvåret som har kostet penger.

Jeg har flyttet alt av penger til Danske Bank for å vise:
1) At jeg er en god kunde for dem.
2) Å vise at jeg er økonomisk ansvarlig. 

Bransjen sier utad at de trenger unntakene i boliglånsforskriften for å kunne gjøre "godt bankhåndverk". Dette gode bankhåndverket består i følge bransjen i å kunne prioritere unge kunder med gode karrieremuligheter eller kunder som befinner seg i uheldige omstendigheter (samlivsbrudd, dødsfall, etc). Jeg mener jo at det kunne vært fornuftig å benytte disse unntaksmulighetene for meg, men min bank vil ikke gi meg et finansieringsbevis på mer enn 1,95 millioner som er 0,15 under hva de har lov til i følge boliglånsforskriften (5*Inntekt - Andre lån). Jeg har prøvd å argumentere med finansrådgiveren jeg har fått tildelt, men hos ham møter jeg bare lukkede dører og standardsvaret er at jeg må få foreldrene mine til å stille sikkerhet - som ikke er et alternativ for meg som ikke har rike foreldre og 3 søsken. I tillegg er han alltid dårlig forberedt, aner ingenting om historikken min og er heller ikke interessert i å høre. Han henviser bare til at dette er maksimalt av hva jeg kan låne når han putter tallene mine inn i kalkulatoren de benytter. Har bedt om kundeservice om en ny finansrådgiver to ganger, hvor jeg første gangen fikk en telefon fra samme finansrådgiver 10 minutt etter samtalen (kleint) og andre gangen ikke har blitt kontaktet av denne nye finansrådgiveren.

Jeg lurer på om det er noen her som har vært i ca. samme situasjon som meg og som har møtt en bank som kanskje er litt mer fleksibel? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette gode bankhåndverket består i følge bransjen i å kunne prioritere unge kunder med gode karrieremuligheter eller kunder som befinner seg i uheldige omstendigheter (samlivsbrudd, dødsfall, etc). Jeg mener jo at det kunne vært fornuftig å benytte disse unntaksmulighetene for meg

[...]

Jeg lurer på om det er noen her som har vært i ca. samme situasjon som meg og som har møtt en bank som kanskje er litt mer fleksibel? 

Prøv andre banker.  Det er iøvrig ikke noe poeng å flytte pengene over i en annen bank først, for da er du allerede kunde av de...

Nå er det heller ikke slik at de absolutt skal gå til grensen og tilby alle 5x i lån.  Det vil være naturlig å bruke lavere faktor for folk med lavere inntekt. 

Ta også med en skriftlig bekreftelse fra jobben om at lønnen øker til de 500 eller hva det ender opp med. 

Prøv at bestille time hos Sparebank1; jeg fikk god handling av de og der var nesten ikke grenser for hva de ville gjøre for meg og jeg var ikke kunde av de fra før. 

Lenke til kommentar

Så du har 750k i egenkapital og får kun finansieringsbevis på 1,95mill? Er det lånesum eller kjøpssum? 

Litt varierende praksis fra bank til bank om de oppgir totalsummen du kan kjøpe for (og nødvendig egenkapital i parentes) eller hva du får lov til å låne.

Med 480-500k i burde du i utgangspunktet få låne 5x det (2,4-2,5mill) og med egenkapital på 750k kjøpe leilighet for rundt 3,2mill. Men så må man trekke av 300k på studielån, og da er du nede i 2,9 i kjøpesum. 

Men de har kanskje regnet på 5% økning av rentenivå og funnet at du ikke kan finansiere et akseptabelt liv med 7,2% rente med 5x lån? 

Lenke til kommentar

Kan du si litt om hvorfor du valgte den Danske Bank ?  Jeg har blitt fortalt at den banken egentlig ikke er så veldig interessert i den gjennomsnittlige lånekunde, og ofte kan oppleves som litt vrang og treig for den " vanlige " mann og kvinne.   Du bør jo snarest forhøre deg med andre banker, og være klar på hva du har og hva du ønsker fra første stund.  Tror du vil møte litt mer velvilje hos andre. 

Lenke til kommentar

Så du har 750k i egenkapital og får kun finansieringsbevis på 1,95mill? Er det lånesum eller kjøpssum? 

Litt varierende praksis fra bank til bank om de oppgir totalsummen du kan kjøpe for (og nødvendig egenkapital i parentes) eller hva du får lov til å låne.

Med 480-500k i burde du i utgangspunktet få låne 5x det (2,4-2,5mill) og med egenkapital på 750k kjøpe leilighet for rundt 3,2mill. Men så må man trekke av 300k på studielån, og da er du nede i 2,9 i kjøpesum. 

Men de har kanskje regnet på 5% økning av rentenivå og funnet at du ikke kan finansiere et akseptabelt liv med 7,2% rente med 5x lån? 

Nei, jeg har 500' i egenkapital. Av dette er 130' fra salg av tidligere bolig. Altså har jeg spart 370' på egenhånd, hvorav 120' er spart siden januar 2018. Hensikten min med å nevne dette er at jeg er en flittig sparer, noe jeg mener banken bør ha mulighet til å vektlegge. Jeg entret arbeidslivet med fulltidsjobb for første gang høsten 2015 og har dermed ikke hatt mange år med høy inntekt heller. Ingen av disse pengene er fått gjennom rause gaver fra familie, etc. 

Kan du si litt om hvorfor du valgte den Danske Bank ?  Jeg har blitt fortalt at den banken egentlig ikke er så veldig interessert i den gjennomsnittlige lånekunde, og ofte kan oppleves som litt vrang og treig for den " vanlige " mann og kvinne.   Du bør jo snarest forhøre deg med andre banker, og være klar på hva du har og hva du ønsker fra første stund.  Tror du vil møte litt mer velvilje hos andre. 

Jeg valgte utelukkende Danske Bank som følge av at fagforeningen min (Akademikerne) har en gunstig bankavtale med de. Jeg får blant annet relativt høy innskuddsrente og lav boliglånsrente. Jeg har allerede forhørt meg med andre banker, og de fleste er villig til å strekke seg til å låne meg 0,48*5-0,3=2,1 mill uten å kjenne til meg. Jeg ville forventet mer "goodwill" fra en bank hvor jeg har vært kunde i flere år, og som har fulgt meg gjennom et boliglån, samlivsbrudd og som har mye historikk på meg. Jeg ville kanskje tenkt at de var villig til å behandle meg som et unntak fra boliglånsforskriften, og tenker vel at det er usannsynlig at en annen bank som ikke kjenner meg vil gjøre det.

Når det er sagt, så er det ikke slik at jeg absolutt vil låne til over pipen, men med de lånesummene jeg blir tilbudt så er det ikke reelt å kjøpe noe annet enn en 25 m^2 leilighet og da holder jeg meg heller på lånemarkedet en stund til. 

Endret av the_dude89
Lenke til kommentar

Jeg valgte utelukkende Danske Bank som følge av at fagforeningen min (Akademikerne) har en gunstig bankavtale med de. Jeg får blant annet relativt høy innskuddsrente og lav boliglånsrente. 

Dette kan du bruke når du snakker med andre banker – erfaringsmessig er de mer enn villig til å matche boliglånsrenta du får fra DB.

Å forhandle innskuddsrente har jeg ingen erfaring med, men her kan du jo også bare shoppe rundt – det er jo ingenting i veien med å ha flere bankforbindelser.

Endret av Økonomiportalen.no
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...